• پنجشنبه / ۷ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403040704177
  • خبرنگار : 50300

/گزارش/

انتظارات جامعه ‌دانشگاهی‌ از دولت چهاردهم چیست؟

انتظارات جامعه ‌دانشگاهی‌ از دولت چهاردهم چیست؟

ایسنا/خوزستان انتخابات، عرصه‌ سرنوشت‌ساز برای هر جامعه‌ای است که در آن، مردم با انتخاب خویش، مسیر آینده را ترسیم می‌کنند، در این میان، دانشگاهیان به عنوان قشری فرهیخته و صاحب‌نظر، در هدایت افکار عمومی و ارتقای سطح مشارکت سیاسی نقشی اساسی دارند.

در روزهای گذشته نامزدهای انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری از طرق مختلف چه با حضور در برنامه‌های تلویزیونی چه در سفر به استان‌های مختلف برنامه‌های خود را تشریح کردند و مردم نیز پای صحبت‌های آن‌ها نشستند تا با دقت و هشیاری و انتخابی درست و آگاهانه اصلح ترین فرد را بر مسند دومین مقام کشور بنشانند.

جامعه امروز از گروه‌ها و اقشار مختلفی با گرایشات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی گوناگونی تشکیل شده است و در این میان نقش دانشگاهیان و دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته جامعه و الگویی برای جوانان در افزایش سطح مشارکت بسیار مهم و تاثیرگذار است. ما برای شنیدن نظرات جامعه دانشگاهی در خصوص اهمیت حضور و مشارکت در انتخابات و همچنین انتظارات آن‌ها از رییس جمهور آینده کشور، پای صحبت‌هایشان نشستیم.

اهمیت مشارکت مردم در انتخابات در این دوره چقدر است؟

در این زمینه آسیه مهدی‌پور استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: انتخابات ضرورت و الزام برای پیشرفت جامعه با ایفای نقش مردم است. به این مفهوم که هیچ اقدام و پیشرفتی بدون مشارکت سیاسی مردم به ویژه در انتخابات امکانپذیر نیست. نگاه به کارنامه تاریخ معاصر نشان می‌دهد که نقش مردم همواره دارای یک جایگاه کلیدی و فرصت آفرین بوده است. در زمینه‌های مختلف آن‌جایی که مردم پشتیبانی کرده‌اند، احساس مسئولیت داشته‌اند و با همدلی خود را نسبت به سرنوشت و وضعیت کشور مسئول دانسته‌اند، اقتدارآفرین و عزت‌آفرین بوده است.

وی ادامه داد: اساسا رجوع به آراء و نظر مردم یعنی اینکه در نظام تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی مردم مبنا و تصمیم‌گیرنده اول هستند و ابتدا باید مردم به یک گفتمان و برنامه راهبردی رای دهند تا در ادامه به مرحله اجرا دربیاید. از ابتدای انقلاب تاکنون، هیچ دولت و گفتمانی بدون رای و نظر مردم وارد فرآیند اقدام و عمل نشده است و این یک واقعیت افتخارآمیز برای جامعه ما محسوب می‌شود. تصمیم‌گیرندگان و مسئولان اصلی امور جامعه، به معنای واقعی مردم هستند و مردم شامل اقشار و گروه‌های مختلف در اقصی نقاط کشور بدون هیچ‌گونه وجه تمایزی است.  

استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: از نظر تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی، ایران پس از انقلاب تجربه بی‌بدیلی از نظر ارتقاء نقش آفرینی مردم در امور مختلف کشور اعم از سیاست گذاری‌های داخلی و خارجی داشته است. طراحی و تدوین برنامه‌های راهبردی و افق سازی‌های ملی در حوزه‌های مختلف اعم از اقتصاد، بهداشت، علم و آموزش، عمرانی و زیرساختی بدون همراهی مردم نتیجه‌بخش نیست.

مهدی‌پور اضافه کرد: در بعد سیاست خارجی نیز کسب منافع ملی و خنثی سازی تهدیدات دشمنان با پشتیبانی مردم محقق شده است. تجربه تاریخی ما در امور دفاعی که اوج آن را در ۸ سال دفاع مقدس شاهد بودیم و نیز تلاش جوانان برای دستیابی به خودکفایی علمی، دفاعی و استقلال و عزت ملی جداً بی نظیر بوده است.

از بهبود وضعیت معیشت تا مبارزه با فساد و رانت‌خواری

مهدی‌پور ادامه داد: یکی از نمونه‌های آن، عملیات غرورآفرین وعده صادق بود که گوشه‌ای از توان بازدارندگی ملت ایران را به نمایش گذاشت. هر چند طی سال‌های اخیر به تدریج روند مشارکت مردم در انتخابات همچون سایر کشورهای دنیا یک روند کاهشی بوده و به نظر می‌رسد که برخی گروه‌ها و اقشار نسبت به شرکت در انتخابات بی‌تفاوت شده‌اند اما واکاوی رفتار رای‌دهی و تحلیل الگوی مشارکت مردم ایران در انتخابات نشان می‌دهد که غالبا ملت ایران با آگاهی نسبت به اهمیت آرای خود در پیشرفت و توسعه کشور با حساسیت پیگیر امور جامعه هستند. اگر چه نباید از برخی کژکارکردهای نظام مدیریتی داخلی و تهدیدات دشمنان به ویژه در انحراف و فریب افکار عمومی مردم و بی اعتمادی به صندوق‌های رای غافل شد که این موضوع در جای خود نیازمند آسیب شناسی و آگاهی بخشی است.

استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: با توجه به وضعیت موجود، اولویت اصلی به طور طبیعی و جدی، بهبود وضعیت معیشت است. انتظار بعدی مبارزه با هرگونه فساد و رانت‌خواری است. هر چند طی سال‌های اخیر به ویژه در دولت سیزدهم شاهد اقدامات جدی در بحث فسادستیزی بودیم اما باید تداوم یابد.

مردم از دولت چهاردهم انتظار شفافیت بیشتری دارند

وی با بیان اینکه مردم از دولت چهاردهم انتظار شفافیت بیشتری دارند، ادامه داد: باید از تولید ملی حمایت جدی و عملی صورت گیرد. در لایه‌های بنیادین نیز انتظارات افکار عمومی از دولت آینده، توانمندسازی و تقویت اقتصاد تولید پایه و دانش‌بنیان است. بدون تردید اجرای دقیق برنامه‌های راهبردی به ویژه برنامه هفتم می‌تواند تا حدود زیادی اعتمادساز و امیدآفرین باشد.

باید ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه را جدی گرفت

مهدی‌پور با اشاره به دغدغه جامعه دانشگاهی، عنوان کرد: به نظر می‌رسد حفظ شئونات این قشر مرجع جامعه که می‌تواند نقش پیشران توسعه و پیشرفت را داشته باشد، باید با جدیت بیشتری همراه شود و اینکه تصمیم سازی‌ها و سیاست گذاری‌ها حتما باید با پشتوانه کار مطالعاتی و پژوهشی نهاد دانشگاه باشند. اگر قرار است کشور از قطار پیشرفت که سرعت آن در دنیا بسیار بالا است جا نماند، باید ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه را جدی بگیرد.

وی افزود: همچنین دانشگاهیان به دلیل جایگاه اجتماعی در زمینه آگاهی بخشی و اقناع افکار عمومی از توان و امکانات زیادی برخوردار هستند. بنابراین باید از این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها استفاده بیشتری شود. در مجموع اگر قرار است کشور در زمینه ارتقاء سرمایه‌های اجتماعی و به ویژه اعتماد سیاسی هدف‌گذاری و افق‌گشایی داشته باشد، مسیر و کانون اصلی آن در دانشگاه قرار دارد.

پیام برگزاری انتخابات ۵۰ روز پس از شهادت رئیس جمهور

وی گفت: حادثه تلخ سقوط بالگرد ریاست جمهوری که منجر به شهادت ایشان و جمعی از مدیران برجسته ملی و استانی کشور شد یک فاجعه و ضایعه جبران‌ناپذیر ملی بود که هیچ گاه از خاطر ملت ایران پاک نمی‌شود. عمق فاجعه بسیار زیاد بود که شاید اگر در سایر کشورهای منطقه و جهان رخ می‌داد به این سهولت و عقلانیت مدیریت نمی‌شد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: این سطح از مدیریت خردمندانه که بلافاصله با تدبیر مقام معظم رهبری و به پشتوانه قانون اساسی جمهوری اسلامی یک وضعیت بحرانی را به وضعیت عادی تغییر داد، بیانگر استحکام پایه‌های مشروعیت و انسجام بی‌نظیر ملی است که حول محور نظام ولایت فقیه و نهاد قانون شکل گرفته است.

مهدی‌پور افزود: پیام عینی و تصویر اقتدار حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، در تشییع پیکر شهدا و وداع مردم با رییس جمهور پرتلاش، دلسوز و جهادی برای همه دنیا آشکار شد. حضور قدرشناسانه مردم در مراسم تشیع پیکر شهدای خدمت بیانگر مقبولیت و کارآمدی الگوی حکمرانی بر گرفته از آرمان‌های انقلاب اسلامی و اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری است. این یک دستاورد جدید سیاسی جمهوری اسلامی ایران است که جای افتخار و شکرگذاری دارد.

وی عنوان کرد: برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برای دوستان و دشمنان و رقبای جمهوری اسلامی حاوی پیام‌های واضحی است که نشان از سطح بالای اقتدار و ثبات نهادهای سیاسی و مدیریتی کشور دارد که با پشتوانه مردم و انسجام ملی به دست آمده است.

شرکت در انتخابات برای ارتقا و پیشرفت

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: در یک جمع‌بندی می‌توان گفت که ارتقاء توان و قدرت کشور در ابعاد مختلف سخت و نرم با حضور و مشارکت حداکثری آحاد مختلف مردم در انتخابات محقق می‌شود و ملت ایران به خوبی می‌داند اگر قرار است که در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، دفاعی و فناوری به بازدارندگی برسیم، باید در نظام تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری کشور یعنی انتخابات، حضور فعالانه و مسئولانه داشته باشیم. شرکت در انتخابات یعنی هر ایرانی نسبت به حال و آینده کشور احساس مسئولیت جدی دارد و باید میدان‌دار پیشرفت کشور باشد.

اساسی‌ترین موتور محرکه کشور، انتخابات است

در این زمینه سیدمحمدحسین حسینی‌نیا دانشجوی مهندسی علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران، سیاست و مبانی کلی کشور تغییر کرد که یکی از آن‌ها مبانی مردم‌سالاری و استقرار دولت‌ها بر اساس نظر و رای مردم است. چه در سیاست‌های اجرایی و چه در سیاست‌های کلان، مسیر کشور بر اساس نظر مردم تعیین می‌شود. بنابراین اساسی‌ترین موتور محرکه کشور، انتخابات است و شرکت حداکثری در انتخابات نشان دهنده تقویت نظام است.

وی افزود: کشور ما جمهوری و مبتنی بر مردم سالاری دینی است. بنابراین دخالت و مشارکت حداکثری در انتخابات منجر به تقویت کشور از بعد داخلی و خارجی می شود و دولتی که مستقر می‌شود می‌داند که حامی و پشتوانه‌ای قوی به نام مردم دارد. از نظر بین المللی نیز چشم غرب به کشور دوخته شده است و بر اساس میزان مشارکت مردم تصمیم‌گیری می‌کند. چنانچه حضور حداکثری منجر به انتخاب اصلح شود، قطعا در پیشرفت کشور موثر خواهد بود. 

راه شهید رییسی ادامه پیدا کند

این دانشجو ادامه داد: پس از ۸ سال دولت شهید رئیسی مستقر شد و در این مدت زمان اقدامات اساسی و زیرساختی انجام شد. اولین مطالبه و انتظار ما از دولت چهاردهم این است که اقدامات و سیاست‌های دولت قبل را ادامه دهد. شهید رییسی آینده را فدای حال حاضر نکرد. یعنی تصمیمات اولویت‌دار و ریل‌گذاری اقتصادی صورت گرفت و تورم در دولت شهید رییسی کاهش جدی داشت.

وی یادآور شد: مردمی‌سازی دولت یکی دیگر از اقدامات مهم و خاص دولت شهید رییسی بود که به نظر می‌رسد باید توسط دولت بعدی ادامه پیدا کند و در این زمینه در بیانات مقام معظم رهبری نیز دیدیم که مکررا بر اقتصاد مردمی و بخش خصوصی تاکید کردند.

حسینی‌نیا عنوان کرد: به خاطر دو تا سه کشور مستکبر جهان، سیاست خارجه دچار مشکل شده بود اما در دولت شهید رییسی شاهد فعال کردن حوزه بین الملل و ارتباط با کشورهای منطقه بودیم.

چند مطالبه دانشگاهی

غزاله زراسوندی، دانشجوی زمین شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه رییس جمهور توسط مردم انتخاب می‌شود، مشارکت مردم لازم است. از طرفی مشارکت مردم در انتخابات، پشتوانه محکمی برای رییس جمهور در اجرای برنامه‌ها و در سطح بین‌الملل است.

وی ادامه داد: بهبود و اصلاح ساختار اقتصادی توسط دولت و توجه ویژه به معیشت مردم قطعا جزو مطالبات اولویت‌دار مردم از دولت چهاردهم است. توسعه تعاملات بین‌المللی نیز از دیگر مطالبه‌های مردم برای برون‌رفت از این شرایط است.

زراسوندی با اشاره به مطالبات دانشگاهیان، گفت: آزاد کردن فضای انتقاد در دانشگاه، بهبود شرایط و امکانات دانشگاه و کاهش هزینه‌های تحصیلی، کاهش زمان تحصیل و حذف دروس تئوری اضافه و غیرضروری، کاهش توسعه رشته‌های بدون بازار کار و حذف دانشگاه‌های بدون کارکرد و دانشجو از مطالبات اصلی دانشجویان است.

امیرحسین شفیع‌فر دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز اظهار کرد: نظام ما دو مولفه اصلی جمهوریت و اسلام را دارد و میزان، رای ملت است. بنابراین بخشی از مشروعیت از انتخابات گرفته می‌شود و هر زمان که مشارکت مردم افزایش یابد بنیه کشور نیز قوی‌تر خواهد شد. در عرصه بین‌المللی نیز حساب بیشتری بر کشور در حوزه‌های روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باز می‌شود. به عنوان نمونه، با افزایش مشارکت مردم در ۲۲ بهمن، کشور عربستان مذاکرات امنیتی را به مذاکرات سیاسی ارتقا داد.

اشتغال؛ نگرانی دانشجویان

وی با اشاره به مهمترین مطالبات ادامه داد: یکی از اساسی‌ترین مسایل، اقتصاد و معیشت است. نکته بعد استفاده از متخصصان داخلی در حوزه‌های مختلف است. یکی از نگرانی‌های دانشجویان اشتغال است. وقتی برنامه برای فارغ‌التحصیلان وجود داشته باشد طبیعتاً امید به زندگی نیز افزایش پیدا می‌کند.

شفیع‌فر گفت: یکی از مطالبه‌های آموزشی ما این است که ارتباط بین المللی وزارت علوم با دیگر دانشگاه‌های رده بالای دنیا افزایش پیدا کند و تبادل استاد و دانشجو و تبادل علم و فناوری صورت گیرد.

وی افزود: متاسفانه تبلیغ برای انتخابات در دانشگاه‌ها معمولا یک تا دو ماه باقی مانده به انتخابات انجام می‌شود، هرچند که این انتخابات ریاست جمهوری قابل پیش بینی نبود اما بهتر است برای انتخابات پیش‌رو تبلیغات بهتر و زودهنگام انجام شود. متاسقانه تبلیغات کلیشه‌ای است بنابراین تاثیر خاص و زیادی روی دانشجویان ندارد.

وی با اشاره به مناظرات کاندیداهای ریاست جمهوری، گفت: مناظرات این دوره تاثیرگذاری بیشتری داشته است. این دوره نسبت به سال های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۶، قوی‌تر بود و بار علمی و رسانه‌ای بهتری داشت. 

شرکت در انتخابات؛ استفاده از حق مشروع و قانونی

به گزارش ایسنا، زهرا دانشجوی رشته علوم اجتماعی نیز به ایسنا گفت: انتخابات یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌های نظام دموکراسی با دیگر نظام‌های سیاسی در جهان است و به نوعی حق مشروع هر فرد و شهروند است. بنابراین شرکت در انتخابات نه تنها استفاده از حق مشروع و قانونی است بلکه تعیین سرنوشت و سیاست‌های کلی سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشور برای یک دوره چهار ساله است.

این دانشجو ادامه داد: برگزاری انتخابات زودهنگام با شهادت رییس جمهور، نشان دهنده قدرت و انسجام کشور در منطقه متلاطم ما است. شرکت در انتخابات و افزایش مشارکت، پشتوانه کشور خواهد بود.

وی با اشاره به برگزاری مناظرات میان نامزدها، عنوان کرد: نسبت به گذشته شاهد رعایت اخلاق بیشتری بودیم. هرچند برخی از نامزدها در جهت تخریب دیگر نامزدها اقدام کردند که کار حرفه‌ای نیست اما با دنبال کردن مناظرات به ویژه نشست‌ها می‌توان به جمع بندی خوبی برای انتخاب بهتر رسید.

پس از گذشت ۴۶ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، درحالی شاهد برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستیم که یک سال و اندی باقی مانده به پایان دولت سیزدهم، رییس جمهور و تعدادی از همراهان در سقوط بالگرد به شهادت رسیدند. با گذشت کمتر از ۵۰ روز از شهادت رییس جمهور، شاهد برگزاری انتخابات در روز جمعه ۸ تیر خواهیم بود.

در این زمینه دانشجویان به عنوان نبض تپنده علمی کشور و پرچمدار تولید علم و تکنولوژی نقش پررنگی در انتخاب فرد اصلح و شایسته در انتخابات ریاست جمهوری خواهند داشت و همراه با سایر اقشار جامعه به پای صندوق‌های رای خواهند آمد و امید است تا کاندیدای منتخب چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و دولت آینده نیز انتظارات اقشار مختلف جامعه به ویژه قشر دانشگاهی را در برنامه‌های کاری خود قرار دهد و به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha