• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۵۴
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 1403040603841
  • خبرنگار : 80001

منظور اعلام کرد

رشد ۴۰ درصدی در تخصیص طرح‌های عمرانی در سال جاری

رشد ۴۰ درصدی در تخصیص طرح‌های عمرانی در سال جاری

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امسال رشد ۴۰ درصدی را در تخصیص طرح‌های عمرانی داشتیم که ضریب تخصیص آن به طور منظم در این دولت هر سه ماه یک بار ابلاغ شده است.

به گزارش ایسنا، داوود منظور - رئیس سازمان برنامه و بودجه - در نشست خبری اظهار کرد: سهم درآمدهای پایدار از ۴۵ درصد در سال ۱۴۰۳ به ۶۲ افزایش یافته است.  همچنین سهم نفت از بودجه در  سال  ۱۳۹۶ به میزان ۳۳ درصد، سال ۱۳۹۷،  ۲۶ درصد و سال ۱۳۹۸ به میزان ۳۴ درصد بود که در سال ۱۴۰۳ به ۲۳ درصد رسید.

منظور تصریح کرد: در عین حال سهم مالیات در سال ۱۳۹۹ به میزان ۶۲ بود که در سال ۱۴۰۳ به ۷۶ درصد افزایش پیدا کرد که جهش قابل توجهی را در تامین مالی دولت داشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرد: در سدسازی، آبرسانی، احداث مدارس دائما فرآیند افتتاح طرح‌ها را در دوران شهید رئیسی داشتیم.

وی گفت: تمام دستگاه‌های فرهنگی با افزایش قابل توجهی در بودجه مواجه شده‌اند. بودجه سلامت نیز رشد قابل توجهی داشته و در سال گذشته بالغ بر ۳۲۰ هزار میلیارد تومان در بخش سلامت تخصیص اعتبار شده است.

منظور با بیان اینکه بودجه فرهنگی را در سال جاری به ۳۶ هزار میلیارد تومان افزایش دادیم گفت:  تمام دستگاه‌های فرهنگی با یک افزایش قابل توجهی از بودجه فرهنگی روبرو هستند. همچنین امسال افزایش تعرفه‌های بخش بهداشت و درمان را ۳۵ درصد تصویب کردیم که در بهترین حالت در سال‌های گذشته ۲۵ درصد بوده است. بودجه سلامت سال گذشته ۳۲۰ هزار میلیارد تومان بود.

منظور اظهار کرد: قانون پایانه‌های فروشگاهی در دولت قبل دو سال رها شده بود. دولت سیزدهم از همان ابتدای فعالیت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی را دنبال کرد و در سال ۱۴۰۱ این قانون را اجرا کردیم که یکی از مولفه های مهم اصلاح نظام مالیاتی است.

کاهش نرخ تورم در ماه‌های اخیر

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به کاهش نرخ تورم در ماه‌های اخیر گفت: نرخ تورم نقطه به نقطه به آستانه ۳۰ درصد و کمتر از آن در حال نزدیک شدن است.

به گفته منظور  اوراق مالی دولت یک ابزار مناسبی است که می‌خواهند دارایی‌های خود را مولدسازی و از محل دارایی‌های نقدی خود کسب سود کنند.

زمان دقیق مرحله دوم کالابرگ هنوز قطعی نشده است

وی درباره زمان دقیق مرحله دوم کالابرگ بیان کرد: این زمان هنوز قطعی نشده است. کالابرگ را دولت مرحله به مرحله تصویب و اجرا می کند. در مرحله اول کالابرگ را در فروردین و اردیبهشت اجرا کردیم. برای نوبت بعد کالابرگ پیشنهاداتی به ستاد اقتصادی دولت داده شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: وزارت رفاه و سازمان برنامه و بودجه به دنبال این است که با توجه به تحقق برنامه زمان‌بندی اجرای مرحله دوم پیشنهاد را به ستاد اقتصادی دولت بدهند.

قوانینی که در دولت سیزدهم اجرایی شد...

 منظور در ادامه گفت: قانون رتبه بندی معلمین یکی از اقدامات شجاعانه دولت بود که از سال ۱۴۰۰ شروع شد و بالغ بر ۴۵ همت بار مالی اجرایی سالانه این قانون بوده است. قانون پایانه‌های فروشگاهی در دولت قبل دو سال بدون اقدام رها شده بود، در حالی که دولت سیزدهم اجرای این قانون را از ابتدا در دستور کار قرار دادیم. قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده نیز از دیگر قوانینی بود که دولت از همان ابتدا اجرا کرد. قانون جهش مسکن، قانون تولید دانش بنیان و سایر قوانینی که دولت سیزدهم کمر به اجرای آنها بست.

وی تاکیدکرد: قانون پنج ساله هفتم از دیگر اقدامات دولت بود که در دستور کار قرار گرفت. رویکرد این قانون حل ناترازی‌های عمده کشور است که به عنوان ابرچالش های اقتصاد ایران از آن یاد می‌شود. ناترازی در منابع آب، انرژی، صندوق‌های بازنشستگی و …. مواردی هستند که به طور تحولی با جزئیات و ابتکارات جدید پیش بینی شده است که بتوانیم به سمت رفع ناترازی ها در کشور قدم برداریم.

پرداخت یک میلیون تومان علی الحساب به بازنشستگان

معاون رئیس‌جمهور درباره حساب پیشرفت و عدالت گفت: در سال جاری باید ۳۱ همت از محل بودجه عمومی به این حساب تخصیص دهیم که با توجه به اینکه تحقق منابع دولت در سه ماه اول سال پایین است مبلغ ۲۶ هزار میلیارد تومان اوراق مالی را به حساب پیشرفت و عدالت تخصیص دادیم که قصد داریم با کمک بازار سرمایه منابع این اوراق به منابع نقدی تبدیل شود که بر اساس آن توزیع اعتبارات بین دستگاه‌های مربوطه انجام خواهد شد.

وی درباره طلب گندمکاران بیان کرد: خرید گندم از نیمه فروردین شروع شده و به صورت تدریجی انجام می‌گیرد و دولت هم متناسب با خریدی که انجام می‌شود به تدریج تعهدات خود را انجام می‌دهد؛ دولت تا امروز بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان تخصیص داده و با توجه به خریدهایی که در این روزها انجام شده حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم میزان خریدی است که انجام گرفته و پرداخت آن در حال انجام است.

منظور همچنین درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: بنا شد تا زمانی که محاسبات انجام و احکام متناسب‌سازی صادر شود هر ماه یک میلیون تومان علی الحساب به بازنشستگان پرداخت شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha