• سه‌شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۲۲:۳۵
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 1403040503186
  • خبرنگار : 71654

این ربات دوست افراد مبتلا به «ADHD» است

این ربات دوست افراد مبتلا به «ADHD» است

افراد بزرگسال مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD) می‌دانند که این بیماری چالش‌هایی را به همراه دارد که بر بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره تأثیر می‌گذارد. از جمله این چالش‌ها می‌توان به ضرب الاجل‌های از دست رفته، فلج شدن در برابر وظایف ناتوان کننده، قرارهای ملاقات فراموش شده، مدیریت زمان ضعیف و فهرست کارهای بسیار اشاره کرد. اکنون یک ربات به کمک این گروه از افراد آمده است.

به گزارش ایسنا، توصیه‌هایی بسیاری مانند داشتن یک دفتر خاطرات یا تهیه فهرست کارها وجود دارد که موفقیت‌آمیز نیست. عدم موفقیت در انجام آنها نیز باعث شرم و خود سرزنشگری می‌شود، زیرا فرد یک بار دیگر خود را در مدیریت این فعالیت‌های «عادی» روزمره شکست خورده می‌بیند.

به نقل از نیواطلس، با در نظر گرفتن این موضوع، محققان دانشگاه موناش در ملبورن ربات استو (Stu) را توسعه داده‌اند. این یک ربات رومیزی مجهز به هوش مصنوعی است که برای بزرگسالان مبتلا به نقص توجه و بیش فعالی که با مشکلات روزانه در عملکرد اجرایی مواجه هستند، ساخته شده‌ است و اکنون در حال آزمایش است.

استو متعلق به شرکت نکسا رباتیکس (Nexa Robotics) است که یک استارتاپ جدید بوده و بنیانگذار آن زید احمد پس از دیدن مبارزات روزانه یکی از دوستانش با اختلال نقص توجه و بیش فعالی به این ایده رسیده است.

احمد می‌گوید: من به او در مدیریت عملکرد اجرایی‌اش کمک می‌کردم، اما نمی‌توانستم همیشه در کنارش باشم. ما تحقیقاتی انجام دادیم و متوجه شدیم که از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر از ربات‌هایی که به آنها در مورد اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی کمک می‌کنند، سود می‌برند.

وی افزود: با بیش از ۳۰۰ میلیون نفر مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی در سراسر جهان، ما یک مشکل بزرگ را تشخیص داده‌ایم.

احمد آگاه است که استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به مدیریت زندگی کار جدیدی نیست. در سال ۲۰۲۰، یک مطالعه ۱۰۹ اپلیکیشن تلفن هوشمند مرتبط با اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی را شناسایی کرد که همه چیز را از ارزیابی گرفته تا کمک حسی و تمرکز هدف قرار می‌دادند. با این حال، اطلاعات کمی در مورد اثربخشی آنها وجود دارد، و حتی انتقاداتی به برخی از برنامه‌های مدیریت وظایف و سازمانی که نیازهای خاص کاربران این اختلال را درک نمی‌کنند، وجود دارد.

استو طراحی شده است تا مدیریت مسائل مربوط به عملکرد اجرایی را ساده کند، و از آنجایی که یک ابزار بر روی دسکتاپ است که به دستورات صوتی پاسخ می‌دهد، نیازی به باز کردن اپلیکیشن‌ها از سوی کاربر ندارد. یادآوری اینکه به صفحات باز مرورگر بازگردید تا به دستیار هوش مصنوعی دسترسی پیدا کنید کاری نیست که فراموش شود اما در مورد مبتلایان به اختلال نقص توجه، آنچه خارج از دید باشد، خارج از ذهن است.

احمد توضیح می‌دهد: راه‌حل‌های فعلی بدون مشارکت مناسب افراد مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی ساخته می‌شوند و این راه‌حل‌ها اغلب به خوبی کار نمی‌کنند. او افزود که هر مرحله شامل مشاوره با افرادی است که استو برای کمک به آنها طراحی شده است. ما در حال مقابله با آن از طریق یک فرآیند هم‌آفرینی هستیم و در عین حال از راه‌حل خود از طریق علم و تحقیق حمایت می‌کنیم.

استو اکنون در مرحله آزمایشی خود است و بیش از ۶۰۰ نفر از قبل برای آزمایش آن ثبت نام کرده‌اند.

او می‌گوید: استو به افراد مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی در عملکرد اجرایی از هضم وظایف گرفته تا مدیریت برنامه و حمایت عاطفی کمک می‌کند. روی میز شما می‌نشیند و می‌توانید به‌عنوان وسیله‌ای برای تعامل با آن صحبت کنید، و به ایمیل، تقویم و سایر برنامه‌های شما متصل می‌شود تا به شما در مدیریت کارهای روزانه کمک کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha