• سه‌شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403040503154
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار انتخاباتی ایسنا؛ ۵ تیر

۲ روز تا انتخابات؛‌ برگزاری آخرین مناظره/ ویژگی‌های نامزد اصلح در نگاه رهبر انقلاب

۲ روز تا انتخابات؛‌ برگزاری آخرین مناظره/ ویژگی‌های نامزد اصلح در نگاه رهبر انقلاب

۲ روز مانده به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری،‌ پنجمین و آخرین مناظره انتخاباتی نامزدها با موضوع «کارآمدسازی دولت» برگزار شد و رهبر معظم انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم به مناسبت عید غدیر، ویژگی‌های نامزد اصلح را برشمردند.

به گزارش ایسنا،‌ با مرور اخبار انتخاباتی سه‌شنبه - پنجم تیر ۱۴۰۳ می‌خوانیم:

در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت عید سعید غدیر در دیدار هزاران نفر از هموطنان، با اشاره به انتخابات بسیار مهم روز جمعه، مشارکت حداکثری مردم و انتخاب اصلح را موجب سرافرازی ملت و جمهوری اسلامی برشمردند و با تبیین ویژگی‌های نامزد اصلح، آحاد ملت را به حضور در پای صندوق‌های رأی فراخواندند و تأکید کردند: هرکس به ایران قوی و سرافراز علاقمند است و هرکس معتقد به حمایت از نظام است، در انتخابات مشارکت کند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به این واقعیت که هر گاه میزان مشارکت در انتخابات کم بوده، زبان ملامت دشمنان علیه جمهوری اسلامی بلند شده است، خاطرنشان کردند: هر وقت میزان مشارکت در انتخابات بالا بوده است، زبان بدگویان کوتاه شده و نتوانستند ملامت و شادی کنند بنابراین علت دیگر اصرار بر مشارکت بالا این است که دشمن‌شاد نشویم. 

مقام معظم رهبری همچنین ویژگی‌های نامزد اصلح ریاست جمهوری را مطرح کردند و افزودند: اصلح آن کسی است که در درجه‌ی اول به مبانی این انقلاب و این نظام اعتقاد قلبی و واقعی داشته باشد. دوم اینکه کارآمد باشد. شب و روز نشناسد. دنبال کار باشد. توانایی داشته باشد برای کار کردن. از عناصر خوب و همکاران خوب استفاده کند. توان کار و نشاط کار همراه با اعتقاد راسخ به مبانی انقلاب داشته باشد. وقتی این صلاحیت وجود داشت این آدمی با این خصوصیات می‌تواند از همه‌ی ظرفیتهای کشور استفاده کند.

۲ روز تا انتخابات؛‌ برگزاری آخرین مناظره/ویژگی نامزد اصلح از نگاه رهبر انقلاب

وزیر کشور اعلام کرد: اجازه نمی دهیم سلامت انتخابات توسط کسی خدشه‌دار شود، بنابراین هر تلاشی برای سلامت انتخابات ممدوح است و خلاف آن حتماً برخورد می‌شود و هر اقدامی مبنی بر تشویش افکار عمومی قابل قبول نیست.

در همین ارتباط معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور با اشاره به راهبردها و توطئه های دشمن برای انتخابات ریاست جمهوی، اطمینان داد که این انتخابات در سلامت کامل برگزار می شود. 

سید مجید میراحمدی همچنین درباره اظهارات قبلی خود درباره انتخابات دومرحله ای توضیح داد: من در مورد دومرحله‌ای‌شدن انتخابات صحبتی نکرده‌ام. من گفتم برای احتمال دومرحله‌ای‌شدن انتخابات پیش‌بینی لازم انجام شده ولی از این سخن این‌گونه برداشت و نقل شده که گفته‌ام انتخابات دومرحله‌ای خواهد بود که این برداشت اشتباهی است.

در همین باره وزارت کشور اعلام کرد که معاون امنیتی- انتظامی وزیر کشور در مصاحبه‌ای با شبکه دو سیما اظهاراتی داشت که متاسفانه از سوی برخی رسانه ها و فعالان شبکه های اجتماعی با برداشتی ناقص و اشتباه، بازتنظیم و منتشر شده است.

همچنین به‌گفته مدیرکل رسانه‌های خارجی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیش از ۵۰۰ خبرنگار از ۱۵۰ رسانه خارجی مقیم و غیرمقیم وابسته به ۳۱ کشور جهان با حضور در کشور، چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران را پوشش میدانی می‌دهند.

۲ روز تا انتخابات؛‌ برگزاری آخرین مناظره/ویژگی نامزد اصلح از نگاه رهبر انقلاب

ظهر امروز-سه‌شنبه-پنجم تیر ۱۴۰۳ پنجمین و آخرین مناظره ۶ کاندید انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری برگزار شد.

-اولین با موضوع اقتصادی

-دومین مناظره با موضوع «خدمات‌رسانیِ عدالت‌محور دولت» 

-سومین مناظره با موضوع فرهنگی و اجتماعی را اینجا بخوانید.

-چهارمین مناظره با موضوع «ایران در جهان امروز»

-پنجمین و آخرین مناظره با موضوع «کارآمدسازی دولت»

اخبار مربوط به آخرین اظهارات کاندیداهای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری و ارزیابی‌شان از مناظرات چهارم و پنجم را می توانید در این گزارش و گزارش کامل ایسنا از آخرین مناظره را نیز می توانید در این لینک مرور کنید.

شخصیت‌ها چه گفتند؟

* در پی مطرح شدن اتهاماتی از سوی برخی نامزدهای انتخابات در جریان مناظره‌های تلویزیونی علیه بیژن زنگنه، وزیر نفت در دولت‌های خاتمی و روحانی، وی طی نامه‌ای به صدا و سیما خواستار اختصاص زمان برای ارائه توضیحاتش در همان برنامه شد.

۲ روز تا انتخابات؛‌ برگزاری آخرین مناظره/ویژگی نامزد اصلح از نگاه رهبر انقلاب

* در آستانه برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری علی اکبر صالحی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی، این دوره از انتخابات را فرصتی برای حضور دوباره مردم در صحنه دانست و گفت: ملت با حضور در میدان خواسته خود را با رای پیاده کنند. اکنون ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری داریم که هر کدام می‌توانند نماینده طیفی از مردم باشد و مردم هر فردی را بنا تشخیص خود برگزیند. بنابراین ضرورت دارد تا به میدان بیایند. اگر پای صندوق رای نیاییم و بی‌تفاوت به سرنوشتمان باشیم، دشمنان ما را می‌شکنند.

۲ روز تا انتخابات؛‌ برگزاری آخرین مناظره/ویژگی نامزد اصلح از نگاه رهبر انقلاب

* ماموستا قادری امام جمعه پاوه، شرکت در انتخابات را به عنوان یک تکلیف و ضرورت ملی عنوان کرد و افزود: باتوجه‌به اینکه چشم‌های دنیا به سمت ایران اسلامی متمرکزشده است، حضور پرشور در انتخابات باعث مستحکم‌شدن پشتوانۀ سیاسی و بین‌المللی دولتمردان ما خواهد بود. شرکت در انتخابات یک ضرورت و تکلیف ملی است. اینکه انتخابات با حضور حداکثری مردم و انتخاب فردی صالح همراه باشد، در داخل و خارج و کل منطقه آثار مثبتی دارد.

۲ روز تا انتخابات؛‌ برگزاری آخرین مناظره/ویژگی نامزد اصلح از نگاه رهبر انقلاب

* فرزند شهید سلیمانی با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به اینکه مدیر باید امتحان داده باشد، نوشت: در بیانات شهید قاسم سلیمانی مدیر باید خلاق، نوآور و امتحان داده باشد. با تلاش بر بحران پیروز شود. خدمت به مردم را عبادت بداند. نترسد و نترساند. از کار ملت گره‌گشایی کند. این صفات را باید در کارنامه عملی مدیران جستجو کرد.

* محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری با بیان اینکه ثبات کنونی در کشور و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آستانه چهلم شهادت آیت‌الله رئیسی نشان از توانمندی‌های نظام مقدس اسلامی و به برکت نعمت بی‌بدیل ولایت فقیه است، افزود: همگان باید برای مشارکت حداکثری که خواست رهبر معظم انقلاب و ضامن امنیت و استقلال کشور است، تلاش کنند.

۲ روز تا انتخابات؛‌ برگزاری آخرین مناظره/ویژگی نامزد اصلح از نگاه رهبر انقلاب

*‌ علی دایی با انتشار توییتی با ابراز تاسف از اینکه نامش را در حمایت از کاندیداها مطرح می کنند،‌ نوشت: از هیچ کاندیدایی حمایت نکرده و نخواهم کرد.

۲ روز تا انتخابات؛‌ برگزاری آخرین مناظره/ویژگی نامزد اصلح از نگاه رهبر انقلاب

* حجت اسلام و المسلمین علیرضا پناهیان با حضور در ستاد انتخاباتی محمد باقر قالیباف، حمایت خود از این نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را اعلام کرد.

۲ روز تا انتخابات؛‌ برگزاری آخرین مناظره/ویژگی نامزد اصلح از نگاه رهبر انقلاب

در گفت‌وگوهای زنده با استودیو مثبت و منفی پلاس ایسنا، تعدادی از کارشناسان و فعالان حوزه سیاست خارجی نظرات و تحلیل های خود را از فضای انتخاباتی کشور و مناظرات ۶ نامزد انتخاباتی مطرح کردند.

حسن هانی‌زاده تاکید کرد: هیچ دولتی از هر طیفی نمی تواند از ارزش ها و الگوهای تعریف شده انقلاب اسلامی در حوزه سیاست خارجی عبور کند.

سیدرضا صدرالحسینی با بیان اینکه نظام بین الملل لحظه‌ای غفلت را نمی‌پذیرد، افزود: به نظر می‌آید که شرایط کنونی در نظام بین‌الملل و این سیالیتی که در حال حاضر وجود دارد و این‌که ما چه تصویری از آینده خواهیم داشت، یکی از موضوعات بسیار با اهمیتی است که رئیس‌جمهور باید در دوره چهاردهم متوجه باشد.

ابوالفضل ظهره‌وند گفت: به عنوان شخصی که ۴۰ سال از دوران شغلی خود را در عرصه سیاست خارجی طی کردم، جایگاه و موقعیت روبه رشد جمهوری اسلامی ایران را مدیون تفکر انقلابی می دانم.

محمدحسن قدیری ابیانه خطاب کاندیداها گفت: باید بدانند که راه پیشرفت ایران از واشنگتن و لندن نمی گذرد، بلکه راه موفقیت ما از توان داخلی خودمان می‌گذرد.

محسن پاک آئین تاکید کرد که در دولت سیزدهم روابط کشور با دنیا ارتقا پیدا کرد و حال کاندیداها باید برنامه خود را برای ادامه این مسیر به مردم اعلام کنند.

عباس خامه‌یار با بیان اینکه ایران امروز یک قوت محبوب و مطرح استراتژیک که فقط ما بگوییم نیست؛ بلکه به این مساله در سخنان دشمنان هم می‌توان پی برد، اظهار کرد: از آن اول ما داعیه‌دار دفاع از قدس بودیم امروز مساله فلسطین مساله‌ای جهانی و انسانی است شاید اگر فلسطینی‌ها می‌دانستند،  طوفان الاقصی این تاثیرات را در پی‌خواهد داشت آن را سونامی می‌نامیدند.

سیدنظام الدین موسوی با اشاره به مناظره‌ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: به نظرم خیلی مسائل بعد از مناظره چهارم عیان شد و تقریبا مواضع روشن شده است.

* در حالی که مسعود پزشکیان در مناظره سیاسی اعلام کرد افراد حاضر در ستاد تبلیغاتی او خودشان آمده‌اند، عباس عبدی فعال اصلاح‌طلب گفت: نمی‌توان گفت که پزشکیان نماینده جریان اصلاح‌طلبی است، محمدجواد ظریف مسئول و مشاور اصلی او در امر سیاست خارجی و موضوع هسته‌ای است.

۲ روز تا انتخابات؛‌ برگزاری آخرین مناظره/ویژگی نامزد اصلح از نگاه رهبر انقلاب

با نزدیک شدن به زمان برگزای انتخابات ریاست جمهوری همچنان تلاش ها برای شکلی گیری اجماع در اردوگاه اصولگرایی ادامه دارد.

*‌ در همین راستا محمدصالح جوکار نماینده مجلس دوازدهم با اشاره به جلسات برگزار شده برای اجماع و ائتلاف بین کاندیداهای جبهه انقلاب گفت: جلسات شیخوخیت با نخبگان و پیشکسوتان عرصه سیاسی در جبهه انقلاب برای ائتلاف بین نامزدهای جبهه انقلاب برگزار شده است. درخواست نمایندگان مجلس نیز از نامزدهای انقلاب این است که ائتلاف کرده و به نفع یکدیگر کنار روند تا در نهایت یک نفر در عرصه انتخابات باقی بماند.

* همچنین مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در توصیه ای به نامزدهای نزدیک‌تر به جریان اصولگرایی گفت: کاندیداهای جریان اصولگرا باید به وحدت برسند. توصیه بزرگان این است که آقای قالیباف و آقای جلیلی با یکدیگر وحدت کنند.

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

* در روزهای پایانی تبلیغات انتخاباتی، جمعی از متخصصان و فعالان حوزه ارتباطات و روابط عمومی کشور، و همچنین جمعی از مدیران پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت خود از مسعود پزشکیان در انتخابات را اعلام کردند.

تعدادی از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس شورای اسلامی هم با صدور بیانیه‌ای از محمدباقر قالیباف در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری حمایت کردند.

* از طرف دیگر حزب اسلامی ایران زمین با انتشار بیانیه‌ای حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی را به عنوان نامزد مورد حمایت خود در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد.

* همچنین جمعی از نخبگان، اساتید، متخصصان، دانشجویان و شاغلین ایرانی ساکن کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا حمایت خود را از سعید جلیلی اعلام کردند.

جزئیاتی از انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم 

بر اساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پیش از این مقرر بود در خردادماه سال ۱۴۰۴ برگزار شود، پس از شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد در استان آذربایجان شرقی، بصورت زودهنگام و هشتم تیرماه امسال برگزار خواهد شد.

در اولین جلسه سران قوا که بعد از ظهر ۳۱ اردیبهشت به میزبانی معاون اول رئیس جمهور و با حضور رئیس قوه قضائیه و رئیس مجلس شورای اسلامی در محل ساختمان دولت برگزار شد، زمانبندی فرایند انتخابات و روند برگزاری مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با توجه به توافق اولیه شورای نگهبان، انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید در تاریخ ۸ تیرماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

بر اساس تقویم مصوب انتخابات، زمان ثبت نام از داوطلبان در روزهای ۱۰ تا ۱۴ خرداد، بررسی صلاحیت ها در روزهای ۱۵ تا ۲۱ خرداد،‌ اعلام اسلامی داوطلبان نهایی در روز ۲۲ خرداد و انجام تبلیغات از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر تعیین شد.

طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری کاندیداها هنگام ثبت‌نام باید رجل مذهبی، سیاسی، ایرانی‌الاصل، دارای تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی و مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشند. حداقل سن کاندیداهای انتخابات باید ۴۰ سال تمام شمسی و حداکثر سن آنان نیز ۷۵ سال تمام شمسی در هنگام ثبت‌نام باشد. واجدان شرایط می‌توانند صرفاً با در اختیار داشتن کارت ملی و شناسنامه در انتخابات ریاست جمهوری مشارکت کنند.

اخذ رأی در انتخابات ریاست جمهوری این دوره به صورت تعرفه کاغذی برگزار خواهد شد که در کنار آن دستگاه احراز هویت نیز وجود دارند و رای‌دهندگان با کارت ملی یا شناسنامه می‌توانند رای بدهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha