• سه‌شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403040503085
  • خبرنگار : 90057

واشنگتن به دنبال شرکای نظامی جدید در آفریقا است

واشنگتن به دنبال شرکای نظامی جدید در آفریقا است

در ادامه تلاش‌های واشنگتن برای حفظ حضور نظامی در آفریقا پس از اخراج نیروهایش از نیجر و چاد، مقام‌های ارشد ارتش آمریکا برای شرکت در نشست روسای دفاع آفریقا به بوتسوانا سفر کردند.

به گزارش ایسنا، ژنرال چارلز کیو براون، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، پیش از ورود به بوتسوانا به خبرنگاران گفت که قصد دارد با چندین شریک در منطقه غرب آفریقا صحبت کند.

براون اعلام کرد که ایالات متحده قصد دارد روابط خود را با کشورهایی که در حال حاضر با آنها در غرب آفریقا همکاری می‌کند، تقویت کند، که می‌تواند "فرصتی را برای پنتاگون فراهم کند تا بخشی از توانایی‌های خود در نیجر را در مکان‌های دیگر ایجاد کند.

وی از ذکر نام کشورهای مورد نظر خودداری کرد اما رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی ناشناس گفت که واشنگتن مذاکرات اولیه با همسایگان نیجر از جمله بنین، ساحل عاج و غنا داشته است.

پنتاگون در اوایل ماه جاری پس از پایان همکاری دفاعی توسط مقامات مستعمره سابق فرانسه با واشنگتن، روند خروج نیروها از نیجر را آغاز کرد. رهبری نظامی دلیل این تصمیم در ماه مارس را شکست نیروهای محلی ایالات متحده در مبارزه با شورش‌هایی که دهه‌ها منطقه ساحل را گرفتار کرده، ذکر کرد.

علی زین، نخست وزیر نیجریه گفته است که آمریکا نیز این کشور را به تحریم تهدید کرده و نسبت به تعمیق روابط کشورش با ایران و روسیه هشدار داده است. ایالات متحده قصد دارد تا اواسط سپتامبر و پس از فرانسه از نیجر خارج شود.

دولت جدید که از ماه ژوئیه پس از برکناری محمد بازوم، رئیس‌جمهور طرفدار غرب در قدرت است، در دسامبر گذشته به فرانسوی‌ها گفت که این کشور را ترک کنند. نیجر به همراه متحدانش بورکینافاسو و مالی برای توسعه روابط امنیتی با روسیه به عنوان بخشی از ائتلاف کشورهای ساحل حرکت کرده و اظهار داشتند که آنها فقط با شرکایی همکاری خواهند کرد که به حاکمیت کشورهایشان احترام بگذارند.

با وجود عقب نشینی، آمریکا به دنبال راه‌هایی برای حفظ نیروهای آمریکایی در منطقه است و ادعا می کند که حضور آنها در نیجر برای نظارت بر فعالیت‌های سازمان‌های افراطی و تهدیدهای احتمالی علیه منافع واشنگتن حیاتی است.

ژنرال مایکل لنگلی روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت که کشورهای آفریقایی، از جمله لیبی، ایالات متحده را «توان‌بخش» می‌دانند که می‌تواند به شرکای خود در دستیابی به اهداف امنیتی خود کمک کند. وی گفت: «ما از طریق ابزارهای دیپلماتیک و همچنین از ابزارهای دفاعی با لیبی کار می کنیم. لنگلی افزود که تهدیدهای امنیتی در "هر کشوری" به ویژه در ساحل، در کنفرانس روسای دفاع آفریقا در بوتسوانا در روز سه‌شنبه مورد بحث قرار خواهد گرفت.

به گفته پنتاگون، نشست دو روزه در گابورون، پایتخت بوتسوانا، رهبران دفاعی ده‌ها کشور آفریقایی را گرد هم می‌آورد. این اولین بار است که این کنفرانس از زمان راه اندازی آن توسط آفریکام در سال ۲۰۱۷ در آفریقا برگزار می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha