• سه‌شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: باشگاه دانشجویان
  • کد خبر: 1403040503083
  • خبرنگار : 30197

نظام سلامت در دور چهاردهم

نظام سلامت در دور چهاردهم

حوزه بهداشت و درمان یکی از پرچالش‌ترین مسائل فعلی کشور است که ارتباط تنگاتنگی با مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور دارد. موضوعاتی نظیر عدالت اجتماعی و دسترسی همه اقشار جامعه به خدمات بهداشتی و درمانی، تا فرارهای مالیاتی و بازارهای انحصاری برخی پزشکان سودجو، معضلات و مسئله‌هایی هستند که جامعه را درگیر خود کرده‌اند.

به گزارش ایسنا در نوبت دوم مناظره‌ی پنجشنبه سی و یک خرداد،‌ که به موضوع نظام سلامت و بهداشت و درمان اختصاص یافت،‌ نامزدهای این دور از انتخابات ریاست جمهوری دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود درباره این موضوع مهم در جامعه را ارائه کردند. باشگاه دانشجویان ایسنا در یادداشت پیش رو،‌ با نگاهی اجمالی به بررسی مواضع شش کاندیدای ریاست جمهوری در این حوزه پرداخته است.

رئیس‌جمهور پشتیبان

سعید جلیلی مانند اظهارات و مواضع پیشین خود، ‌نشان می‌دهد مسئله‌ی سلامت را فراتر از بیماری و درمان می‌داند و به پشتیبانی رئیس‌جمهور از هماهنگی بین دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها برای اجرای برنامه‌های سلامت جامعه معتقد است. در نگاه او، کسی که بر مسند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تکیه می‌زند،‌ «دیگر نه صرفا یک پزشک، بلکه باید متخصص نظام سلامت باشد.» او بیکاری، تصادفات جاده‌ای، محیط زیست، مسکن، امنیت شغلی و بسیاری از موارد دیگر را بر سلامت افراد و اجتماع تاثیرگذار می‌بیند و معتقد است «نقش مهم رئیس جمهور این است که سایر دستگاه‌ها را در زمینه انجام تکالیف خود نسبت به نظام سلامت بسیج کند تا همه‌ی سختی‌ها بر دوش کادر درمان نماند.»

جلیلی پیش از این از نقد طرح تحول نظام سلامت در کارگروه سلامت دولت سایه‌ی خود خبر داده بود. در مناظرات دوره‌ی پیشین انتخابات ریاست جمهوری بود که جلیلی این طرح را فرمایشی و ناکارآمد خواند. ایده‌ی او اما به طرح شبکه‌ی بهداشت در اوایل انقلاب نزدیک است و می‌گوید مردمی‌سازی حوزه بهداشت و درمان می‌تواند به برون‌رفت از شرایط فعلی کمک کند. در مناظره این دور از انتخابات نیز با اشاره مجدد به این طرح،‌آن را الگویی برای کشورهایی نظیر آمریکا خواند.

این کاندیدای ریاست جمهوری، باور دارد ظرفیت پزشکان نسبت به جمعیت کم حال حاضر ایران است. به اعتقاد او نخبگان بسیاری وجود دارند که می‌توانند جذب سازمان نظام پزشکی کشور شوند.

پیش از این نیز جلیلی با انتقاد از هزینه‌های القایی به بیمار و عدم توازن ذر هزینه و بهره‌وری، به نبود شفافیت‌های مالی در حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد. او معتقد است که با ایجاد شفافیت و انضباط مالی می‌توان بسیاری از هزینه‌های درمان را کاهش داد.

هم‌سفره با مردم

مسعود پزشکیان که وزیر بهداشت دومین کابینه‌ی محمد خاتمی بود، بر رفع مسئله‌ی تعارض منافع تاکید می‌کند. او حضور و استخدام پزشک‌هایی را که صاحب بیمارستان و کلینیک خصوصی هستند و خارج از بدنه‌ی دولت، کار و درآمد دارند، ناعادلانه می‌داند. پزشکیان در چند نوبت از حضور خود در برنامه‌های انتخاباتی تلویزیون گفت معتقد است معنایی ندارد که بدنه‌ مردم، برای درمان به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنند و از طرف دیگر شاهد پول‌پاشی ثروتمندان و مسئولین دولتی در بیمارستان‌های خصوصی باشیم.

این نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی، مسئله‌ی نظام ارجاع را یکی از نقاط قوت دوره‌ی وزارت خود می‌داند: «اصلا به خاطر این برنامه وزیر شدم. همان زمان با دولت چالش داشتیم اما مجلس مصوب کرد و مقداری بودجه داد. در کمتر از ۶ ماه از پایان مسئولیتم، تمام روستاییان را بیمه و مراکز بهداشتی را تجهیز کردیم، ۶۵۰۰ پزشک جذب کردیم اما بعد از آن دوره، این طرح ادامه نیافت» .پزشکیان بحث اجرای برنامه‌ی نظام ارجاع و پزشک خانواده را برای پاسخگو کردن دولت و شفاف‌سازی مسیر درمان در میزگرد سیاسی ۲۴ خرداد هم پیش کشید، هرچند این طرح در زمان اجرای خود به علت برخی آسیب‌ها نظیر عدم فرهنگ‌سازی و کسری بودجه، به سرانجام نرسید. او افزایش حقوق پزشکان خانواده و سایر کارکنان حوزه بهداشت را ضامن افزایش کیفیت می‌بیند.

آینده‌نگر باشیم

محمدباقر قالیباف معتقد است باید از همین حالا افق آینده را روشن کرد و برای آن برنامه داشت. او با اشاره به مسئله‌ تامین شیرخشک که در سال‌های متمادی هنوز در حالت معضل مانده است، توجه به چالش‌های فعلی را در نظر داشت: «تا 20 سال آینده جمعیت سالمندان بالای 60 سال سه برابر می‌شود. ما از حالا باید برای این مسئله چاره‌اندیشی کنیم.»

رییس فعلی مجلس شورای اسلامی،‌موضوعات بسیاری را بر سلامت مردم تاثیرگذار دانست که ربطی به وزارت بهداشت ندارند و لزوم مدیریت فرابخشی را می‌طلبند. موضوع محیط زیست، آلودگی آب، خاک و هوا، موضوعاتی هستند که در نگاه قالیباف امروز به اندازه امنیت ملی و سیاست خارجه اهمیت دارند.

قالیباف در طول ریاست خود بر دوره‌ی یازدهم مجلس، نشست‌ها و جلساتی را در حوزه‌ی افزایش میزان دارو در بازار برگزار کرده بود: «برای حدود ۱۵۰ قلم دارو در کشور محدودیت‌هایی داریم و درباره ۶۵ قلم دارو نیز کمبود جدی داریم. الان اصلاً دارویی که مورد استفاده بعضی مردم است پیدا نمی‌شود؛ مشکل مردم در کف جامعه حل نشده است.» او پرداخت به موقع اعتبارات و برنامه‌ریزی و مدیریت منابع مالی را راهکار حل مسئله‌ی کمبود و گرانی دارو دانست. در مناظره پنجشنبه شب، او از بیمه صددرصدی بیماران صعب‌العلاج و بیمه‌ رایگان سه دهک پایین جامعه در مجلس نیز سخن به میان آورد.

رییس قوه‌ی مقننه که در اولین برنامه‌ی تبلیغاتی خود در تلویزیون، از کلیدواژه‌های هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی استفاده کرد، پیش از این نیز بر این موارد تاکید داشت و اظهار کرد که اگر هوشمندسازی رخ می‌داد، نه طرح تحول سلامت ضربه می‌خورد و نه بسیاری از شکایت‌ها در پرداخت‌های تعرفه به پرستاران پیش می‌آمد. او نسخه‌های الکترونیک را به علت امکان هوشمندسازی و صرفه‌جویی در حوزه دارو، افتخارآمیز خوانده بود.

این کاندیدای ریاست جمهوری سلامت مردم را حتی از معیشت آن‌ها مهم‌تر می‌بیند: «سرانه بهداشت و درمان بین ۸ تا ۹ میلیون تومان است، با این حال کیفیت درمان ما خوب نیست.»

احیای خانه‌های سلامت

علیرضا زاکانی معتقد  است پیشگیری بر درمان برتری دارد؛ به همین منظور به بازطراحی و تقویت شبکه بهداشتی کشور می‌اندیشد. اهمیت‌بخشی و تقویت منابع انسانی، یعنی بهورزها، ‌ماماها، پرستاران، پزشکان عمومی و خصوصی برای این کاندیدا مهم‌ترین جنبه تحول نظام سلامت است.

شهردار فعلی تهران معتقد است باید وعده‌های عینی و قابل‌اندازه‌گیری داد تا مردم متوجه تغییرات شوند. بیمه پایه سلامت رایگان برای همه اقشار، رایگان شدن درمان برای چهار دهک جامعه، درمان رایگان برای بیماران صعب‌العلاج، کاهش هزینه‌های درمان برای مردم تا 30 الی 20 درصد و خرید راهبردی دولت از بخش خصوصی،‌از جمله وعده‌ها و برنامه‌های زاکانی برای تحول حوزه بهداشت و درمان بود.

زاکانی در نوبت دوم مناظره خود نیز از برنامه‌های جدیدی رونمایی کرد. رایگان شدن درمان بانوان باردار،‌سالمندان و کودکان زیر هفت سال،‌ بهره‌وری از تجربیات نیروی انسانی و توجه به توریسم سلامت از نکاتی بود که به میان آمد. او تحول در حوزه سلامت را متوقف به یکپارچه‌سازی اطلاعات، نسخه‌نویسی الکترونیک، اجرای ظرح نظام ارجاع و سطح‌بندی خدمات می‌داند.

جامعه محترم پزشکی

مصطفی پورمحمدی پیش از این جز در یکی دو فرصت، اظهار نظر خاصی راجع‌به نظام درمان و بهداشت کشور نداشته است. در این دور از مناظرات اما احترام گذاشتن به پزشکان، پیراپزشکان و پرستاران، تامین مالی آن‌ها و مرتفع کردن مشکلاتشان را از اصلی‌ترین راه‌حل‌های مشکلات نظام سلامت و راهکار جلوگیری از مهاجرت آن‌ها برشمرد. در نگاه این نامزد،‌ کشور از ظرفیت‌های حوزه سلامت،‌مثل نیروی متخصص، ایده و خلاقیت، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی سرشار است،‌و فقط رفع مشکلات اقتصادی، اعتمادسازی و احترام به این ظرفیت‌ها باعث فعال‌سازیشان می‌شود.

پورمحمدی پیش از این آسیب‌شناسی را از مهم‌ترین راه‌های حل مسائل می‌دانست. در این دور از انتخابات نیز با همین رویکرد، مسائل مهم حوزه سلامت مثل سالمندی جمعیت،‌ شیوع بیماری‌ها و اختلالاتی مثل اتیسم دو افزایش معلولیت‌ها را برشمرد. راهکار او اما تدبیر و برنامه‌ریزی اقتصادی است: «باید جلوی پرت منابع را گرفت و با تخصیص‌ درست،‌ مسائل را حل کرد.» او برای مثال از مدیریت صحیح یارانه انرژی صحبت به میان آورد تا با این کار،‌از باقی منابع صرفه‌جویی شده در  این حوزه، مسائل بهداشت و درمان کشور را مرتفع کنیم.

پشتیبانی از ذی‌نفع نهایی

سید محسن قاضی‌زاده هاشمی از دسترسی عادلانه مردم ایران به خدمات بهداشت و درمان حرف زد:‌ «45 درصد پزشکان ما در تهران هستند و ما مجبوریم آن‌ها را به شهرها و روستاهای دیگر اعزام کنیم.» او علاوه بر موضوع تمرکززدایی‌،‌از توزیع عادلانه یارانه‌ها بین دهک‌ها هم گفت. قاضی‌زاده هاشمی بر اتصال نظام بیمه به سیستم چرخش داده تاکید کرد و راهکار اصلی خود را تخصیص منابع پشتیبانی به ذی‌نفع نهایی از طریق بیمه دانست.

توریسم سلامت یکی دیگر از مباحث مورد تایید این نامزد بود: «شهروند عراقی برای یک تعویض زانوی 9هزار دلاری به هند می‌رود در حالی که می‌تواند همین عمل را با 6هزار دلار در ا یران انجام دهد. توسعه گردشگری سلامت علاوه بر ترمیم اقتصاد سلامت، باعث رونق دیگر بخش‌های گردشگری نیز می‌شود.‌« طبق نظر او این امر منجر به کاهش مهاجرت پزشکان کشور برای کسب درآمد بیشتر در کشورهای دیگر نیز می‌شود.

او از برنامه‌های اجراشده در دولت شهید رییسی نیز مصادیقی مطرح کرد و تکمیل برخی برنامه‌ها نظیر تکمیل نظام شبکه، بازطراحی و تقویت نظام بهورزی مراقب سلامت و تقویت زیرساخت‌های روستایی را در برنامه‌های آتی خود شمرد.

سلامت در نگاه این نامزد دارای ابعاد جسمی،‌روحی، اجتماعی و حتی معنوی است. بنابراین او بهداشت و سلامت را منحصر به وزارت بهداشت و درمان نمی‌بیند،‌بلکه این وزارتخانه را سیاست‌گذار حوزه سلامت و تمام بخش‌های دولت‌ را ملزم به نقش‌آفرینی در این حوزه می‌داند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha