• سه‌شنبه / ۵ تیر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۰
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403040502920
  • خبرنگار : 71589

دردسر باتری‌ها با فرا رسیدن تابستان

دردسر باتری‌ها با فرا رسیدن تابستان

آتش گرفتن باتری‌های لیتیوم-یونی در فصل تابستان به خصوص در تاسیسات انباشت و بازیافت زباله، نگرانی‌ها را افزایش داده است.

به گزارش ایسنا، باتری‌های لیتیوم-یون در حال حاضر بخشی از تقریباً هر دستگاه الکترونیکی هستند که ما استفاده می‌کنیم. با این حال، آنها نه تنها ابزارهای ما را تغذیه می‌کنند، بلکه خطر ایجاد آتش‌سوزی را نیز به همراه دارند.

به عنوان مثال در استرالیا، کامیون‌های مدیریت زباله شاهد بیش از ۱۰ هزار آتش‌سوزی در سال ناشی از اشتعال این باتری‌ها هستند.

اکنون کارشناسان هشدار داده‌اند که مصرف کنندگان نیز ممکن است با عواقب شدید این بحران مواجه شوند.

دفع ایمن باتری‌ها

در حال حاضر در کشور استارلیا یک اعلامیه فوری برای گزارش نقاط اسقاط ایمن باتری‌ها توسط بخش زباله و بازیافت این کشور صادر شده است. گفته می‌شود این اقدام ضروری است، زیرا باتری‌ها را نمی‌توان با ضایعات عمومی ادغام کرد.

در کشور استرالیا سالانه بیش از ۳۳۰۰ تن زباله تولید می‌شود و این رقم هشدار دهنده وزرای این کشور را به اقدام وادار کرده است.

گیل اسلون مدیر اجرایی انجمن مدیریت پسماند و بازیابی منابع استرالیا نگران است که چنین مسائلی در آینده نزدیک به یک فاجعه بزرگ منجر شود.

وی می‌گوید: اگر ما در این مورد اقدام نکنیم، همچنان شاهد سوختن تاسیسات و کامیون‌ها خواهیم بود و به طور بالقوه با صدمات واقعی یا صدمات قابل توجهی بر روی کارگرانمان مواجه خواهیم شد. به جرأت می‌توانم بگویم با مرگ و قربانی شدن افراد مواجه خواهیم شد و این چیزی است که ما سعی می‌کنیم از آن اجتناب کنیم.

باتری‌های لیتیوم-یونی بسیار قابل اشتعال هستند

بسیاری از دستگاه‌های قابل حمل مدرن از جمله موبایل‌ها، تبلت‌ها، پاوربانک‌ها، رایانه‌ها، اسباب‌بازی‌ها، لوازم خانگی، ابزارها و تجهیزات حرکتی مانند دوچرخه‌های برقی و اسکوترها از باتری‌های لیتیوم-یون قابل شارژ(LiBs) بهره می‌برند.

باتری‌های لیتیوم-یونی دارای انرژی متراکم هستند و حاوی مواد بسیار قابل اشتعال هستند. خطرات مرتبط با آنها شامل آتش‌سوزی، انفجار، تشعشع، گرما، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و خطرات الکتریکی است.

باتری‌ها را با زباله‌های معمولی دور نریزید

همیشه به مردم توصیه می‌شود که این باتری‌ها را با سطل‌های زباله یا بازیافت معمولی خود مخلوط نکنند، زیرا ممکن است منجر به آتش‌سوزی ناگهانی شود.

برخی از باتری‌ها همچنین ممکن است حاوی مواد شیمیایی سمی، فلزات سنگین و سایر آلاینده‌های محیطی باشند که در صورت دفع نادرست می‌توانند منابع آب و اکوسیستم را آلوده کنند.

طرح بازیافت باتری در استرالیا

استرالیا همچنین یک طرح بازیافت باتری به نام B-Cycle دارد. با این حال، انواع باتری‌ها تحت این برنامه پذیرفته نمی‌شوند و مواردی که دارای باتری جاسازی شده هستند، مانند ویپ ها، تست‌های بارداری دیجیتال و مچ‌بندهای چشمک‌زن در این طرح گنجانده نشده‌اند.

به گفته مسئولان آتش‌نشانی، رویدادهای انفجار و اشتعال مبتنی بر باتری‌های لیتیوم-یون می‌تواند به سرعت و به شدت رخ دهد که اغلب شامل انتشار دود سمی، بخارات آلاینده، شعله‌های آتش و ترکش‌های فلزی است.

هرگز باتری متورم شده را با دستان خالی لمس نکنید

سازمان آتش نشانی استرالیا توصیه می‌کند که هرگز یک دستگاه یا باتری متورم یا شکاف برداشته را با دستان خالی لمس نکنید، زیرا گرما یا مواد شیمیایی می‌توانند باعث سوختگی شدید شوند.

گزارش‌های سازمان‌های زباله و بازیافت تخمین می‌زند که سالانه بین ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار آتش‌سوزی مرتبط با باتری در این بخش رخ می‌دهد. تاسیسات بازیافت پایتخت استرالیا در سال ۲۰۲۲ به دلیل همین آتش‌سوزی ناشی از انفجار باتری‌ها نابود شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha