• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۲۳:۳۲
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403040402853
  • خبرنگار : 50355

کودکان و نوجوانان بیشترین قربانیان استخرهای کشاورزی

کودکان و نوجوانان بیشترین قربانیان استخرهای کشاورزی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه شنا در استخرهای غیراستاندارد، رودخانه‌های فصلی، سدها و ... هشدار داد و گفت: بیشتر کسانی که جان خود را در استخرهای کشاورزی از دست می‌دهند، کودکان و نوجوانان هستند.

 علی یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: یکی از چالش های شروع فصل گرما، آسیب‌ها و یا فوت ناشی از غرق شدگی است. با شروع فصل تابستان و حضور هموطنان و همشهریان در مناطق ییلاقی، باغ و زمین‌های کشاورزی، خبرهایی مبنی بر غرق شدن افراد در استخر ویلاهای شخصی، استخر ذخیره آب کشاورزی، رودخانه‌های فصلی و یا سدهای آبی دریافت می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه هموطنان و شهروندان باید در مناطق تحت حفاظت و طرح‌های سالم سازی و استاندارد که با حضور نجات غریق است، شنا کنند، افزود: متاسفانه از ابتدای سال جاری، ۸ نفر مصدوم و  ۲ فوتی ناشی از عدم توجه به هشدارها ثبت شده است و همه حادثه‌دیدگان در سن زیر ٢۰ سال بوده‌اند .

 رییس مرکز اورژانس پیش‌بیمارستانی و مدیریت حوادث  دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: بیشتر کسانی که جان خود را در استخرهای کشاورزی از دست می‌دهند، کودکان و نوجوانان هستند که به خاطر شنا و یا به دلایل دیگر در این نوع استخرها غرق می‌شوند .

 یزدانی خاطرنشان کرد:  از آنجایی که بیشتر استخرهای کشاورزی  ایمن سازی نشده‌، باعث بروز حادثه می‌شوند؛ در استخرهای کشاورزی برای جلوگیری از هدر رفت آب از مواد نانویی به نام "ژئو ممبران " استفاده می‌کنند که اگر فردی در این استخرها بیفتد، هیچ راهی جز تن دادن به مرگ ندارد، زیرا هرقدر هم شناگر خوبی باشد، تنها راه موجود برای خروج از این استخر این است که یک نفر از بیرون استخر طناب بیندازد و فرد را بیرون بکشد.

وی با بیان اینکه بسیاری از رودخانه‌ها با وجود ظاهری آرام، بسیار خطرناک و عمیق هستند، تصریح کرد: مشاهده شده است که افراد با تکیه بر ظاهر آرام رودخانه بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گرداب شده‌اند، بنابراین توصیه می‌شود بدون اطلاع از وضعیت رودخانه و یا مناطق ذخیره آب و سدها  برای شنا در آن اقدام نکنید.

رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث  دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: کودکان ۴‏- ١ سال در معرض خطر غرق‌شدگی در حوض، استخر و وان حمام هستند. آنها به دلیل کنجکاوی، عدم درک خطر و  غفلت والدین، دچار غرق شدگی می‌شوند و خانواده‌ها دقت کنند کودکان را در ساحل دریا و رودخانه، در نزدیکی مکان‌های آبی پرخطر، وان حمام، حوض و استخر تنها رها نکنند.

 یزدانی افزود: با توجه به بارش‌های اخیر، رودخانه‌های فصلی و  سدهای آبی محل مناسبی برای شنا نیست و بسیار خطرناک است و هر سال شاهد اتفاقات ناگوار و داغدار شدن خانواده‌ها هستیم که امیدواریم با افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی در این زمینه، همچنین  همکاری و همراهی مردم به خصوص جوانان و نصب تابلو هشدار و فنس‌کشی و تعبیه طناب، پله و سایر نکات حفاظتی در استخرها و ...شاهد اتفاقات تلخ این چنین نباشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha