• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۲۳:۲۴
  • دسته‌بندی: ایران در جهان
  • کد خبر: 1403040402839
  • خبرنگار : 71621

نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام

نشست دوره‌ای شورای امنیت درباره قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام

نشست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص ایران و بررسی هفدهمین گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل این نهاد درباره اجرای این قطعنامه و توافق هسته‌ای ایران دقایقی پیش آغاز شد.

به گزارش ایسنا، نماینده چین در شورای امنیت سازمان مل برجام را یک «دستاورد بزرگ» خواند که باید هرچه سریعتر احیا شود. 

وی با درخواست تجدیدنظر آمریکا در رابطه با تحریم‌های ضدایرانی‌اش تاکید کرد روابط تجاری با ایران می‌تواند «مشوقی» برای احیای برجام باشد.

نماینده چین از «برخی از کشورها» خواست تا از استفاده از غنی‌سازی ایران به عنوان ابزاری برای ابراز نگرانی در خصوص باقی فعالیت‌های ایران خودداری کنند.

نماینده آمریکا در این نشست خواستار همبستگی این شورا در برابر اقدامات «بی‌پروا» ایران شد.

وی با طرح این ادعا که ایران در کار آژانس در بررسی میزان غنی‌سازی ایران سنگ‌اندازی می‌کند، مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران «هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد».

نماینده آمریکا تاکید داشت که این کشور هرچه در توان دارد برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای انجام خواهد داد.

نماینده ژاپن با تاکید بر اینکه ایران باید ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود را تایید کند، عنوان کرد که آژانس اتمی به دلیل تنش‌های موجود، توانایی خود در راستی‌آزمایی درخصوص ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را از دست داده است.

نماینده فرانسه نیز در سخنانی با طرح این ادعا که این ایران طی سال‌های اخیر توافق هسته‌ای را نقض کرده است، مدعی شد که میزان کنونی غنی‌سازی ایران « هیچ توجیه غیرنظامی صلح‌آمیز موجهی ندارد».

نماینده انگلیس با تاکید بر اینکه با نزدیک شدن به بخش «غروب» توافق هسته‌ای، ایران درحال گسترش فعالیت‌های هسته‌ای خود است، خواستار اتخاذ دیپلماسی فوری جهت جلوگیری از وقوع این اتفاق شد.

وی مدعی شد که تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران منجر به تشدید تنش‌های هسته‌ای توسط دیگر بازیکنان و به خطر انداختن جهان شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha