• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۲۲:۰۵
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403040402827
  • خبرنگار : 71560

ارزیابی از چهارمین مناظره انتخابات ۱۴۰۳

پاک‌آئین: دولت سیزدهم روابط با دنیا را افزایش داد/کاندیداها چگونه می‌خواهند مسیر را ادامه دهند؟

پاک‌آئین: دولت سیزدهم روابط با دنیا را افزایش داد/کاندیداها چگونه می‌خواهند مسیر را ادامه دهند؟

یک کارشناس حوزه سیاست خارجی تاکید کرد که در دولت سیزدهم روابط کشور با دنیا ارتقا پیدا کرد و حال کاندیداها باید برنامه خود را برای ادامه این مسیر به مردم اعلام کنند.

محسن پاک آئین در گفت‌وگوی زنده با استودیو مثبت و منفی پلاس ایسنا، ضمن ارزیابی صحبت‌های کاندیداها در چهارمین دور از مناظرات انتخاباتی پیرامون مباحث سیاست خارجی، بیان کرد: باتوجه به این‌که صحبت‌های ابتدایی نامزدها در خصوص مباحث اقتصادی در حوزه سیاست خارجی و در واقع اقتصادمحور کردن سیاست خارجی است به نظر می‌رسد یک نقطه مشترک میان نامزدها وجود دارد و آن هم تقویت روابط با همسایگان در چارچوب سیاست همسایگی و کاهش اختلافات و تاکید بر اشتراکات است.

وی اظهار کرد: از نظر بنده این نقطه مشترک نامزدها بوده که بسیار نیز مهم است. هر دولتی که روی کار می‌آید باید به تقویت روابط با همسایگان توجه داشته باشد. کشورهای همسایه ما نیز به دنبال مقاوم‌سازی اقتصاد بوده‌اند؛ فلذا ما می‌توانیم در چهارچوب همکاری‌های دوجانبه و همچنین همکاری‌های چندجانبه در ائتلاف‌های منطقه‌ای آن اهداف اقتصادی خود را دنبال کنیم.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: نامزدها این بحث را مطرح می‌کنند که ما می‌خواهیم با دنیا مشکلات خود را حل کنیم. اما نمی‌گویند که مشکل اصلی آمریکا است. آمریکایی که تحریم‌های ظالمانه‌ای را به ما تحمیل کرده است و ادامه هم می‌دهد. اگر منظور از دنیا آمریکا است چگونه می‌خواهند مسئله را با توجه به خصومت موجود حل کنند؟ اما اگر منظور این است که روابط با مردم دنیا متوازن شود این امر پسندیده‌ای بوده و اکنون نیز این وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: ما مشکلی با دنیا نداریم مسئله این است که بعضی‌ها آمریکا را دنیا حساب می‌کنند. اما این مسئله را روشن نمی‌گویند. می‌گویند که می‌خواهیم با دنیا تعامل کرده و سیاست متوازن داشته باشیم. آیا منظور از ارتباط با دنیا توازن با کشورهای دوست است؟ این کار خوبی است. یا این‌که منظور این است که می خواهند با دشمنان توازن  ایجاد کنند. یعنی همان رویکردی که  با چین و دوستان خود داریم را با آمریکا و اروپایی ها داشته باشیم.اینگونه نمی شود.

وی افزود: ما در دولت سیزدهم با دنیا قهر نبودیم. رویکرد همکاری با همسایگان در مواردی باعث تقویت روابط شد و در جاهایی باعث کاهش اختلاف شد. ما با ارمنستان اختلافات خود را کاهش دادیم و با افغانستان با وجود روی کار آمدن طالبان تعامل کردیم. به نوعی با بحرین در حال رسیدن به تعامل هستیم‌. در عین حال با کشورهایی که روابط دوستانه داشتیم مثل روسیه و ترکمنستان و ارمنستان روابط خود را پیش بردیم. ما دوست‌های خود را زیاد کردیم و کشورهای متعددی را با خود همراه کردیم. از سوی دیگر عضویت ایران در بریکس وشانگهای گام‌هایی بود که دولت سیزدهم برداشت. ما با دنیا داریم کار می‌کنیم این‌گونه نیست که با دنیا تعامل نداشته و نامزدی که رئیس‌جمهور شد دوباره بخواهد از نو با دنیا تعامل کند. کاندیداها روشن‌تر و شفاف‌تر بگویند که چگونه می‌خواهند این راه را ادامه دهند.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha