• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۸:۵۹
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403040402752
  • منبع : نمایندگی مازندران

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان:

بهره‌برداری از ابر پروژه ۱۰۰۰میلیاردی برق شمال در عید غدیر

بهره‌برداری از ابر پروژه ۱۰۰۰میلیاردی برق شمال در عید غدیر

ایسنا/مازندران مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان از بهره‌برداری ابرپروژه خط انتقال نیروی برق شمال کشور با حجم سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومان به مناسبت عید بزرگ شیعیان خبر داد.

به گزارش ایسنا، کوروش موسوی تاکامی امروز ۴ تیرماه در جمع خبرنگاران، گفت: خط انتقال نیروی برق ۴ مداره ۲۳۰ و ۶۳ کیلوولت باندل دو سیم نوشهر- رویان به منظور بهبود کیفیت سرویس دهی برق، افزایش قابلیت اطمینان، ارتقاء سطح پایداری شبکه، حذف مشکل حبس تولید نیروگاه نوشهر، امکان انتقال توان به میزان ۱۴۰۰ مگاوات بین مرکز و غرب استان مازندران و رضایت مشترکین برق بعنوان یکی از ۱۸۰ پروژه حیاتی ابلاغ شده توسط وزیر نیرو جهت عبور از اوج مصرف برق سال ۱۴۰۳ تعیین و به همت متخصصین برق منطقه‌ای مازندران و گلستان، پیمانکاران، مشاورین و تامین کنندگان تجهیزات، اجرا و در روز مبارک عید سعید غدیر خم به بهره برداری می‌رسد.

موسوی تاکامی رئیس شورای پایای برق مازندران و گلستان بیان کرد: این پروژه مهم و کلیدی در سال ۱۳۸۵ از طرف شرکت توانیر به شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان برای اجرا ابلاغ  و از سال ۱۳۸۷ عملیات احداث فونداسیون آن کلید خورد.

موسوی تاکامی در بیان دلایل عدم پیشرفت این پروژه در دهه ۹۰ افزود: به سبب وجود مناطق صعب العبور و کوهستانی و همچنین مناطق ویلانشین در مسیر خط، رکود اجرای پروژه ها در دهه ۹۰ شمسی و عدم توجه جدی به این پروژه مهم، این طرح عظیم ملی تا ابتدای سال ۱۴۰۱ معطل و معوق ماند.

بهره‌برداری از ابر پروژه ۱۰۰۰میلیاردی برق شمال در عید غدیر

از آبان ماه ۱۴۰۱ به میزان ۶ ماه پروژه احداث فونداسیون اجرا شد که با شروع پیک تابستان و ایام گرم سال ۱۴۰۲ طرح راکد و صرفا تامین تجهیزات انجام گردید. با پایان پیک برق ۱۴۰۲ و از آبان ۱۴۰۲، مجددا پروژه علیرغم بارش باران های ۶ ماه اخیر و ممانعت های معارضین محلی، عملیات احداث فونداسیون باقیمانده، نصب برج و سیم کشی مسیر خط  ۴۲ کیلومتری موصوف انجام و در عید سعید غدیر خم افتتاح می شود.

طول مسیر این پروژه از پست انتقال نیروی برق ۶۳/۲۳۰ کیلوولت نوشهر تا پست ۶۳/۲۳۰ کیلوولت رویان، به میزان ۴۲ کیلومتر و طول مدار آن ۱۶۸ کیلومتر با ۱۳۱ دستگاه برج مشبک فلزی و امکان انتقال ۱۴۰۰ مگاوات توان است.

مدیر عامل برق منطقه ای مازندران و گلستان اضافه کرد: در احداث این پروژه، قریب به ۳۰ هزار متر مکعب بتن، ۲۰۰۰ تن میل گرد، ۲۰۰۰ تن آهن آلات برج، ۲۰۰۰ تن سیم آلومینیوم فولاد کاناری و لینکس، ۳۰۰۰ ریسه مقره پلیمیری و ۹۰ کیلومتر سیم گارد OPGW استفاده شده است که ارزش ریالی آن بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

بهره‌برداری از ابر پروژه ۱۰۰۰میلیاردی برق شمال در عید غدیر

تاکامی در بیان رفع مشکل کیفیت برق منطقه با احداث این خط گفت: با توجه به افت شدید ولتاژ طی سال های اخیر تا سال ۱۴۰۰، لزوم ارتقاء ظرفیت خطوط و پست های انتقال نیروی برق در دستور کار شرکت برق منطقه ای مازندران و گلستان از ابتدای سال ۱۴۰۱ قرار گرفت بطوریکه در جهت رفع این چالش، از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون ۲۰درصد به ظرفیت پست های انتقال و فوق توزیع و ۱۰ درصد به طول مدار خطوط انتقال و فوق توزیع نیروی برق با حجم سرمایه گذاری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان، افزوده شده است که این ارقام بسیار جذاب و قابل ستایش هستند.

مشکلات افت ولتاژ سنوات گذشته خصوصا در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ سبب شده بود تا با عملکرد رله های ریزش بار ولتاژی و مشکلات ناشی از محدودیت انتقال توان، خاموشی اجباری به مشترکین برق استان‌های گرم تابستانی، مرطوب و سرسبز مازندران و گلستان اعمال شود.

موسوی تاکامی، رئیس شورای پایایی برق استان های مازندران و گلستان در بیان مشکلات اجرایی این پروژه افزود: از مشکلات اجرای این پروژه که خط جدید ۴ مداره، دقیقا در کریدور خط تک مداره موجود احداث شد، ضرورت بازگشت به موقع خط برای ایام تابستان بوده است.

بهره‌برداری از ابر پروژه ۱۰۰۰میلیاردی برق شمال در عید غدیر

شرایط خاص جغرافیایی، جنگلی و کوه پایه ای بودن منطقه که با هر نم بارندگی، مشکلات تردد در مسیر خط را مختل می کرد، سرعت اجرا را بسیار کند می نمود. از طرفی شرایط جنگلی، کوهستانی و صعب العبور مسیر سبب شد تا امکان نصب دکل با جرثقیل فراهم نباشد. همچنین توریستی بودن و ترافیک بالای جاده های ساحلی و محدودیت های بارهای ترافیکی، امکان حمل و نقل و انتقال تجهیزات با وسائط نقلیه سنگین، کفی و جرثقیل در جاده را در تعطیلات و ایام یک ماهه عید نوروز، که با افزایش تعداد مسافرین همراه می شد، مختل می کرد.

وی با تشکر از مقامات سیاسی، امنیتی، انتظامی و اجرایی استان خصوصا استاندار مازندران بیان کرد: عبور خط از مناطق خوش نشین و مسکونی مشکلاتی را بوجود آورد که با درایت استانداران، دستگاه های قضایی و اجرایی استان مرتفع و پروژه از مسیر صحیح اجرا و به اتمام رسیده است.

بهره‌برداری از ابر پروژه ۱۰۰۰میلیاردی برق شمال در عید غدیر

تاکامی در پایان گفت: شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان تا پایان سال ۱۴۰۹، ۲ میلیارد دلار جهت توسعه شبکه انتقال و فوق توزیع نیروی برق سرمایه گذاری می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha