• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۵
  • دسته‌بندی: آسیا و اقیانوسیه
  • کد خبر: 1403040402545
  • خبرنگار : 71612

از سرگرفته شدن تنش‌ها در کالدونیای جدید

از سرگرفته شدن تنش‌ها در کالدونیای جدید

پس از چند روز آرامش نسبی، تنش‌ها، خشونت‌ و آتش زدن در کالدونیای جدید یکشنبه شب از سر گرفته شد.

به گزارش ایسنا، بر اساس بیانیه مطبوعاتی کمیسریای عالی فرانسه در کالدونیای جدید، یکشنبه شب با تنش در سراسر سرزمین کالدونیای جدید از جمله جزیره «دپن» و «مره»، نیاز به مداخله نیروهای کمکی متعدد احساس شد.

به نقل از آناتولی، کمیسریای عالی فرانسه در کالدونیای جدید همچنین عنوان کرد در نومئا، پایتخت نیز چندین آتش سوزی کنترل شد. در «دمبه‌آ»، اماکن و وسایل نقلیه پلیس شهری و خودروهای شخصی به آتش کشیده شد.

این کمیساریا در بیانیه خود می‌افزاید: سوء استفاده، تخریب و اقدام به آتش سوزی نیز در چندین نقطه در «پایتا» صورت گرفت. آتش سوزی در شهرداری «کوماک» به سرعت کنترل شد.

کمیساریای عالی فرانسه در کالدونیای جدید در پایان نوشت: در پی «اقدامات سریع و مصمم نیروهای مجری قانون و آتش نشانان»، سرانجام آرامش برقرار شد.

از سرگرفته شدن تنش‌ها در کالدونیای جدید

تنش مجدد کالدونیای جدید تنها یک هفته پس از اعلام امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه مبنی بر تعلیق پیش نویس قانون اساسی در رابطه با این منطقه برون مرزی فرانسه رخ می‌دهد. طرح مذکور قبلاً به طور جداگانه توسط مجلس سنا و مجمع ملی تصویب شده بود و برای لازم الاجرا شدن باید به تایید رئیس جمهوری می‌رسید.

در واقع، روند اجرایی شدن این پیش‌نویس با انحلال مجمع ملی در ۹ ژوئن توسط رئیس جمهور ماکرون که بلافاصله خواستار بحث، بازگشت به آرامش و برداشتن موانع در این مجمع‌الجزایر شد، متوقف شد.

هیچ گروهی تا بدین لحظه مسوولیت تنش‌های دیشب را بر عهده نگرفته است. با این حال، این تنش‌ها مصادف با انتقال ۷ فعال استقلال طلب «کاناک» به فرانسه است که متهم به ایفای نقش کلیدی در موج اول خشونت‌ها در کالدونیای جدید بودند.

ناآرامی‌های اولیه کالدونیای جدید بر سر اصلاحات انتخاباتی بحث‌برانگیز، پس از آن به وجود آمد که به فرانسوی‌های غیر کالدونیایی اجازه داده می‌شد که اگر به مدت ۱۰ سال در کالدونیای جدید زندگی کنند، می‌توانند در انتخابات استانی شرکت کنند؛ اقدامی که برخی رهبران محلی و استقلال‌طلبان می‌گویند که آرای بومی مردم «کاناک» را کم‌رنگ می‌کند.

کالدونیای جدید، مجموعه‌ای از جزایر تحت تملک فرانسه در اقیانوس آرام است که جمعیتی حدود ۲۷۰ هزار نفر دارد. این منطقه پس از «توافق نومئا» در سال ۱۹۹۸ استقلال قابل‌توجهی از فرانسه به دست آورد و پاریس قول داد به‌تدریج اختیارات سیاسی بیشتری به این قلمروی اقیانوسی بدهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha