• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403040402389
  • خبرنگار : 50666

/مطالبه‌گری از رئیس جمهور آینده /

اراده و باور در حوزۀ محیط زیست لازمۀ دولت آینده باشد

اراده و باور در حوزۀ محیط زیست لازمۀ دولت آینده باشد

ایسنا/اصفهان عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان با تأکید بر اینکه اراده و باور در حوزۀ محیط زیست لازمۀ دولت آینده است، این‌گونه شرح داد: آن رویه‌ای که کلام و زبان، همراه با محیط زیست باشد، ولی چراغ سبز و اعتبار ما در مسیر واحدهای مخرب محیط زیست قرار بگیرد، دیگر در توان کشورمان نیست. ما در حوزۀ محیط زیست باید به مسیر روشن‌تری قدم بگذاریم.

محمد کوشافر، در روزهای نزدیک به برگزاری چهاردهمین دورۀ انتخابات ریاست جمهوری و در خصوص مطالبات محیط زیستی از رئیس‌جمهور آینده به ایسنا گفت: هر دولتی باید بپذیرد که محیط زیست، پایداری سرزمین و سلامت مردم ایران است. این دو پیوندی عمیق و جدانشدنی دارند و اگر به این نکتۀ اساسی توجه نشود، در حوزۀ محیط زیست اولویت دیگری به راحتی قابل طرح و برنامه‌ریزی و اجراشدنی نیست.

این پژوهشگر افزود: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های محیط زیست ایران «باور محیط زیستی دولتمردان» کشورمان است. بدون این باور، ما در عبور از بحران‌های محیط زیستی موفق نخواهیم شد. بودجه نیز اولویتی پراهمیت است. نظارت، کنترل در مبداء، مواجهه‌ی منطقی، ترمیم و پالایش آلاینده‌ها و درکل حفاظت از محیط زیست به دانش، فناوری و تجهیزات به‌روز نیاز دارد. با بهره‌مندی از بودجه کافی است که این مسائل به سر مقصد خود می‌رسند.

این فعال محیط زیست در ادامۀ تحلیل اولویت‌های حوزۀ مورد بحث یادآور شد: ترمیم گسست بین بارگذاری‌ها و ویژگی‌های سرزمینی اولویت دیگری است که در محیط زیست ما به توجه جدی نیاز دارد. نباید این گسست استمرار پیدا کند؛ گسستی که حاصل سال‌ها رشد و بارگذاری در کشورمان بدون عنایت به ویژگی‌های سرزمینی است. درواقع، این مسئله حاصل جذابیت‌های بارگذاری‌ها بوده است. روزبه‌روز هم پرمخاطره‌تر می‌شود و نمودش در مسائلی همچون بحران آب و آلودگی هوا و نمونه‌های مشابه قابل رؤیت است.

قوانین محیط زیستی مبحث دیگری بود که کوشافر به آن اشاره و بیان کرد: میزان تمایل و توان به‌کارگیری قوانین مرتبط با محیط زیست موضوعی است که در کشورمان اهمیت ویژه‌ای دارد. امروز، می‌بینیم که گاهی اوقات در اجرای قوانین محیط زیستی سستی می‌شود، علی‌رغم اینکه ما در ایران از قوانین زیست محیطی نسبتاً خوبی برخورداریم، چگونگی و ارادۀ اجرای قوانین محیط زیستی‌مان به تمرکز بیشتری نیاز دارد.

او با تأکید بر اینکه اراده و باور در حوزۀ محیط زیست لازمۀ دولت آینده است، این‌گونه شرح داد: آن رویه‌ای که کلام و زبان، همراه با محیط زیست باشد، ولی چراغ سبز و اعتبار ما در مسیر واحدهای مخرب محیط زیست قرار بگیرد، دیگر در توان کشورمان نیست. ما در حوزۀ محیط زیست باید به مسیر روشن‌تری قدم بگذاریم.

کوشافر که در موضوع محیط زیست پژوهش‌های متعددی دارد، خاطرنشان کرد: به باور من در دولت آینده علاوه بر سازمان و ساختار و بودجۀ مناسب، حضور و استفاده از نیروی انسانی کارآمد در حوزۀ محیط زیست نیز جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: برای بهبود مسئلۀ محیط زیست، مشارکت، اصلی بنیادین است که تبلور آن در سمن‌های محیط زیست و فعالان آن پدیدار می‌شود. دولت آینده باید فضا را برای اقدامات کارشناسی، تخصصی و مشارکتی در محیط زیست و با حضور سمن‌ها در سطوح مختلف مهیا کند. به این امید که از دیدگاه‌های این افراد استفاده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha