• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۵
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 1403040402324
  • خبرنگار : 50622

درخواست‌های مردم از رئیس جمهور آینده چیست؟

درخواست‌های مردم از رئیس جمهور آینده چیست؟

ایسنا/البرز دانشیار گروه جامعه شناسی و عضو هیأت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی گفت: برای حفظ اعتمادی که مردم به مسئولین کرده و در انتخابات مشارکت می‌کنند، پاسخ دادن به مطالبات عمومی و ضروری مردم از جمله مسکن، اشتغال، بهداشت ودرمان و آموزش یک وظیفه جدی منتخب انتخابات است.

دکتر رضا صفری شالی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: مشارکت در انتخابات یک پدیده اجتماعی و سیاسی بسیار مهمی محسوب می‌شود، از این بابت که نشان دهنده سرمایه اجتماعی هر جامعه و خصوصا سرمایه اجتماعی حاکمیت نزد مردم است. هر چقدر میزان مشارکت در جامعه بالا برود، میزان اعتماد و رضایت از مسئولین هم بالاتر خواهد بود.

 وی افزود: اما اینکه دانشجویان و اساتید چه نقشی می‌توانند در این مشارکت داشته باشند، باید گفت که اساتید و دانشجویان هنوز هم به عنوان یک گروه مرجع در جامعه شناخته می‌شوند و گروهی هستند که دیگران از آنها نظر می‌خواهند. این مسئله مهمی است از این بابت که هنوز هم افکار عمومی این باور را دارد که کسانی در مجامع دانشگاهی، قدرت تشخیص بالاتری دارند. اگر اساتید و دانشجویان را به عنوان یک گروه مرجع در جامعه تلقی کنیم که سایر افراد جامعه از آنها تاثیر می‌گیرند، این یک بار و مسئولیتی برای این قشر فرهنگی به همراه دارد.

صفری ادامه داد: جامعه ما نیاز دارد که مشارکت مردم را در این دوره از انتخابات هم مانند گذشته داشته باشد. لذا این مشارکت بسیار مهم است و این مسئولیت و روشنگری هم برای قشر دانشگاهی وجود دارد که بتوانند جامعه را به این مشارکت تشویق و ترغیب کنند. بدون شک هر چقدر که مردم در انتخابات مشارکت کنند، میزان حق آنها در مطالبه گری افزایش خواهد یافت. از زاویه دیگر شرکت در انتخابات که به عنوان یک وظیفه همگانی و شهروندی است، از طرف دیگر یک حق هم هست و در واقع هیچ قشر و گروهی را نمی‌توانیم از شرکت در انتخابات منع کنیم.

دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی بیان کرد: از بعد شهروندی و تکلیفی این حق هم پس از شرکت در انتخابات و به واسطه این اعتمادی که مردم به مسئولین و به نمایندگان می‌کنند، برای آنها به وجود می‌آید که از مسئولین مطالبه گری کنند. خصوصا در انتخابات این وظیفه و تکلیف برای شخصی که به عنوان نماینده مردم چه در مقام رئیس جمهور و چه نماینده مجلس انتخاب می‌شود، انتظار می رود که در راستای تحقق اهداف جمعی تلاش کند.

صفری گفت: بر اساس مطالعاتی که داشته‌ام ، نتایج گویای این است که مردم پنج مطالبه مشخص از مسئولین و حاکمیت دارند که جزء نیازهای عمومی جامعه است. اولین مطالبه حوزه معیشت است که از دغدغه‌های خاص مردم خصوصا دهک‌های ضعیف جامعه بوده و لازم است که در این حوزه گشایشی انجام شود.

وی ادامه داد: دومین مطالبه که به صورت خاص جزء دغدغه مردم است، حوزه بهداشت درمان و سلامت است. امروزه هزینه‌های این حوزه به ویژه هزینه‌های دارویی بیمارستانی صرف نظر کمبودها بسیار بالاست. این مطالبه عمومی از سوی مردم وجود دارد که مسئولین جدی تر از گذشته به لحاظ قشری و جغرافیایی در سطح کشور چه روستایی و چه شهری به ارائه خدمات دولتی با هزینه‌های پایین به مردم بپردازند، چون هزینه‌های بهداشت مردم و سلامت در بخش خصوصی بسیار پر هزینه است.

وی ادامه داد: سومین مطالبه‌ای که مردم دارند، مطالبه در حوزه آموزش است. امروزه در کلانشهرها هزینه تحصیل فرزندان بسیار بالا رفته با توجه به اینکه در شهرهای تهران، اصفهان، البرز به ویژه در مناطق شمالی و متوسط این شهرها مدارس دولتی کمتر می بینیم و حتی در شهرهای کوچک مردم دغدغه عدالت آموزشی دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی بیان کرد: چهارمین دغدغه مردم اشتغال است، امروزه با توجه به اینکه مردم در در قالب شرکت‌های اینترنتی شغل‌های موقت ایجاد کرده و آن را انجام می‌دهند، اما میزان بیکاری خصوصا در بخش تحصیلکرده بسیار بالاست. از آنجایی که برای دانشگاهیان و دانشجویان وظیفه قائل شدیم که مردم را به شرکت در انتخابات ترغیب کنند، اینجا هم وظیفه مسئولین است که برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایجاد کار کنند. پس اشتغال به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح است.

وی در ادامه یادآور شد: اما پنجمین مطالبه حوزه مسکن است، امروزه هزینه‌های مسکن در بخش خرید و اجاره بسیار بالا رفته و این موضوع در شهرها و کلانشهرها دشوارتر شده و لازم است که به هر حال قدم‌های جدی و برنامه ریزی اصولی در این حوزه صورت بگیرد.

صفری خاطرنشان کرد: همه این موارد نیازمند این است که اگر مردم به عنوان وظیفه در انتخابات شرکت می‌کنند، این حق و این مطالبه را هم داشته باشند. چون نمایندگان، به واسطه اعتمادی که مردم به آنها کرده و رأی داده‌اند، در منسب قدرت هستند. البته مطالبه‌های دیگری هم مثل حمل و نقل، اوقات فراغت و حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که لازم است که به این موارد هم پرداخته شود.

 دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در مجموع اساتید و دانشجویان به عنوان یک گروه مرجع نقش دارند که مردم را تشویق کنند و مردم هم این سوال را از اساتید خواهند داشت که به هر حال رئیس جمهوری که خواهد آمد و شما ما را تشویق کردید که در انتخابات شرکت کنید و رأی دهید آیا به این شعارهایی که می‌دهد، عمل خواهد کرد.

وی افزود: به همین خاطر اگر قرار است اساتید و دانشجویان خصوصا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی این نقش و رسالت را داشته باشند که میزان مشارکت را در جامعه بالا ببرند، از این مسئولیت هم برای کسانی که انتخاب خواهند شد، وجود دارد که در راستای تحقق اهداف مهین و مردم اسلامی حرکت کنند. تا زمانی که مسئولین انتخاب نشده‌اند، مسئولیتی ندارند، ولی وقتی انتخاب می‌شوند مسئولیتی دارند و لازم است که در راستای تحقق آنها حرکت کنند.

صفری با بیان اینکه برای نگه داشتن سطح اعتمادی که مردم به مسئولین کرده‌اند، پاسخ دادن به مطالبات عمومی و ضروری مردم یک وظیفه جدی است، گفت: برای مسئولین و کسی که منتخب این انتخابات خواهد بود و سایر همراهان رئیس جمهور آینده در دولت، باید به وظایف و مسئولیت‌های خود در این زمینه مهم آگاه بوده و ‌تعهد و تخصص لازم را داشته باشند.

 این مدرس دانشگاه عنوان کرد: آنچه را که رئیس جمهور آینده در ارتباط با دانشگاه‌ها و دانشگاهیان باید در نظر بگیرد، این است که خواسته‌ها و نیازهای آنها را رصد کند. لازم است که این خواسته‌ها از طریق سازمان‌های متولی مثل وزارت علوم و وزارت بهداشت دسته بندی و اولویت بندی شود و برنامه ریزی ها با توجه به آن نیازها صورت گیرد.

وی ادامه داد: اگر این اقدامات و برنامه‌ها در راستای خواسته‌های دانشجویی و جامعه دانشگاهی باشد، میزان رضایت این قشر هم بالا خواهد رفت. اگر رابطه مسئولین، رئیس جمهور و وزرای انتخابی ایشان با دانشگاه‌ها به صورت یک رابطه دو طرفه و از پایین به بالا نباشد، نمی‌تواند رضایت دانشگاهیان را جلب کنند. به هر حال دانشگاهیان نیازهای خاص خودشان را دارند و لازم است که به این نیازها توجه شود و سیاستگذاری و راهبردهای عملی در راستای مطالبات دانشگاهیان با رعایت استانداردها و برنامه‌های توسعه‌ای و البته خط مشی که کشور دارد، صورت گیرد .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha