• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۸
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403040402256
  • منبع : معاونت علمی ریاست جمهوری

مصوبه‌ای که به پیشنهاد معاونت علمی ریاست جمهوری توسط هیات وزیران اصلاح شد

مصوبه‌ای که به پیشنهاد معاونت علمی ریاست جمهوری توسط هیات وزیران اصلاح شد

هیات وزیران در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در حوزه سلامت با حمایت و پیگیری‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، سیاست تخصیص ارز ترجیحی را با رویکرد حمایت از تولید داخل اصلاح کرد.

به گزارش ایسنا، با هدف حمایت از تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی و شرکت‌­های دانش‌بنیان فعال در این حوزه آیین­‌نامه مصوب هیات وزیران در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در خصوص تخصیص ارز ترجیحی به واردات دارو و تجهیزات پزشکی، موضوع تبصره (۴) قانون بودجه ۱۴۰۳ کل کشور به پیشنهاد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌­بنیان ریاست جمهوری با رویکرد حمایت از تولید داخل اصلاح شد.

در سالیان اخیر با پیگیری‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و حمایت‌­های انجام شده، تولید دارو و تجهیزات پزشکی توسط شرکت­‌های دانش‌­بنیان با رشد قابل توجهی همراه بوده و ظرفیت داخلی بسیار خوبی در این حوزه شکل گرفته است. این در حالی است که اختصاص ارز ترجیحی به واردات دارو و تجهیزات پزشکی بدون در نظر گرفتن همه جوانب، علاوه بر ارزبری بالا، سبب واردات انبوه این محصولات به کشور و شکل­‌گیری پدیده قاچاق معکوس شده است. تخصیص یارانه برای واردات این محصولات، کاهش قدرت رقابت تولیدکنندگان داخلی را نیز در پی داشته و در سال­‌های اخیر نارضایتی آن­ها را به ­دنبال داشته است.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، برای رفع این چالش مصوبه اخیر هیأت وزیران در خصوص فهرست تجهیزات و ملزومات پزشکی به پیشنهاد معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رباست‌جمهور اصلاح شد و بر این اساس در سال ۱۴۰۳ ارز ترجیحی صرفا به تجهیزات مصرفی پزشکی و تنها در صورتی که فاقد مشابه تولید داخل باشند، اختصاص خواهد یافت. مسؤولیت تشخیص این موضوع نیز بر عهده کارگروه تبصره (۱) ماده (۱۶) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از محصولات ایران ساخت است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha