• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403040402235
  • خبرنگار : 71498

جولان تولید داخل در چند طرح پتروشیمی

جولان تولید داخل در چند طرح پتروشیمی

امروز چند طرح پتروشیمی با تکیه بر توان داخل و هدف افزایش تولید به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایسنا، واحد آمونیاک پتروشیمی هنگام با ظرفیت تولید سالانه ۷۲۵ هزار تن محصول و با سرمایه‌گذاری ۳۲۸ میلیون دلار با دستور سرپرست ریاست جمهوری از طریق ویدیوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

قرارداد ئی‌پی‌سی (EPC) طرح پتروشیمی هنگام با شرکت ایرانی طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی (پیدک) است و برای نخستین بار ریفورمر اولیه از سوی این شرکت طراحی و ساخته شده است.

همه کاتالیست‌های مورد نیاز از دو شرکت دانش‌بنیان ایرانی سرو و خوارزمی تأمین و برای تأمین تجهیزات از حداکثر توان شرکت‌های داخلی استفاده شده است تا جایی که بر اساس قرارداد EPCC طرح باید ۳۴ میلیون یورو برابر با ۱۱ درصد تجهیزات از تجهیزات داخلی استفاده می‌شد که ۸۵ میلیون یورو برابر با ۲۷.۵۰ درصد از تجهیزات ساخت داخل استفاده و ساخت داخل ۲.۵ برابر قرارداد اولیه شده است.

ظرفیت تولید واحد آمونیاک شرکت پتروشیمی هنگام سالانه ۷۲۵ هزار تن تحت لیسانس هالدور تاپسو دانمارک و ظرفیت تولید اوره آن یک میلیون و ۱۵۵ هزار تن تحت لیسانس سایپم ایتالیا و سرمایه‌گذاری کل طرح ۵۳۸ میلیون یورو است.

افزایش تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول

همچنین پتروشیمی آرین متانول امروز با دستور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت از طریق ویدیو کنفرانس به بهره‌برداری رسید. عملیات اجرایی احداث پتروشیمی آرین متانول با سرمایه‌گذاری ۲۴۳ میلیون دلار در زمینی به مساحت ۷ هکتار در منطقه ویژه اقتصادی پارس (عسلویه) در سال ۱۳۹۵ آغاز شد که سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول تولید خواهد کرد.

خوراک پتروشیمی آرین متانول، سالانه ۱۵۳۱ میلیون استاندارد مترمکعب گازطبیعی و ۶۷۱ میلیون استاندارد مترمکعب اکسیژن است.

پتروشیمی آرین متانول با برآورد ارزآوری حدود ۲۸۰ میلیون دلاری با سرمایه‌گذاری گروه باختر اجرا شده است که برای ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی دارد.

فاز نخست پتروشیمی پتروناد آسیا به بهره‌برداری رسید

علاوه بر این امروز واحدهای MEG و گلیسیرین پتروشیمی پتروناد آسیا با مجموع سرمایه گذاری ۴۰ میلیون دلار و ظرفیت تولید حدود ۲۳ هزار تن به بهره‌برداری رسید.

واحد مونو اتیلن گلایکول (MEG) با ظرفیت ۷ هزار و ۶۰۰ تن و واحد گلیسیرین با ظرفیت ۱۵ هزار و ۳۰۰ تن در پتروشیمی پتروناد آسیا با مجموع سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون دلاری از سوی شرکت کیمیاگران امروز احداث شده‌اند.

شرکت صنایع پتروشیمی پتروناد آسیا همسو با تکمیل زنجیره تأمین در صنعت دارویی و شیمیایی، افزایش سودآوری و ایجاد جایگاه برتر در بازارهای داخلی، منطقه‌ای و جهانی فعالیت خود را در سال ۱۳۹۸ آغاز کرد.

پتروناد آسیا، برای نخستین‌بار در کشور مبتکر ایجاد زنجیره ارزش از صنعت پتروشیمی به صنعت داروست که عملیات اجرایی این مجتمع که متعلق به گروه توسعه کیمیاگران امروز است، در سال ۱۳۹۸ در زمینی به مساحت ۱۴.۳ هکتار در سایت دو منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) آغاز شده است.

واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی‌سینا عملیاتی شد

همچنین واحد پارازایلین شرکت پتروشیمی بوعلی‌سینا با مجموع ظرفیت سالانه ۴۳۰ هزار تن محصول پس از بازسازی و بهسازی به دستور سرپرست ریاست‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

بازسازی و بهسازی واحد پارازایلین با طرحی نو پس از حادثه آتش‌سوزی تابستان سال ۱۳۹۵ با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون دلار با اعتماد پتروشیمی بوعلی‌سینا به شرکت‌های ایرانی انجام شد و در اجرای پروژه تا حد امکان از نیروهای بومی استفاده شده است.

برج ۸۰۰۱ این پروژه بلندترین برج صنعت پتروشیمی با بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع، ۱۲۰۰ تن وزن و ۸ متر قطر است برای نخستین بار با حمایت شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در کشور ساخته شده است که طراحی تازه‌ای نسبت به برج پیشین دارد. عملیات اجرایی بازسازی و بهسازی واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا که از مهرماه ۱۳۹۸ آغاز شده بود برای روزانه ۲۵۰ نیروی بومی استان خوزستان اشتغال ایجاد کرده بود. هم‌اکنون با بهره‌برداری از این واحد بیش از ۸۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول کار می‌شوند.

مجتمع پتروشیمی بوعلی‌سینا در زمینی به مساحت ۳۶ هکتار در شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان و در منطقه ویژه بندر امام خمینی(ره) قرار دارد. این مجتمع سومین طرح آروماتیکی صنایع پتروشیمی ایران است که عملیات اجرایی آن فروردین ۱۳۸۰ آغاز و واحدهای تولیدی آن در سال ۱۳۸۳ راه‌اندازی شد.

پتروشیمی نخل آسماری به بهره‌برداری رسید

همچنین پتروشیمی نخل آسماری با هدف تولید سالانه تولید ۳۱ هزار تن استالدئید، پارافرمالدئید، پنتااریتریتول امروز (دوشنبه، چهارم تیر) با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت افتتاح شد.

اجرای طرح پتروشیمی نخل آسماری در سایت شماره ۳ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) در سال ۱۳۸۲ آغاز اما اجرای آن در سال ۱۳۸۷ پس از تکمیل واحد فرمالین پنتا متوقف و در خردادماه ۱۴۰۰ دوباره آغاز شد و طی ۲۹ ماه در دولت سیزدهم با تلاش‌های شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت از پیشرفت ۱۰ درصدی به پیشرفت ۱۰۰ درصدی رسید.

سرمایه‌گذاری انجام‌شده در شرکت پتروشیمی نخل آسماری ۴۳ میلیون دلار است و واحد پنتااریتریتول پتروشیمی نخل آسماری سالانه ۲۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور خواهد داشت.

پتروشیمی نخل آسماری در فاز نخست برای بیش از ۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و برای ۸۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی دارد.

خوراک واحد پنتااریتریتول پتروشیمی نخل آسماری فرمالدئید، استالدئید، هیدرکسید سدیم، اسیدفورمیک و کربن اکتیو است. متانول به‌عنوان ماده اولیه تولید فرمالین از یکی از واحدهای پتروشیمی تأمین می‌شود و اتانول به‌عنوان ماده اولیه تولید استالدئید از شرکت‌های داخلی استان خوزستان تأمین خواهد شد.

ظرفیت تولید استالدئید ۶ هزار تن، پارافرمالدئید ۱۰ هزار تن، پنتااریتریتول ۱۵ هزار تن است. پنتااریتریتول محصولی راهبردی است که در صنایع داروسازی به عنوان افزودنی و تثبیت‌کننده، در صنعت رنگ‌سازی برای تولید رنگ‌های خاص و پایدار و ماده اصلی در تولید روغن‌های روان‌کننده کاربرد دارد. این محصول از مواد اولیه تولید رزین‌های پلاستیکی زیست تخریب‌پذیر مؤثر در کاهش زباله‌های پلاستیکی است.

اجرای طرح‌های جدید پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر و پلی‌استال در پتروشیمی نخل آسماری نیز در این شرکت تعریف و برنامه‌ریزی شده که این پروژه‌ها همانند پروژه پنتااریتریتول، برای نخستین‌ بار در کشور اجرا خواهند شد. پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر (PBAT) در صنایع بسته‌بندی مواد غذایی، تولید فیلم‌های زیست تخریب‌پذیر در صنعت کشاورزی، تولید کیسه‌های خرید و فیلم‌های مالچ و پوشش کاغذ و برچسب کاربرد دارند و محصول ارزشمندی است که کمک بزرگی برای حل مشکل زباله‌های پلیمری می‌کنند. پلی‌استال نیز در صنایع خودروسازی، جایگزینی برای فلزات در تولید قطعات، صنایع الکترونیک، لوازم خانگی، آبیاری، وسایل و ابزارآلات و کالاهای مصرفی کاربرد دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha