• دوشنبه / ۴ تیر ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: نانو‌ فناوری
  • کد خبر: 1403040402232
  • منبع : ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

نانولوله‌های آنزیم‌دار سلول‌های سرطانی را نابود می‌کنند

نانولوله‌های آنزیم‌دار سلول‌های سرطانی را نابود می‌کنند

با قراردادن نوعی آنزیم روی نانولوله‌های کربنی، محققان نشان دادند که این ساختار روی سلول‌های سرطان پستان در محیط کشت سلولی تاثیرگذار است.

به گزارش ایسنا، در مقاله‌ای که به تازگی در نشریه Molecules به چاپ رسیده است، محققانی از یونان نشان دادند که می‌توان از نانولوله‌های کربنی چندجداره (CNTs) به عنوان حامل PTEN (فسفاتاز و هومولوگ تنشین حذف شده در کروموزوم ۱۰) استفاده کرد. این ساختار برای سرکوب سلول‌های سرطان پستان قابل استفاده است.

PTEN یک پروتئین سرکوبگر تومور با کاربردهای درمانی بالقوه در درمان سرطان است. این تحقیق با هدف بررسی اثربخشی نانولوله‌های کربنی چندجداره به عنوان سیستم رهایش برای انواع PTEN و ارزیابی تأثیر آن‌ها در مهار رشد سرطان و القای آپوپتوز انجام شده است.

کاهش میزان PTEN در سرطان‌های مختلف شایع است و منجر به رشد و بقای سلول‌های خارج از کنترل می‌شود. درک عملکرد PTEN و کاوش در سیستم‌های تحویل جدید برای روش‌های درمانی مبتنی بر PTEN برای توسعه درمان‌های مؤثر سرطان بسیار مهم است. مطالعات قبلی اهمیت دامنه C۲ را در منطقه C ترمینال PTEN برای فعالیت‌های سرکوب‌کننده تومور را نشان داده بود.

برای تسهیل تحویل انواع PTEN به سلول‌های سرطان پستان، پروتئین‌های خالص شده بر روی سطح نانولوله‌های کربنی چندجداره تثبیت شدند. نانولوله‌های کربنی چندجداره برای سطح بزرگ، اندازه کوچک و توانایی نفوذ به غشای لیپیدی انتخاب شدند. قبل از تثبیت پروتئین، نانولوله‌های کربنی چندجداره با پلی اتیلن گلیکول (PEG) تزئین شده بودند تا زیست‌سازگاری و آبگریز را تقویت کنند.

این سیستم دارویی روی سلول‌ها در محیط کشت مورد بررسی قرار گرفت. بررسی نتایج با استفاده از نرم افزار مناسب انجام شد. این مطالعه نشان داد که واریانت PTEN با طول کامل (HPTEN1) که روی نانولوله‌های کربنی چندجداره قرار داده شده‌اند، به طور قابل توجهی رشد سلول‌های سرطانی، به ویژه سلول‌های ZR-۷۵-1 و MCF-7 را مهار می‌کند. این نتایج تایید می‌کند که PTEN روی نانولوله‌های کربنی چندجداره اثرات سرکوبگرانه قدرتمندی روی تومور سرطانی دارد.

درمان با PTEN-CNT با طول کامل، رشد سلول‌های سرطانی را مهار کرده و آپوپتوز را در سلول‌های سرطان پستان تحریک می‌کند. این مطالعه اهمیت PTEN در تعدیل مسیرهای آپوپتوز و تنظیم بقای سلول را نشان می‌دهد و بر پتانسیل آن به عنوان یک هدف درمانی در درمان سرطان تأکید می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha