• چهارشنبه / ۶ تیر ۱۴۰۳ / ۰۶:۰۶
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1403040402146
  • خبرنگار : 71271

/انتظارات جامعه علمی از رئیس‌جمهور آینده/

دولت آینده برنامه‌های خود را در حوزه علم برای توسعه کشور اعلام کند

دولت آینده برنامه‌های خود را در حوزه علم برای توسعه کشور اعلام کند

دبیر انجمن ترویج علم ایران با بیان این که انتظار می‌رود دولت آینده برنامه‌های خود را در حوزه علم برای توسعه کشور اعلام کند، گفت: حقیقت این است که چشم‌انداز علم در ایران در اسناد بالادستی متعالی دیده شده، اما در عمل روند اجرایی آن طی ادوار مختلف ریاست‌جمهوری بسیار کم رمق بوده است.

دکتر بهاره صفوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و انتظارات از رئیس‌جمهور آینده کشور، اظهار کرد: توسعه علم و فناوری، در جهت حفظ اقتدار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و شیوه زیست ملی یکی از فاکتورهای مهم و بسیار حیاتی هر کشور است. برای ما هم قطعا چالش در توسعه این حوزه، سبب کاهش قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی، وابستگی کشور به ارز حاصل از فروش مواد خام، بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، فرار مغزها، عدم سرمایه‌گذاری در بخش تولید و در نهایت کاهش شدید اقتدار اقتصادی و بالتبع قدرت سیاسی و نظامی کشور خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع علم و فناوری به عنوان مدار پیشرفت و توسعه در عصر کنونی از مهم­ترین زیرساخت­های پیشرفت کشورها و ابزار جدی رقابت در عرصه­‌های مختلف به شمار می‌­آید که مدیریت و برنامه‌ریزی دولتی در آن نقش اساسی دارد. برنامه‌ریزی‌های دولتی، چه یک ساله و چه چندساله، برپایه چشم‌اندازی طولانی مدت طراحی می‌شود. بر همین اساس کشورهای مختلف برای خود جایگاهی متصور شده‌اند. مثل عربستان که پروژه ایجاد شهر هوشمند «نئوم» تا سال ۲۰۲۵ را کلید زده، امارات که سرمایه‌گذاری سنگینی در حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین انجام داده و ایالات متحده که چشم‌انداز ۷۵ ساله خود را به عنوان اتفاقی مؤثر بر علم جهان مطرح کرده است.

صفوی افزود: ما هم برای خود چنین چشم‌انداز و اسنادی را قائل شده‌ایم و اتفاقا سال آینده موعد تحقق اهداف سند چشم‌انداز است که بر اساس آن قرار است ایران در زمینه‌های مختلف از جمله پژوهشی، فناوری و علمی کشوری توسعه‌یافته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این سند کشور ما در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی در علم و فناوری، کشوری «برخوردار از انسان‌­های صالح، فرهیخته، سالم و تربیت شده در مکتب اسلام و انقلاب و با دانشمندانی در تراز برترین‌­های جهان»، «توانا در تولید و توسعه علم و فناوری و نوآوری و به‌کارگیری دستاوردهای آن» و «پیشتاز در مرزهای دانش و فناوری با مرجعیت علمی در جهان (نقشه جامع علمی کشور، ۱۳۸۹)» خواهد بود.

دبیر انجمن علم ایران ادامه داد: همچنین در همین سند، جمهوری اسلامی ایران بصورت یک کشور توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و دارای تعامل فعال با اقتصاد جهانی تعریف شده است. در همین راستا هم بودجه پژوهشی کشور تعریف شده که متاسفانه نه ‌تنها به هدف ۳ درصدی خود نرسیده که سال‌هاست زیر نیم درصد تولید سرانه ناخالص ملی قرار دارد.

صفوی گفت: مطمئنا انتظار از رئیس‌جمهور آینده کشور در حوزه علم و فناوری بر اساس نیازهای جدی کشور گسترده و بسیار متنوع است. اما اگر سؤال خود را با توجه به عدم تحقق اهداف سند چشم‌انداز و افق ۱۴۰۴ در سند توسعه علمی، به این مهم معطوف کنیم باید پرسید: برنامه مشخص شما برای توسعه در زمینه پژوهش‌های علمی، تحقیقی و همین‌طور ترسیم برنامه پیش روی کشور در حوزه علم چیست؟

دبیر انجمن علم ایران تاکید کرد: حقیقت این است که چشم‌انداز علم در ایران در اسناد بالادستی متعالی، اما در عمل روند اجرایی آن طی ادوار مختلف ریاست جمهوری بسیار کم رمق بوده است. باید به چشم اندازی روشن‌تر و مرتبط‌تر با نیاز کشور برسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha