• یکشنبه / ۳ تیر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403040301540
  • خبرنگار : 50214

مدیر کل ثبت اسناد و املاک یزد:

معاملات عادی از امروز به لحاظ قانونی فاقد اعتبار است

معاملات عادی از امروز به لحاظ قانونی فاقد اعتبار است

ایسنا/یزد مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان یزد از لازم الاجرا شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول خبر داد و تاکید کرد: از امروز هرگونه معامله عادی از نظر قانونی فاقد اعتبار است و قبل از هرگونه معامله باید نسبت به ثبت رسمی این اسناد اقدام شود.

«مهدی اقبال» امروز یکشنبه سوم تیرماه به مناسبت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران یکی از مهمترین رسالت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک را ایجاد امنیت ملکی و حقوقی شهروندان ذکر کرد و با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر موضوع مستندسازی املاک و کاداستر، گفت: این مهم رسالت سنگینی را روی دوش قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک گذاشت.

وی با بیان این که مجموع مساحت اراضی استان حدود هفت میلیون و ۴۵۰ هکتار است که هفت میلیون و ۲۷۴ هزار هکتار آن جزو اراضی دولتی است، اعلام کرد: خوشبختانه از قریب به یک سال و نیم قبل تاکنون تمام اراضی دولتی در استان، صاحب سند مالکیت کاداستر شده است.

اقبال همچنین به وجود بالغ بر ۷۹ هزار و ۸۰۰ هکتار اراضی کشاورزی در استان اشاره و عنوان کرد: تاکنون حدود ۰ ۸ درصد این اراضی کاداستر شده و باقیمانده آنها به دلیل قوانین منع خرد شدن اراضی کشاورزی و نیز موضوع تقاضا محوری و عدم مراجه مردم تاکنون کاداستر نشده است.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به قانون الزام به ثبت رسمی که از امروزلازم الاجرا شده است، امسال این اراضی نیز ثبت کاداستر شوند.

به گفته‌ی این مسئول، ثبت اسناد مالکیتی در مناطق شهری و روستایی بنا به تقاضای مردم صورت می گیرد و عمدتا به فرهنگ شهروندان و شهر نشینی بازمی گردد.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان با اشاره به دشواری کاداستر قنوات، گفت: خوشبختانه با کار و تلاش شش ماهه موفق به صدور سند مالکیت رسمی برای بزرگترین قنات جهانی در یزد یعنی قنات زارچ که یک هزار و ۳۰۰ مالک جرهه ای و بیش از ۲۰۰ سند وقفی دارد، برای اولین بار در استان شدیم.

وی همچنین با بیان این که مستندسازی رودخانه‌ها یکی از رسالت‌های سازمان ثبت اسناد در سند تحول قضایی تعریف شده است، ابراز کرد: در یمن راستا از ابتدای امسال تاکنون ۳۰۰ هکتار از رودخانه های استان با صدور ۲۵ سند، مستندسازی شده است و امکان دست درازی به رودخانه ها بخصوص در مناحلق ییلاقی استان از سودجویان سلب شده است.

اقبال متذکر شد: کسانی که به حریم رودخانه ها تجاوز کرده اند، پس از اجرای کاداستر از سوی شرکت آب منطقه ای به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی با اشاره به قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، گفت: بر اساس این قانون امکان معامله در قالب های عادی گذشته مانند معاملات قول نامه ای وجود نخواهد داشت و بلافاصله پس از معامله باید ثبت قطعی جهت صدور سند مالکیت به نام خریدار شود.

وی اضافه کرد: این قانون از امروز لازم الاجراست و از این پس هرگونه معامله عادی از نظر قانونی فاقد اعتبار است ولی معاملات عادی قبلی همچنان برقرار و قابل ابطال نیست.

اقبال اظهار کرد: بر همین اساس اسناد عادی گذشته جهت انتقال دچار مشکل است و باید قبل از هرگونه معامله، نسبت به ثبت رسمی آن اقدام شود.

به گفته وی، برطبق قانون اساسی قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک مدافع حقوق شهروندی افراد است و لذا به هیچ وجه این بانک اطلاعاتی در اختیار دولت و مراجع تصمیم‌گیری مسائل مالی مانند پرداخت یارانه ها قرار نمی گیرد.

وی افزود: این قانون می‌تواند امنیت سرمایه گذاری روی حوزه ملک را تضمین و مانع مهاجرت سرمایه گذاران این بخش شود.

این مسئول همچنین یادآور شد: مردم توجه داشته باشند که هرگونه ملک زراعی دارای اعیان یا فاقد اعیان، قابلیت صدور سند مالکیت را دارد.

وی گفت: اقدام در مورد اسناد از طریق دفترخانه های رسمی به جای مراجعه به کافی نت ها نیز فراهم شده  و در روستاها نیز از طریق بنیاد مسکن ممکن است.

اقبال در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: متاسفانه موضوع موقوفات در استان یزد نه توسط مردم و نه توسط مسئولان رعایت نمی شود، لذا پیشنهاد ما برای مبارزه با موقوفه خواری، مستندسازی موقوفه‌هاست تا اطمینان و اعتماد مردم در مورد اصالت موقوفات برقرار و مانع سوء استفاده برخی افراد از موقوفات شود.

وی با بیان این که تاکنون ۴۰ درصد موقوفات مستندسازی شده و ۶۰ درصد آنها فاقد سند مالکیت است، اظهار کرد: در همین راستا تا پایان سال جاری مستندسازی مساجد، حسینیه ها و امامزاده ها را با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در دستور کار داریم.

اقبال اعلام کرد: طی سال گذشته ۱۲۰ هزار سند مالکیت در استان صادر شده که نسبت به سال قبل از آن ۳۴ درصد رشد داشته است و پیش بینی می شود که امسال با توجه به قانون الزام افزایش صد درصدی در این رابطه را شاهد باشیم.

این مسئول اضافه کرد: در  سه ماهه ابتدای امسال نیز تعداد ۲۵ هزار و ۲۰۰ برگ سند در استان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا ۵ درصد بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۴ ۱۵:۱۷

بدادمردم شهرمشهد برسید بیشتر خانه هارا مهاجران خریده واشغال کرده درشهروزادگاه خودمان اواره و بی‌خانمان شدیم

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۴ ۱۶:۱۶

اون اسنادی که قبل از تاریخ امروز نوشته شده دارای اعتبار هست

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۴ ۱۶:۴۵

خیلی هم خوب و قانون مند، بلضی از افراد فرصت طلب با مبایعه نامه های صوری بدون داشتن مستند و سند رسمی ثبت اسناد زمینهای مردم را که سند ثبتی ‌دارن را متصرف شده ان در پی گرفتن سند رسمی هستن، اینها باید جلوگیری و برخورد شود، دادگاه پر شده از پرونده متصرفات ملک مالکین...

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۴ ۲۱:۴۱

تکلیف این همه افرادی که تو مشاور املاک ها مشغول به کار هستن چی میشه همه باید تعطیل کنند؟

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۴ ۲۱:۴۷

بسیار قانون خوبی هست امیدوارم بدون هیچ شایبه ای اجرا بشه و امنیت کامل معادلات برقرار بشه

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۵ ۰۵:۱۰

خداخیرتون بده به دادمردم برسید،ممنون تشکر

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۵ ۰۷:۴۰

امیدوارم این قانون واقعأ اجرا بشود، تا املاکی ها دیگر نتوانند با گرفتن پول های گزاف قولنامه ای رو بنویسند که هیچ جنبه ی قانونی ندارد،

avatar
۱۴۰۳-۰۴-۰۵ ۰۸:۱۲

قانون باید در مجلس تصویب شود