• شنبه / ۲ تیر ۱۴۰۳ / ۱۳:۳۶
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403040200800
  • خبرنگار : 50214

برپایی سنت نبوی و سیره علوی اقامه نماز عید غدیر خم در یزد

برپایی سنت نبوی و سیره علوی اقامه نماز عید غدیر خم در یزد

ایسنا/یزد به همت ستاد مردمی غدیر و در جهت تداوم احیای سنت نبوی و سیره علوی اقامه نماز عید غدیر خم، حسینیه امیرچخماق یزد برای شانزدهمین سال همزمان با صبح روز عید الله اکبر، میزبان مردم ولایتمدار یزد با برگزاری نماز عید و ویژه برنامه‌های متنوع و شاد به همین مناسبت است.

آیت الله العظمی «محمدحسین احمدی فقیه یزدی» از بنیان‌گذاران نماز عید غدیر خم و از مراجع تقلید که نظریه فقهی در مورد این نماز ارائه کرده است، در نشست با خبرنگاران ضمن اشاره به تاکید اسلام بر اهمیت اقامه نماز، اظهار کرد: یکی از جنبه‌های اقامه نماز از جهات اجتماعی آن است هرچند که مباحث فردی و اجتماعی نماز بر هم تنیده شده است.

وی با بیان این که نماز به عنوان اساس و بنیان دین اسلام معرفی شده است، افزود: البته قرآن‌کریم هر جایی که به اقامه نماز سفارش کرده، در کنار آن به پرداخت زکات و رسیدگی به مساکین و نیازمندان توصیه داشته است.

آیت الله احمدی فقیه یکی از نمازهای مهم دین مبین اسلام را در کنار نمازجمعه، نماز عید فطر و نماز عید قربان، نماز عید غدیر خواند و گفت: غدیر یکی از مهمترین حوادث است که در آن پیامبر اکرم(ص) با ایراد خطبه‌ای، نه تنها جهت هدایت مسلمانان بلکه جهانیان، سفارشاتی داشتند و در واقع مسیر عملی رستگاری را بیان کردند.

وی افزود: این که پیامبراکرم (ص) پس اقامه نماز عید غدیر بر حفظ و استمرار اقامه‌ی آن به حضرت امیرالمومنین(ع) سفارش کردند، از یک سو و از طرف دیگر، معرفی عید غدیر به عنوان عیدالله اکبر، نشان از اهمیت گرامیداشت این عید بزرگ و اعمال سفارش شده در مورد آن دارد.

آیت الله احمدی فقیه همچنین با بیان این که همواره اعمال علمایی مانند شیخ مفید، شیخ طوسی وشیخ صدوق برای مومنان سندیت دارد، گفت: یکی از اعمال نقل شده در این باره که اهل سنت نیز به آن اشاره دارند، اقامه نماز جماعت عید غدیر بوده است.

این استاد حوزه علمیه، برگزاری نماز عید غدیر را به صورت جماعت یک سنت معروف خواند و متذکر شد: متاسفانه اتفاقات پس از رحلت رسول اکرم(ص) باعث شد تا این توصیه رسول اکرم(ص) آن طور شایسته بود عملی نشود و مردم از آن فاصله بگیرند.

حجت الاسلام «احمدجواد احمدی فقیه یزدی» مدرس حوزه علمیه قم نیز با بیان این که برای اولین بار اقامه نماز جماعت عید غدیر در یزد مربوط به سال ۱۳۸۸ به همراه اقامه نماز باران بوده است، اظهار کرد: استمرار اقامه این نماز نشان از استناد غنی فقهی آن و همراهی خوب مردم دارالعباده دارد.

وی با اشاره به آداب مختلف عید غدیر خم و تدارک دیده شدن این آداب در ویژه‌برنامه عید غدیر در یزد، خاطرنشان کرد: برخلاف نمازهایی مانند نماز عید قربان که به برگزاری آن در بیرون شهر و یاد گناهان و آخرت سفارش شده، در مورد نماز عید غدیر بر برگزاری آن در مرکز شهر و اعلام رسمی این جشن بزرگ ولایت توصیه شده است و در همین راستا راه اندازی کاروان‌های پیاده و سواره و اجتماعات و مدیحه سرایی و اطعام غدیر در برنامههای این روز مبارک گنجانده شده است.

احمدی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: بر اساس روایات، شیوه اقامه نماز عید غدیر به صورت دورکعت نماز عادی است که حضرت رسول(ص) پس از اقامه آن، به ایراد خطبه پرداختند ولی برخی آیات عظام آن را همانند نماز اعیاد دیگر سفارش می‌کنند.

«امیرعباس حیران» دبیر ستاد مردمی غدیر استان نیز با بیان این که ویژه برنامه‌های روز عید غدیر از ساعت۷:۳۰ در قالب برنامه‌های اجتماع و حرکت سادات و محبین اهل بیت(ع) آغاز می‌شود، گفت: این برنامه در قالب پیاده‌روی خادمان سید الصحرا(ع) از محل این آستان مقدس، برپایی کاروان شادی موتورسواران، کاروان دوچرخه‌سواری و راه‌اندازی دسته شادی از آستان مقدس امامزاده جعفر(ع) به سمت چهارراه بعثت و اجتماع تمام این کاروان‌ها و دستجات در این ممحل تا ساعت ۸:۳۰ انجام خواهد شد.

وی با بیان این که این برنامه‌ها همزمان با اقامه دعای ندبه در حسینیه امیرچخماق برگزار می‌شود، گفت: کاروان‌های شادی مردم پس از تجمع در چهارراه بعثت به همراه مدیحه سرایی و مولودی خوانی به سمت حسینیه امیر چخماق حرکت می‌کنند تا شاهد اقامه نماز عید به امامت آیت الله احمدی فقیه در جوار شهدای گمنام مدفون در حسینیه امیرچخماق در ساعت ۹:۰۰ صبح باشیم.

حیران از دیگر برنامه‌های این مراسم را غبارروبی گلزار شهدا، همخوانی مداحان، مراسم زورخانه‌ای، مولودی خوانی و اطعام غدیر ذکر کرد و افزود: برنامه امسال با مشارکت هیات مذهبی یزد برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha