• جمعه / ۱ تیر ۱۴۰۳ / ۲۰:۴۷
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403040100317
  • خبرنگار : 90089

سومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳

زاکانی: مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق مواجهه قانونی میسر نیست

زاکانی: مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق مواجهه قانونی میسر نیست

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: حجاب هم شرعی و هم قانونی است اما نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجهه قانونی میسر نیست.

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی جمعه شب؛ اول تیر ۱۴۰۳ با حضور در  سومین مناظره انتخابات ۱۴۰۳ با به تشریح دیدگاه‌های اجتماعی - فرهنگی‌اش پرداخت و با تسلیت سالگرد شهید مصطفی چمران و تبریک ولادت امام هادی (ع)، گفت:  دولت خدمت اساس کارش را اجرای قانون اساسی گذاشته است. بسیاری از حرف‌هایی که زده می‌شود، شعار است اما اسلام،‌زن و دختر را فرصت می‌داند نه مسئله.

وی از دو بسته در حوزه اجتماعی فرهنگی سخن گفت و افزود: رفاه را ناظر بر یارانه‌ها، معیشت، اشتغال، مسکن و ازدواج تنظیم کرده‌ایم. افزایش جمعیت با  محوریت خانواده دومین برنامه‌ام است. در نظام اسلامی خانواده یک سلول کنش‌مند است که دیگران را هم به کنش می‌کشاند. در بسته رفاه مشکلات و گره زندگی مردم باز می‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقدامات اساسی را در بسته دوم نیز انجام می‌دهیم تا دغدغه مردم رفع شود. ارتقاء آزادی و امنیت و حجاب اجتماعی رکن سوم برنامه‌ام است. باید از کلی‌گویی و انتشار سخنان دیگران پرهیز کنیم. امام حریم خصوصی و عمومی جامعه  را مشخص کرده‌اند و تاکید کرده‌اند هیچ کس حق ندارد در حریم خصوصی افراد دخالت کند. در حریم خصوصی برخی دنبال چه می‌گردند؟

وی ادامه داد: حجاب هم شرعی و قانونی است اما نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجهه قانونی میسر نیست.

جمع بین همسرداری و فرزندآوری و تربیت فرزندان کاملا شدنی است

زاکانی در بخش دوم از مرحله اول، گفت: به عنوان پدر سه دختر و همسر یک زن می‌گویم جمع بین همسرداری و فرزندآوری و تربیت فرزندان کاملا شدنی است. این‌ها موضوع‌شان این است که چرا ظرفیت عظیم جامعه زنان مورد غفلت قرار گرفته است؟

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقایان پزشکیان و پورمحمدی و دوستان ایشان که از دهه ۱۳۶۰ تا دهه ۱۳۹۰ کشور را اداره می‌کردند باید  پاسخ بدهند که چرا برای بانوان کار نکردید؟ با فرار به جلو نمی‌شود جواب معتبر داد. دختران و زنان، فرصت هستند. می‌توان تبعیض مثبت به کار گرفت.

شهردار تهران گفت: در شهرداری تهران از همه دوره‌های قبل، از بانوان بیشتر استفاده کرده‌ایم. به ۶۰۰ زن زندانی که آزاد شده‌اند خدمت ارائه می‌دهیم. زنان در داخل خانه و در جامعه امنیت و نقش می‌خواهند. اگر به آنان نقش داده نشود، کشور متضرر می‌شود. حل بخشی از مشکلات جامعه  به دست زنان رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: ما باید بدویم و این ظرفیت را در خدمت شهر و کشور قرار دهیم و الگویی برای جهانیان درست کنیم.

زاکانی ادامه داد: آزادی حق مردم است و انقلاب اسلامی این حق را به مردم ایران داده است. به لطف الهی در تحقق اصول ۸، ۹، ۲۵ تا ۲۷ کاری می‌کنم تا با نهادسازی نوین، مردم کارشان بعد از صندوق‌های رای اثرشان بر نظارت مسوولان ادامه یابد. مردم نباید رای بدهند و بروند بلکه باید بر مسوولان نظارت کنند و مسوولان باید پاسخگوی عملکردشان در برابر مردم باشند.

سرعت اینترنت در دولت رییسی قرار است تا ۵۰ برابر افزایش یابد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش اول از مرحله دوم مناظره تلویزیونی گفت: هیچ ملتی و دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و سرزمین و افکار عمومی خودش را در اختیار بیگانگان بگذارد. صیانت موضوعیت دارد اما فیلترینگ خیر. دوستانی که درباره فیلترینگ صحبت کردند بی‌پروایی کردند و امکان استفاده از پیام‌رسان‌ها را به گونه‌ای فراهم کردند که برای کشور ضابطه‌مند نبود. بعد دکانی به اسم فیلترینگ باز کردند و شروع به مزاحمت برای مردم کردند. دولت با انتقال سرورهای این پیام‌رسان‌ها به داخل کشور مشکل را می‌تواند حل کند.

زاکانی ادامه داد: نباید مانع این اپلیکیشن‌های خارجی شد  به شرطی که آن‌ها هم به قانون ایران احترام بگذارند و رعایت کنند. فضای مجازی برای کشور موهبت است چون زمینه ارتباط و تعامل را با جهان فراهم می‌کند. فضای مجازی و هوش مصنوعی زمینه کار، تلاش، توسعه فناوری و زیرساخت‌های حکمرانی را فراهم می‌کند. ما از هوش مصنوعی در شهرداری استفاده کرده‌ایم و پیشرفت‌های خوبی داشتیم.

وی مدعی شد: سرعت اینترنت در دولت رییسی قرار است تا ۵۰ برابر افزایش یابد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از آمریکایی‌ها لااقل به خاطر نوع برخوردش با تیک‌تاک یاد بگیریم.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان حجاب‌بان‌ها را شوخی می‌کنید؟ حجاب جز با احترام و رعایت قوانین قابل اجرا نیست اما افرادی که در ستاد انتخاباتی آقای پزشکیان قرار دارند بی‌اخلاقی می‌کنند. در دوره پورمحمدی نسبت به فیلترینگ اقداماتی شد که به جای خودش صحبت می‌کنم.

اجازه نمی‌دهم حق آقای رییسی در توسعه اینترنت شهید شود

 نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: توصیه‌ام به آقای پورمحمدی و آقای پزشکیان این است که هماهنگی ستادهای‌شان را به‌گونه‌ای انجام دهند که لااقل در یک زمان نگویند این نامزد چی هست و آن نامزد چی هست، در دو زمان مختلف صحبت و هماهنگ کنید. افرادی که در ستادهای شما هستند تخریب می‌کنند اما  شما باید برنامه‌هایتان را بیان کنید.

زاکانی خطاب به پزشکیان گفت: آقای پزشکیان مراقب باشید برخی سرتان کلاه نگذارند به همان نحوی که در مجلس سرتان کلاه گذاشتند.

در این هنگام پزشکان از زاکانی پرسید: «تا آخر می‌ایستی دیگه.»

زاکانی پاسخ داد: «حتما. می‌مانم و اجازه نمی‌دهم شما رییس جمهور شوید. دائما در موضع مطالبه‌گری هستنی در حالی که باید پاسخگو کار خودتان باشید. نحوه برخورد شما اصلا درست نیست.»

زاکانی خطاب به پور محمدی هم گفت: اگر قرار باشد کسی درباره فیلترینگ صحبت کند، آن فرد نباید جناب آقای پورمحمدی باشد که خودش در دوره تصدیش یکی از عوامل فیلترینگ بود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اجازه نمی‌دهم حق آقای رییسی در توسعه اینترنت شهید شود. کارهایی که روحانی نکرد، دولت رییسی انجام داد و توسعه داد. چرا می‌گوید اتوبان درست کرد و در آن دست‌انداز گذاشت؟ خب لااقل اتوبان درست کردیم، شما چه کردید؟ ناراحت نشوید.

وی رو به پورمحمدی گفت: یا آقای پورمحمدی از گذشته‌اش توبه کرده یا نه، به چیز دیگری رسیده است البته بعید می‌دانم توبه کرده باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اخلاقا به هم احترام بگذاریم و پاسخ هم را بدهیم.

صندلی هنری را احیا کردیم و به ۵۵۰۰ صندلی رساندیم و ۱۰۰۰ صندلی دیگر را هم ایجاد خواهیم کرد

زاکانی در بخش اول مرحله سوم مناظره تلویزیونی، گفت: معتقدم سیاستگذاری فعال و حامی، وظیفه دولت است. اعمال سلیقه فردی و محدود را درست نمی‌دانم. حق مثل هوا، سبب حیات می‌شود. دولت خدمت، دولتی است که حامی تولیدات فرهنگی و هنریِ درست و خوب باشد.
وی ادامه داد: فیلم «بی‌بدل» تا امروز پر فروش‌ترین فیلم اجتماعی کشور بوده است که بی‌نظیر است. ۲۰۰۰ صندلی هنری را احیا کردیم و به ۵۵۰۰ صندلی رساندیم و ۱۰۰۰ صندلی دیگر را هم ایجاد خواهیم کرد. صندوق اعتباری هنر را هم در دولت خدمت، فعال می‌کنم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: از تداخل در کارها جلوگیری می‌کنم همچنین توجه به زیرساخت‌های فرهنگی، انیمیشین، فیلم، کتاب و حقوق مالکیت‌ها موضوعات مورد توجه دولتم خواهد بود. قالب‌های فرهنگی مثل کتاب و کتاب‌خوانی امری است که اگر ملت به آن توجه کند، آینده‌ای بر اساس تجربه پیشینیان خواهد ساخت.

وی ادامه داد: دو کتاب را به آقای پزشکیان پیشنهاد می‌دهم تا بخوانند. کتاب اول درباره دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری است و کتاب دوم به نام سال‌های بنفش است. چون فرصت نمی‌کنم درباره دوره سیاه آقای روحانی صحبت کنم به آقای پزشکیان توصیه می‌کنم این کتاب را هم بخوانند. این کتاب فاجعه اتفاق افتاده در دولت روحانی را به خوبی مورد اشاره قرار داده است. دوستان دوست دارند ما را به سیاه‌چاله گذشته برگردانند.

زاکانی ادامه داد: بنده یک نفر از ملتم، خدا نیستم. آن دوره گذشته که کسی اسم «ما» را بنویسد و رسم «مار» را پیاده کند. نباید به فهم و بصیرت مردم توهین کرد.

محتاج به بیشترین همیاری و مشارکت مردم هستیم

زاکانی در بخش پایان مرحله سوم مناظره تلویزیونی با اشاره به  روز تبلیغ، گفت: امروز روز تبلیغ بود. این روز را  به همه مبلغان از جمله مبلغان شهید تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: مردم‌سالاری دینی فقط محدود به سیاست نیست بلکه در حوزه‌های فرهنگ، اجتماع و اقتصاد نیز باید مشارکت مردم را داشت.  دولت خدمت، دولتِ حامیِ در جهت بستر و فضای مناسب فرهنگی است. توجه به حلقه‌های میانی و دقت در ایجاد ساز و کارها و فناوری‌ها، برای‌مان در این مسیر اهمیت دارد. شادی‌های میلیونی طی دو سال گذشته را شاهدید که فاخر است. در حوزه تعلیم و تربیت نیز زیرساخت‌های شهرداری را پشت سر مدارس و مساجد قرار دادیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:  باید به فرهنگ به عنوان مدار سایر نظامات توجه کرد و بر مدار تحولات و جهش‌های جامعه از ابزارها و عناصر فرهنگی استفاده کرد. فیلم، سریال، نمایش‌خانگی، کتاب و کتاب‌خوانی نیاز به حمایت جدی دارد چون این مسئله کمک به رفع ضعف و انتقال موثر پیام به مخاطب و موجب عمق‌بخشی و ماندگاری پیام می‌شود.

زاکانی ادامه داد: آثار هنری شناسنامه دوران مختلف کشور است. به همین دلیل باید به اصحاب فرهنگ و هنر احترام گذاشت. باید امکانات آنان را بسیج کرد؛ چرا که ما محتاج به بیشترین همیاری و مشارکت مردم هستیم.
 

نسبت به امروز کشور اشراف و برنامه تحولی دارم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مرحله پایانی سومین مناظره تلویزیونی، گفت: مردم عزیز، بانوان گرامی، دختران خوب، پسران عزیز، مردان، قهرمانان، پیشکسوتان و جهان‌دیدگان ایرانی، اگر به برخی نکات اشاره نمی‌شد، آخر کلام را جور دیگری جمع‌بندی می‌کردم. کارنامه ۴۵ ساله‌ام کاملا روشن است و پاسخگوی همه کارهایم هستم و در طرف درست تاریخ قرار دارم. ابهامات را بپرسید تا پاسخ دهم. چیزی برای پنهان کاری ندارم. مشهورم در حق‌خواهی جوری عمل کنم که مخالفان هم به بنده پناه بیاورند و حقوق‌شان را مطالبه کنند.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان می‌توانند از ستادهای‌شان بپرسند که حقوق ستادهای‌شان را چگونه احیا کردم.

زاکانی ادامه داد: نسبت به امروز کشور اشراف و برنامه تحولی دارم. با صدای رسا برنامه‌هایم را بیان می‌کنم و به اعتبار کارشناسان تصمیم‌گیری می‌کنم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: قلب مردم دست خداست هر چند که مردم می‌توانند به برنامه‌ها و گذشته ما رجوع کنند. ان‌شاءالله هر آنچه خیر و صلاح کشور است و آینده جوانان را رقم می‌زند، مقدر بفرماید.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha