• پنجشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۴۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 1403033121274
  • خبرنگار : 50214

کسب نشان اول بهره وری توسط انتقال خون یزد

کسب نشان اول بهره وری توسط انتقال خون یزد

ایسنا/یزد مدیر کل انتقال خون استان یزد اظهار کرد: یزد با کاهش ضایعات اجتناب ناپذیر خون به ۵.۸ درصد، نشان اول بهره‌وری کشور را از این حیث در اختیار دارد.

محمدرضا آقایی امروز پنج شنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت روز جهانی اهداکنندگان خون، ضمن تبریک دهه امامت و ولایت و تقارن نیم قرن خدمات انتقال خون ایران و استان یزد، اظهار کرد: افتخار می کنیم که بنا به گفته‌ مدیر کل دفتر کنترل کیفی و آزمایشات غربالگری انتقال خون کشور، استان یزد معیار کیفیت در انتقال خون کشور محسوب می شود.
وی از کسب نشان اول بهره وری کشور به انتقال خون یزد در سال گذشته خبر داد و گفت : ضایعات اجتناب ناپذیر خون در استان از ۱۳ درصد در سالهای گذشته به ۵.۸ درصد کاهش یافته است.
آقایی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان جهت ارائه خدمت عادلانه در این حوزه، گفت: هم اکنون علاوه بر پایگاه انتقال خون مرکز استان، در شهرستان میبد دارای یک مرکز انتقال خون، در شهرستان اردکان یک مرکز اهدای خون و فرآورده و در شهرستان های مهریز، بافق، ابرکوه و در آزادشهر یزد دارای مرکز خون سیار هستیم که در هفته یک یا چند روز فعالیت می‌کنند.
وی مهمترین دستاورد دولت رئیس جمهور شهید در حوزه انتقال خون استان یزد را ایجاد سامانه سیار انتقال خون یزد خواند که بر اساس مصوبه سفر استانی رئیس جمهور با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان محقق شد.
آقایی با اشاره به هزینه شدن شش میلیارد تومان بابت تهیه خودروی کشنده این سامانه، مهمترین مزیت سامانه مذکور به عنوان جدیدترین و به روزترین مرکز سیار کشور را طراحی توسط کارشناسان انتقال خون یزد و ساخت آن توسط صنعتگران کشورمان ذکر کرد و افزود؛ این سامانه دارای ظرفیت پایگاه یک شهرستان ۱۰۰ هزار نفری است که در راستای عدالت در خدمت با لحاظ کردن استانداردهای جهانی ایجاد شده است.
مدیرکل انتقال خون استان یکی دیگر از اقدامات قابل تامل در انتقال خون یزد را تلاش برای مردمی سازی این حوزه اعلام و تصریح کرد: با راه اندازی طرح گام، امکان مشارکت مردم در اندیشه ورزی،  ارائه ایده و همکاری در اجرا و  نظارت فراهم شده است.
وی راه اندازی اولین گروه جهادی انتقال خون، ایجاد اولین کانون دانشجویی اهدای خون و تدوین برنامه جامع ارتقاء خون جوانان و خانواده استان که امیدواریم به زودی عملیات اجرایی آن آغاز شود، را از دیگر اقدامات در این باره برشمرد.
آقایی در رابطه با اقدامات صورت گرفته به منظور ارتقای کیفیت ارائه خدمات در انتقال خون استان به پیگیری ایجاد مرکز تحقیقات، استقلال کامل آزمایشگاه یزد با نصب تجیهزات، نوسازی تجهیزات و ساختمانهای انتقال خون برخی شهرستانها و سردخانه انتقال خون مرکز استان،اشاره کرد.
وی از ساخت سردخانه ۱۰ هزار لیتری خون در مرکز استان، ابراز امیدواری کرد تا ایام دهه فجر امسال آماده بهره برداری شود.
آقایی به افزایش حضور بانوان اهدا کننده از حدود دو درصد به ۴.۶ درصد اشاره و اظهار کرد: این رشد ۸۰ درصدی طی ۱۶ سال گذشته بی سابقه بوده است.
وی از رشد ۱۹ درصدی اهدای انتقال خون استان طی سه ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و افزود: در این مدت اهداکنندگان مستمر استان ۲۳ درصد و اهدای آفریزیس نیز ۱۸ درصد رشد داشته است.
به گفته وی، طی سه ماه ابتدای امسال ۱۵ هزار و ۸۲۵ یزدی جهت اهدای خون مراجعه داشته ولی ۱۲ هزار و ۷۶۵ نفر موفق به اهدای خون شده اند که رشد ۱۵ درصدی دفعات مراجعه و ۱۵ درصدی اهداکنندگان را رقم زده است.
آقایی، یزد را استان دوم کشور در اهدای خون و یزدیها را از این لحاظ مردمانی بخشنده حیات دانست و گفت: در حالی که متوسط حضور مردم برای اهدای خون در کشور ۲۶ در هزار نفر است که این رقم در استان یزد ۳۸ در هزار نفر است.
وی از تاثیرگذاری اقداماتی مانند اجرای طرح مدارس ترویجی اهدای خون در استان، آموزش دهیاران استان و برگزاری جلسات ترویجی با اقشار مختلف در این رابطه و نیز افزایش ۴۴ درصدی تیم‌های سیار خونگیری خبر داد و افزود: البته نیاز خونی استان نیز طی یک دهه گذشته بدون هیچ تغییری در فضاهای فیزیکی و نیروی انسانی انتقال خون استان ۵۰ تا ۶۰ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل انتقال خون استان با اشاره به قریب الوقوع بودن افتتاح پایگاه انتقال خون شهرستان اردکان، از برنامه های در دستور کار انتقال خون استان را تصویب نهایی برنامه جامع انتقال خون یزد برای تبدیل استان به قطب اهدای خون مرکز وجنوب شرق کشور با توجه به اینکه قطب درمان منطقه است، ایجاد روش Nat وایجاد روش پلاکت توسط روش باکی فوت، کالیبراسیون دستگاه های انتقال خون در داخل استان، فراهم شدن امکان ارسال پلاسمای اردکان و میبد به پالایشگاه داخلی ذکر کرد.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha