• پنجشنبه / ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1403033121220
  • خبرنگار : 71290

اهداف کانادا از اقدام خصمانه جدید علیه ایران

اهداف کانادا از اقدام خصمانه جدید علیه ایران

دیپلمات پیشین ایران با تشریح اهداف کانادا از تروریستی خواندن سپاه پاسداران،‌ اظهار داشت: کانادا وارد حوزه‌ای شد که نمی‌تواند مانند گذشته با ایران ارتباط برقرار کند البته ایران، این اقدام را بی‌پاسخ نمی‌گذارد.

وزیر امنیت عمومی کانادا شامگاه چهارشنبه اعلام کرد کشورش تصمیم گرفته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست به اصطلاح گروه‌های تروریستی قرار دهد و مدعی شد: «این اقدام پیامی قدرتمند است که نشان می‌دهد کانادا از تمامی ابزارهایی که در اختیار دارد برای مبارزه با گروه‌های تروریستی استفاده می‌کند».

این اقدام در حالی رخ داده که سپاه پاسداران همواره خط مقدم‌ ‎مبارزه با تروریسم در منطقه از جمله ‎داعش بوده است.

«کاظم غریب آبادی» دبیر ستاد حقوق‌بشر ایران با محکومیت اقدام دولت کانادا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «طنز تلخی است که کشوری که خود از ناقضان عمده حقوق بشر و حامی تروریسم است، نام سپاه را که مسئولیت پاسداری از امنیت ملی و مقابله با تروریسم در منطقه را بر عهده دارد، در فهرست خودخوانده تروریستی قرار داده است».

همچنین «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با محکوم کردن اقدام کانادا، آن را اقدامی سیاسی، غیرمتعارف و نابخردانه عنوان کرد و تصمیم نسنجیده دولت کانادا را حرکتی خصمانه و مغایر با موازین و اصول پذیرفته شده حقوق بین‌الملل از جمله برابری حاکمیت‌ها و عدم مداخله در امور داخلی دولت‌ها و مصداق تعرض به حاکمیت ملی ایران دانست.

کنعانی گفت: این حرکت غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز، در امتداد مسیر اشتباهی است که دولت کانادا طی بیش از یک دهه اخیر تحت تاثیر طیف جنگ‌طلبان و ناقضین واقعی حقوق‌بشر و بانیان اصلی تروریسم در پیش گرفته‌ است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نهادی حاکمیتی برآمده از متن ملت ایران و دارای هویت رسمی و قانونی منبعث از قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که همگام با دیگر ارکان نیروهای مسلح، مسئولیت پاسداری از امنیت ملی و مرزهای کشور و نیز کمک به امنیت و ثبات پایدار در منطقه از طریق مقابله با پدیده شوم تروریسم را برعهده دارد. 

او تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حقوق خود را در پاسخ متناسب و متقابل در قبال این اقدام مغایر حقوق بین‌الملل و علیه ملت و دولت ایران برای خود محفوظ می‌داند.

«علی باقری» سرپرست وزارت خارجه ایران نیز نوشت: «اقدام غیرقانونی کانادا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هدیه‌ای سخیف به رژیم «نسل‌کش»، تروریست‌ها و دیگر دشمنان صلح و ثبات منطقه‌ای است و مسئولیت عواقب این تصمیم تحریک‌آمیز و غیرمسئولانه، بر عهده دولت کانادا خواهد بود».

اهداف کانادا از اقدام خصمانه جدید علیه ایران
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

«عبدالرضا فرجی‌راد» در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از این اقدام دولت کانادا اظهار کرد: از مدت‌ها پیش در کانادا یک‌سری از مخالفین در مورد تروریستی خواندن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار می‌کردند، از طرفی خود دولت کانادا بعد از حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی انگیزه داشت تا این کار انجام شود، لذا بخش‌های امنیتی کانادا در مورد این مساله کار کردند اما در بخش سیاسی یکسری ملاحظاتی وجود داشت که خیلی علاقه‌مند به این کار نبودند. 

او همچنین افزود: در نهایت با فشارهایی که به بخش سیاست خارجی و وزارت امور خارجه کانادا وارد شد، با تروریستی خواندن سپاه موافقت کردند اما فکر می‌کنم با توجه به اقدام انجام شده تا حدودی کار ایران و کانادا گره می‌خورد، زیرا کانادا وارد حوزه‌ای شده که ارتش و نیروی نظامی یک کشوری را تحریم کرده و تروریستی خوانده، طبیعتا نمی‌تواند مانند گذشته با ایران ارتباط برقرار کند. 

این دیپلمات پیشین ایران خاطرنشان کرد: همچنان که کانادا با ملاحظات در نظر گرفته و بیشتر نوعی ملاحظات سیاسی این اقدام را پی‌گیری و انجام داده، ایران نیز به نحوی با این اقدام کانادا مقابله خواهد کرد و انتظار می‌رود از این به بعد مشکلات ۲ کشور بیشتر شود. 

فرجی‌راد در ادامه با اشاره به اهدافی که دولت کانادا از تروریستی خواندن سپاه داشته، گفت: اگر کانادا این اقدام را با این هدف انجام داده که کشورهای غربی و به ویژه اروپایی‌ها را وادار  کند تا آن‌ها نیز از چنین اقدامی استقبال کنند، بعید است چنین اتفاقی بیافتد زیرا اروپا به دلیل این‌که از نظر جغرافیایی به ایران نزدیک است و یکسری تعاملات منطقه‌ای هم در ارتباط با سپاه پاسداران و هم دستگاه دیپلماسی دارد، اگر این کار را انجام دهد شکاف زیادی درون آن اتفاق می‌افتد.

او اظهار داشت: بنابراین انحصاری یا انفرادی انجام دادن چنین اقداماتی از سوی اروپایی‌ها صورت نمی‌گیرد و اگر خواسته باشند کاری انجام دهند به طور متحد و تمام اعضای اتحادیه اروپا حتی انگلیس در آن مشارکت خواهند داشت. 

اهداف کانادا از اقدام خصمانه جدید علیه ایران
مقر اتحادیه اروپا در بروکسل

سفیر سابق ایران در نروژ خاطرنشان کرد: به هر حال ایران، این اقدام را بی‌پاسخ نمی‌گذارد، همان‌طور که سخنگوی وزارت امور خارجه نیز تاکید کرد که «حق ایران برای پاسخ به اقدام خصمانه کانادا محفوظ است» اما برای پاسخ نیاز به زمان است و حتما موضوع در شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه بررسی خواهد شد،‌ عجله‌ای نیست زیرا موضوع نیاز به بررسی دقیق دارد. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha