• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۲:۱۱
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403033020887
  • خبرنگار : 50040

استاندار گیلان:

راه آهن رشت - کاسپین نبض اقتصاد گیلان را تنظیم می کند

راه آهن رشت - کاسپین نبض اقتصاد گیلان را تنظیم می کند

ایسنا/گیلان استاندار گیلان گفت: با تکمیل راه آهن رشت - کاسپین و رشت - آستارا نبض اقتصاد گیلان تنظیم می‌شود و شاهد اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری هستیم.

اسدالله عباسی امروز، ۳۰ خردادماه در گفت وگوی ویژه خبری، از سفر سرپرست ریاست جمهوری به استان گیلان و افتتاح راه آهن رشت - کاسپین خبر داد و اظهار کرد: دکتر محمد مخبر فردا، ۳۱ خردادماه به استان گیلان سفر می کند تا یکی از دستاوردهای دولت مردمی و انقلابی سیزدهم را به بهره برداری برساند.

وی با بیان اینکه شهید آیت الله دکتر رئیسی و همراهان شهیدش در راه خدمت به مردم جانشان را از دست دادند، افزود: آیت الله رئیسی سال ۱۴۰۰ سفر اول به گیلان را انجام داد؛ این در حالی است که در دوران کرونا بودیم و مدیران دولت قبل حتی از اتاق کار خود خارج نمی شدند، اما رئیس جمهور شهید ما در جمع مردم حضور پیدا می کرد و درد دلشان را می شنید و از نزدیک به مشکلاتشان رسیدگی می کرد.

استاندار گیلان با اشاره به توجه آیت الله رئیسی به ظرفیت‌های گیلان در بخش‌های کشاورزی و گردشگری و دریا و صنعت و... و ارتقای مزیت‌های نسبی اقتصادی استان، ادامه داد: در سفر اول ۲۰ همت مصوبه در بخش‌های زیرساخت استان داشتیم که باید در بازه ۱۴۰۳-۱۴۰۰ محقق می‌شد و خوشبختانه بیش از ۸۵ درصد آن که سهم سازمان برنامه و بودجه بود، تحقق پیدا کرد.

عباسی بزرگراه منجیل - رودبار و راه آهن رشت - کاسپین را دو پروژه مهم و کلیدی استان گیلان دانست و بیان کرد: در اسفندماه گذشته شاهد افتتاح آزادراه بودیم، اما شرایط ماه رمضان و ایام انتخابات مجلس موجب شد که توفیق حضور رئیس جمهور را پیدا نکردیم؛ البته قرار بود که دکتر رئیسی در اوایل خردادماه به گیلان سفر کند و دیدار مردمی و افتتاح راه آهن و سایر پروژه های نیمه تمام عمرانی و اقتصادی استان را داشته باشیم، اما نشد.

وی با بیان اینکه راه آهن رشت - کاسپین کریدور شمال به جنوب را محقق و دریای خزر را به خلیج فارس و دریای عمان وصل می کند، گفت: این راه آهن سراسری قبلا تا رشت قطع می شد و جنبه اقتصادی و تجاری نداشت و فقط مسافری بود، اما قطعه ۳۶ کیلومتری تا کاسپین، راه آهن را اقتصادی می کند و ظرفیت های اقتصاد دریامحور استان را به ۲۰ میلیون تن افزایش می دهد؛ این در حالی است که هم اکنون فقط از یک میلیون تن آن بهره مند هستیم.

استاندار گیلان با اشاره به انتقال کالاهای شبه قاره هند به اروپا در مدت زمان ۴۰ روز، عنوان کرد: راه آهن رشت - کاسپین این مسیر را ۵۰ درصد کاهش می دهد و بین ۱۸ تا ۲۰ روز طول می کشد که از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است و زمینه حمل ارزان کالا را برای همسایگان فراهم می کند.

وی با اشاره به سفر هیئت اقتصادی استان گیلان به روسیه، به اهمیت کشتی سازی اشاره کرد و ادامه داد: در راستای سیاست های ابلاغی اقتصاد دریامحور از سوی رهبر انقلاب، کارخانه کشتی سازی را با ۱۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در بندرانزلی شروع کردیم؛ اسکله چمخاله نیز با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد تومان در فاز اول تکمیل شده و در ادامه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیاز دارد.

عباسی با بیان اینکه قطعه رشت - آستارا نیز با اهتمام سرپرست ریاست جمهوری آغاز خواهد شد، خاطرنشان کرد: این قطعه ۱۶۰ کیلومتر طول دارد و زمینه صادرات را برای تجار و سرمایه گذاران فراهم می کند؛ در واقع با تکمیل راه آهن رشت - کاسپین و رشت - آستارا نبض اقتصاد گیلان تنظیم می شود و شاهد اشتغالزایی و سرمایه گذاری هستیم.

وی راه آهن رشت - کاسپین را فراملی دانست و عنوان کرد: این پروژه تحول آفرین بوده و سرانه درآمد مردم در بخش های اقتصادی را بالا می برد؛ پل آستاراچای نیز در دولت سیزدهم احداث شد و ظرفیت تردد کامیون های ترانزیتی را از ۲۵۰ کامیون در روز به دو برابر افزایش داد.

استاندار گیلان با بیان اینکه زیرساخت های حمل و نقل ریلی و زمینی در دولت سیزدهم تکمیل شده است، بیان کرد: فرودگاه گیلان نیز به هاب تعمیرگاهی تبدیل شده و تا پایان سال شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.

وی افتتاح تقاطع غیرهمسطح گیل لاهیجان و پل کابلی آستانه اشرفیه و بهره برداری از دو سد لاستیکی فخرآباد و ماسال را از دیگر افتخارات دولت سیزدهم دانست و متذکر شد: دو سد شفارود و پلرود نیز با برخی مشکلات حقوقی مواجه بوده و با دستور دکتر مخبر، به حرکت ادامه خواهند داد. یکی از روستاهای همجوار سد پلرود با مشکل رانش مواجه بوده و نیازمند ساماندهی و آزادسازی اراضی است و همین مسئله در پروژه وقفه ایجاد کرده بود. همچنین برای احداث راه دسترسی جایگزین نیازمند قطع اشجار بودیم که کارها انجام شده و با سفر دکتر مخبر و وزیر نیرو، موضوع را پیگیری می کنیم.

عباسی از کاهش نرخ بیکاری استان از ۹.۶ درصد در سال ۱۴۰۰ به کمتر از هفت درصد خبر داد و تصریح کرد: در جریان احیای کارخانجات راکد استان از فارغ التحصیلان دانشگاهی استفاده کردیم.

استاندار گیلان با اشاره به سرمایه‌گذاری خارجی ۶۰۱ میلیون دلاری گیلان در بازه زمانی ۱۴۰۲-۱۳۸۳، اضافه کرد: ۲۵ درصد این سرمایه‌گذاری در دولت سیزدهم محقق شده؛ همچنین نرخ مشارکت اقتصادی گیلان سه درصد بالاتر از کشور است.

وی با بیان اینکه با دستور رئیس جمهور شهید و اهتمام معاون اول ایشان مشکلات ناشی از واردات چای و برنج حل شده است، گفت: امسال سال خوبی برای چای و برنج خواهد بود، زیرا دولت سیزدهم حمایت از اقتصاد کشاورزی و تکمیل زنجیره ارزش را در دستور کار دارد و از ۵۵۰ تن تولید روزانه مرغ به ۹۵۰ تن رسیدیم و به زودی کشتارگاه صنعتی صومعه سرا را افتتاح می کنیم که در راستای زنجیره ارزش و برندسازی بوده است و بازار هدف دارد.

عباسی با اشاره به موفقیت گیلان در برندسازی محصولات کشاورزی و شیلاتی، از کسب رتبه دوم در اکسپوی ۲۰۲۴ خبر داد و تاکید کرد: محصولات کشاورزی به جای عرضه فله، برندسازی می شود و محصولات صادراتی به ویژه کیوی را شناسنامه‌دار کردیم که در سه ساله دولت سیزدهم اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم زیرساخت های گیلان را تکمیل کردیم، گفت: علاوه بر آزادراه و راه‌آهن، تولید برق و گاز را افزایش دادیم و در استان ناترازی نداریم. احیای کارخانجات راکد از جمله پوشش نیز جزو کارنامه دولت سیزدهم است.

استاندار گیلان همچنین از فراهم بودن زیرساخت‌های برگزاری انتخابات ۸ تیرماه خبر داد و متذکر شد: امیدواریم مردم پای صندوق‌های رای حاضر شوند و رئیس جمهوری صادق و خدمتگزار و خستگی ناپذیر را انتخاب کنند که کارهای نیمه تمام را به پایان برساند.

عباسی با اشاره به پیشرفت بالای ۹۰ درصدی بیمارستان ۴۲۱ تختخوابه لاکان رشت، اظهار کرد: قبل از دولت سیزدهم، این پروژه پیشرفت کمتر از ۵۰ درصد داشت و بر اساس برآوردها تا شهریورماه شاهد افتتاح آن خواهیم بود و اقدام به خرید ۸۰۰ میلیارد تومانی تجهیزات کردیم. راه دسترسی و زیرساخت‌ها نیز در حال احداث است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha