• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: دانش‌بنیان‌ها
  • کد خبر: 1403033020619
  • خبرنگار : 30057

رئیس صندوق نوآوری اعلام کرد

حمایت از تشکیل کنسرسیوم شرکت‌های حوزه بازی‌های ویدئویی برای اجرای پروژه‌ بزرگ ملی

حمایت از تشکیل کنسرسیوم شرکت‌های حوزه بازی‌های ویدئویی برای اجرای پروژه‌ بزرگ ملی

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی از تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های فعال در حوزه بازی‌های ویدئویی برای انجام پروژه‌های بزرگ ملی حمایت کرد و گفت: صنایع خلاق، یک نیاز و ضرورت برای کشور محسوب می‌شود و در صندوق نوآوری و شکوفایی از این حوزه حمایت جدی می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر محمد صادق خیاطیان در نشست مشترک مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه بازی‌های ویدئویی با اشاره به اهمیت حوزه صنایع خلاق، گفت: این حوزه به دو دلیل حائز اهمیت است؛ نخست اینکه حوزه فرهنگی و تولید محتوا، فرهنگ‌ساز است و از سوی دیگر، این حوزه از بُعد اقتصادی حائز اهمیت است و آمارها، از گردش مالی خوب حوزه صنایع خلاق حکایت دارند.

خیاطیان خاطرنشان کرد: در مسائل بنیادی باید از ابزار نوین بهره گرفت و صنایع خلاق در این زمینه می‌تواند نقش‌آفرینی کند. حتی علوم انسانی اگر بخواهد به شکل کاربردی در کشور توسعه پیدا کند، باید از ظرفیت صنایع خلاق استفاده کند.

وی با اشاره به قرار گرفتن صنایع خلاق در بین دانش‌بنیان‌ها، تصریح کرد: صنایع خلاق، یک نیاز و ضرورت برای کشور محسوب می‌شود و در صندوق نوآوری و شکوفایی از این حوزه حمایت جدی می‌کنیم. تلاش می‌کنیم برای حمایت از توسعه این حوزه به‌ویژه در بخش بازی‌های ویدئویی، بسته ویژه‌ای را برای شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین کنیم که در این بسته، بحث صادرات نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت. در بُعد تامین مالی باید جلسات مشترکی میان فعالان حوزه بازی کشور و همکاران صندوق برای آشنایی و بهره‌مندی حداکثری از خدمات صندوق برگزار شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، افزود: در بخش تنظیم‌گری نیز بنیاد بازی‌های رایانه‌ای باید ورود کند و ما نیز در صندوق آمادگی داریم در تعامل با دولت و مجلس و در صورت نیاز، زمینه تصویب قانون برای حمایت از فعالان این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم. در کنار توجه به بحث‌های صادراتی در حوزه بازی و تولید محتوا و بازی‌هایی که برای کشورهای دیگر نیز قابل استفاده باشد، باید به حوزه تولید محتوا و خلق ارزش در این بخش توجه ویژه شود.

خیاطیان با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی جامع برای انجام یک کار بزرگ در این حوزه، گفت: با یک اولویت‌بندی دقیق و همکاری مشترک چندجانبه، شاخص‌هایی را برای رشد حوزه بازی‌ در یک بازه زمانی مشخص تعیین کنیم. در این بخش می‌توانیم با همکاری چندجانبه، کنسرسیومی ایجاد کرده و حتی پایگاه‌هایی در خارج از کشور ایجاد کنیم، به شرط اینکه ریشه تولید در داخل کشور باشد. این اقدام علاوه بر کمک به جهش قابل توجه در حوزه بازی‌سازی، می‌تواند زمینه حفظ و نگه‌داشت نیروی انسانی فعال در این حوزه را فراهم کند.

امکان بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه بازی‌ از بسته‌های حمایتی

دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در این نشست با اشاره به خدمات متنوع صندوق برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: وظیفه اصلی صندوق، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. خدمات متنوعی را در حوزه‌های تسهیلات، توانمندسازی، سرمایه‌گذاری و ضمانت‌نامه به این شرکت‌ها ارائه می‌کنیم.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه بازی می‌توانند از تسهیلات مختلف صندوق از جمله تسهیلات بسته‌های حمایتی که برای سال ۱۴۰۳ تدارک دیده شده‌اند، استفاده کنند. به عنوان مثال شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا می‌توانند از وام قرض‌الحسنه بسته ۱۰۰۰ فناور برای خرید تجهیزات و سرمایه در گردش استفاده کنند. شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ‌تر می‌توانند از تسهیلات بسته توانا یا جهش استفاده کنند. در عین حال از حضور هیات‌های تجاری و حضور شرکت‌ها در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی (به صورت مستقل یا در قالب پاویون) حمایت می‌کنیم که این اقدامات به توسعه بازار این شرکت‌ها کمک می‌کنند.

ایجاد صندوق تخصصی در حوزه بازی‌سازی در کشور

مسعود حسن‌لو، دبیر ستاد توسعه فناوری‌‍‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی نیز در این نشست گفت: اعداد و ارقامی که در دنیا در حوزه بازی مبادله می‌شود، نشان‌دهنده اهمیت این حوزه است. یکی از موضوعاتی که صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند به آن ورود کند، بحث تقویت سرمایه‌گذاری در این حوزه در بخش‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بذری (pre-Seed Funding) و سرمایه‌گذاری ‌بذری (Seed Funding) است.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌‍‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی خاطرنشان کرد: در حوزه اکوسیستم بازی با یک اکوسیستم فعال اقتصادی مواجه هستیم و مخاطبان اصلی این حوزه، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان هستند. در برخی از گزارش‌ها، گردش مالی حوزه بازی در کشور ۲۰ همت اعلام شده است.

حسنلو، ایجاد یک صندوق تخصصی در حوزه بازی‌سازی در کشور را یکی از نیازهای جدی این حوزه عنوان کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha