• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۷
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 1403033020388
  • خبرنگار : 71263

روسیه بزرگترین صادرکننده گاز به اروپا شد

روسیه بزرگترین صادرکننده گاز به اروپا شد

روسیه با وجود اقدامات اروپا برای قطع وابستگی به انرژی این کشور، از آمریکا به عنوان تامین کننده بزرگ گاز برای این منطقه پیشی گرفت.

به گزارش ایسنا، برخی از تحلیگران می‌گویند کل جنگ اوکراین، توسط ویکتوریا نولند و عناصر مختلف مرتبط با انرژی در آمریکا، سازماندهی شد تا آمریکا، جای روسیه را به عنوان تامین کننده اصلی گاز برای اروپا بگیرد و اگر چنین ادعایی صحت داشته باشد، در این صورت، خبر بد این است که جنگ برای هیچ بوده است.

روزنامه فایننشیال تایمز گزارش کرده است واردات گاز اروپا از روسیه در ماه مه، برای نخستین بار در ۲ سال گذشته، از میزان واردات از آمریکا سبقت گرفت. این اتفاق به رغم تلاش‌های اروپا برای قطع وابستگی به سوخت‌های فسیلی روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین روی داده است.

هر چند بعضی از عوامل موقتی، در معکوس شدن این وضعیت نقش داشته اند اما منعکس کننده دشواری کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه هستند؛ به خصوص که کشورهای متعدد در شرق اروپا همچنان به واردات گاز از روسیه متکی هستند و سایرین، تحریم‌های خودشان را دور می‌زنند تا انرژی ارزان‌تری را به دست بیاورند.

تام مارزک مانسر، مدیر تحلیل گاز شرکت مشاوره ICIS در این باره گفت: پس از تمام تلاش‌هایی که انجام داده‌ایم و تمام تلاش‌هایی که برای جدا کردن و از بین بردن ریسک عرضه انرژی انجام شده است، شوکه کننده است که ببینیم سهم بازار گاز طبیعی و گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) روسیه در اروپا بالاتر رفته است.

در واقع با وجود تمام لفاظی‌ها و موضع گیری‌ها، چیزی در اروپا تغییر نکرده است و مسکو همچنان به عنوان منبع بزرگ انرژی اروپا به نظر می‌رسد.

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲، مسکو عرضه گاز به اروپا از طریق خط لوله را کاهش داد و این منطقه واردات ال‌ان‌جی را افزایش داد که با استفاده از کشتی‌های مخصوص از آمریکا ارسال می‌شدند. افزایش حجم این عرضه، کمک کرد چند ماه بعد در سپتامبر سال ۲۰۲۲، آمریکا از روسیه به عنوان بزرگترین تامین کننده گاز برای اروپا سبقت بگیرد و از سال ۲۰۲۳، حدود یک پنجم از تامین گاز این منطقه را برعهده داشت.

اما ماه گذشته، صادرات گاز روسیه از طریق خط لوله و در قالب ال‌ان‌جی، به ۱۵ درصد از کل عرضه به اتحادیه اروپا، انگلیس، سوئیس، صربستان، بوسنی و هرزگوین و مقدونیه شمالی رسید. صادرات ال‌ان‌جی از آمریکا، ۱۴ درصد از کل عرضه به این منطقه بود که پایین‌ترین میزان از اوت سال ۲۰۲۲ بود.

این روند معکوس در میانه افزایش واردات ال‌ان‌جی روسیه به اروپا روی داد که کشورهای متعدد اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند جلوی آن را بگیرند و تاکنون موفق نشده اند.

آن طور که فایننشیال تایمز گزارش کرده است، روسیه در اواسط سال ۲۰۲۲، ارسال گاز از طریق خطوط لوله را که این کشور را به شمال غرب اروپا متصل می‌کنند، متوقف کرد اما همچنان از طریق خطوط لوله‌ای که از اوکراین و ترکیه می‌گذرند، به اروپا گاز عرضه می‌کند.

صادرات گاز در ماه مه، تحت تاثیر عوامل موقتی از جمله اختلال در یک تاسیسات بزرگ صادرات ال‌ان‌جی آمریکا و ارسال گاز بیشتر روسیه از طریق ترکیه در آستانه تعمیرات برنامه ریزی شده در ژوئن، روی داد. تقاضا برای گاز در اروپا، نسبتا ضعیف مانده و سطح ذخیره سازی نزدیک رکورد بالایی برای این وقت از سال قرار دارد.

برخی امیدوارند این اتفاق، یک رویداد موقتی دیده شود و اوضاع به روال سابق برگردد زیرا اروپا وانمود می‌کند تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه کالاهای روسی را با جدیت دنبال می‌کند.

از سوی دیگر، توافق ترانزیت بین اوکراین و روسیه در پایان سال ۲۰۲۴ منقضی می‌شود و جریان صادرات از این مسیر را به خطر می‌اندازد. این به معنای آن است که مخالفت‌ها با تحریم‌ها آشکارتر خواهد شد و به زودی، اروپا شاهد شکاف بیشتر بین موافقان و مخالفان روسیه خواهد بود.

در این بین، کمیسیون اروپا از اقدامات برای طراحی یک برنامه سرمایه‌گذاری برای توسعه ظرفیت خطوط لوله در «کریدور گاز جنوبی» بین اتحادیه اروپا و جمهوری آذربایجان حمایت می‌کند اما یک مقام ارشد اتحادیه اروپا اظهار کرد: عرضه از طریق این مسیر، در حال حاضر کافی نیست تا جای ۱۴ میلیارد متر مکعب گاز روسیه که هر سال از مسیر اوکراین به اتحادیه اروپا ارسال می‌شود را بگیرد.

کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا ماه جاری در سفری به ژاپن نسبت به ال‌ان‌جی که از راه اروپا تغییر مسیر داده اند تا تقاضا در آسیا را تامین کنند، ابراز نگرانی کرد. وی گفت توکیو و بروکسل یک سیستم هشدار زودهنگام ایجاد کرده اند تا کمبود ال‌ان‌جی را رصد کنند و توافق کرده اند هر دو طرف، اقدامات صرفه جویی در مصرف انرژی را پیگیری کنند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این مقام اروپایی گفت: اتحادیه اروپا آماده تحمل هر گونه شوک عرضه یا تقاضا در بازارهای گاز جهانی است زیرا ذخایرش در رکورد بالایی قرار دارد. در واقع، اروپا برای این ذخایر بالا، باید ممنون روسیه باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha