• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403033020352
  • خبرنگار : 71610

با طوفان الاقصی و هدهد دیگر «بازدارندگی» برای اشغالگران باقی نمانده است

با طوفان الاقصی و هدهد دیگر «بازدارندگی» برای اشغالگران باقی نمانده است

انتشار تصاویری توسط پهپاد «هدهد» حزب‌الله لبنان از مواضع نظامی و اقتصادی حساس رژیم صهیونیستی در شمال اراضی اشغالی در بحبوحه عملیات «طوفان الاقصی» رزمندگان مقاومت در نوار غزه خط بطلانی بر مفهوم «بازدارندگی» در دکترین نظامی این رژیم در برابر گروه‌های مقاومت منطقه کشید.

به گزارش ایسنا، حزب‌الله لبنان سه‌شنبه ویدئویی را منتشر کرد که در آن پهپاد شناسایی مقاومت لبنان در حال پرواز بر فراز بندر حیفا در شمال اراضی اشغالی است.

این پهپاد با موفقیت وارد حریم هوایی شمال فلسطین اشغالی شده و پس از تصویربرداری و بدون اینکه توسط ارتش رژیم صهیونیستی رصد شود، با موفقیت به خاک لبنان بازگشته است.

این پهپاد حزب‌الله از مناطق حساس، مخازن مواد شیمیایی، مخازن نفت و بندر حیفا تصویربرداری کرده و رسانه‌ها می‌گویند این پیام هشداری از طرف مقاومت لبنان به رژیم صهیونیستی بوده است.

با طوفان الاقصی و هدهد حزب‌الله دیگر «بازدارندگی» برای اشغالگران باقی نمانده است
تصویر ثبت شده توسط پهپاد هدهد از بندر حیفا

رسانه‌های صهیونیستی از نفوذ راحت پهپاد شناسایی حزب‌الله لبنان به عمق فلسطین اشغالی، جمع‌آوردی اطلاعات حساس از مواضع استراتژیک رژیم صهیونیستی از جمله تأسیسات موشکی، اماکن تسلیحاتی، سکوهای گنبد آهنین، بنادر و ناوچه‌های ارتش رژیم صهیونیستی و بندر راهبردی حیفا ابراز شگفتی کردند.

شبکه الجزیره امروز (چهارشنبه) در یادداشتی در این باره نوشت حزب‌الله با انتشار مجدد صحنه‌های شناسایی هوایی از مناطق شمال اراضی اشغالی و بندر حیفا، تحت عنوان «آنچه هدهد آورد»، پرسش همیشگی درباره «بازدارندگی» که از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ تا کنون همواره سنگ بنای مفهوم امنیتی این رژیم بوده است را تکرار کرد؛ چراکه دکترین نظامی تل‌آویو همچنان بر سه عنصر «بازدارندگی»، «هشدار» و «تعیین کنندگی» استوار است.

تئوری امنیتی رژیم صهیونیستی مبتنی بر لزوم برخورداری ارتش این رژیم از برتری کیفی، اعم از تسلیحات و تجهیزات، سازمان، آموزش، رهبری و روحیه بود تا بدین ترتیب این قدرت نظامی دارای قابلیت بازدارندگی و پتانسیل تعیین کنندگی عملی باشد.

به گفته بسیاری از تحلیلگران در این زمینه، آنچه حزب‌الله پخش کرد حاوی پیام‌های امنیتی، سیاسی، نظامی و اقتصادی است. تصاویر ثبت شده توسط حزب‌الله این تجسم که جنگ در صورت تشدید به چه شکلی خواهد بود و نحوه عملکرد حزب‌الله در آن را نشان می‌دهد.

طبق این گزارش، به نظر می‌رسد مهمترین پیام ارسال شده توسط این صحنه‌ها، قصد و نیت حزب‌الله است که می‌تواند تا حد زیادی بازدارندگی را به رژیم صهیونیستی تحمیل کند. این اتفاق یک تحول منحصر بفرد در زمینه درگیری میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی است.

«لیور بن‌آری» کارشناس روزنامه «یدیعوت آحارونوت» ضمن تایید این مساله گفت: هدف از انتشار این ویدئو بازدارندگی اسرائیل است، ویدئو حزب‌الله همچنین حامل این پیام است که اگر اسرائیل جنگ علیه لبنان را آغاز کند، حزب‌الله به آن آسیب نظامی و اقتصادی وارد خواهد کرد.

حزب‌الله با این ویدئو «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی را به چالش کشید، چراکه گفته بود این رژیم مفهوم «بازدارندگی نسبی» را با حزب‌الله برقرار کرده است. طبق گفته منابع نزدیک به حزب‌الله، این ویدئو حامل این پیام است که بانک اهداف مشخص و آماده شده است و تصاویر منتشر شده گوشه‌ای از اطلاعات موجود در اختیار حزب‌الله است.

تصاویر منتشر شده همچنین نشان دهنده شکست ارزیابی هالوی است که در کنفرانس هرتزلیا با عنوان «استراتژی و برنامه ریزی در عصر عدم قطعیت» در ماه مه ۲۰۲۳ ارائه کرد؛ چراکه حزب‌الله برخلاف اظهارات هالوی از جنگ همه‌جانبه ابایی ندارد.

آنچه از زمان نبرد طوفان الاقصی در هفت اکتبر رخ داده است نشان می‌دهد که این تئوری بازدارندگی دیگر وجود ندارد و نیروهای مقاومت چه در نوار غزه و چه در حزب‌الله لبنان از این موضوع فراتر رفته‌اند و ۲ طرف اکنون در حال حاضر بر اساس آنچه تحلیلگران نظامی می‌گویند، به دنبال ایجاد نیروی بازدارنده علیه رژیم صهیونیستی هستند.

قدرت بازدارندگی اشغالگران از زمان جنگ ۲۰۰۶ در جنوب لبنان شروع به فرسایش کرده است، زیرا اشغالگران قادر به تحمیل معادله جدیدی در درگیری خود با حزب الله در آن جنگ نبودند.

محمود محارب، تحلیلگر سیاسی می‌گوید: «به منظور تقویت توان بازدارندگی اسرائیل، هر رویارویی نظامی باید با یک پیروزی نظامی سریع، ملموس و واضح با حداقل خسارات، به ویژه تلفات انسانی پایان یابد، چیزی که در جنگ ۲۰۰۶ رخ نداد.»

حملات حزب الله به اماکن نظامی صهیونیست‌ها و هدف قرار دادن دقیق آنها پس از طوفان الاقصی، یائیر لاپید، رهبر مخالفان رژیم صهیونیستی را بر آن داشت که بگوید «آنچه می‌سوزد فقط شمال نیست، بلکه بازدارندگی اسرائیل و غرور اسرائیل است که می‌سوزد.»

طوفان الاقصی و تحمیل معادلات جدید

تأثیرات عملیات طوفان الاقصی و تحمیل معادلات جدید آن به رژیم صهیونیستی، به ویژه در زمینه مفهوم بازدارندگی امنیتی آن، نشان می‌دهد که عملیات وعده صادق ایران با پهپادها و موشک‌های در ماه آوریل قابل چشم پوشی نیست و به همین دلیل «آریل اشمیدبرگ» روزنامه‌نگار وبگاه خبری «واللا»، اذعان کرد: اسرائیل و آمریکا در ایجاد بازدارندگی علیه ایران که قدرت فوق‌العاده و شجاعت بی‌سابقه‌ای از خود نشان داده است، ناکام ماندند.

تئوری بازدارندگی رژیم صهیونیستی همچنین در جبهه فلسطین پس از حمله به اردوگاه جنین در ژوئیه ۲۰۲۳ فروپاشید و بر اساس اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم و دیگر مقامات، از جمله اهداف حمله به اردوگاه جنین، «بازگرداندن معادله بازدارندگی است.»

«خلیل شاهین» تحلیلگر فلسطینی در این باره می گوید: عملیات اسرائیل از نظر نظامی یک شکست کامل بود و ما شاهد عقب نشینی زیر آتش مقاومت بودیم که بیشتر شبیه فرار بود که طی آن یک سرباز کشته و تعدادی دیگر مجروح شدند و این یک رسوایی بزرگ برای ارتش دشمن و رهبران آن بود.

با طوفان الاقصی و هدهد حزب‌الله دیگر «بازدارندگی» برای اشغالگران باقی نمانده است
شکار تانک صهیونیست‌ها در غزه

وی به اطلاعات درز یافته پیش از عقب نشینی از جنین و توصیه‌هایی مقامات نظامی رژیم اشغالگر مبنی بر لزوم پایان عملیات به دلیل محقق نشدن اهداف آن و تحقیر ارتش این رژیم اشاره کرد.

رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در کنفرانس مطبوعاتی هرتزلیا افزایش سرعت عملیات‌های مقاومت در کرانه باختری را به ظهور یک نسل جوان نسبت داده است که درگیری سال ۲۰۰۲ را تجربه نکرده است. از آن زمان تاکنون، عملیات مقاومت در کرانه باختری نه تنها متوقف نشده، بلکه گستردگی جغرافیایی آن افزایش یافته است.

در نهایت هفتم اکتبر ۲۰۲۳ عملیات طوفان الاقصی به عنوان یک ضربه دردناک به نظریه بازدارندگی و تمام تئوری‌های امنیتی که رژیم صهیونیستی از زمان تأسیس خود به دنبال تدوین آن بوده است، انجام شد.

این نکته را می‌توان از آنچه هالوی در کنفرانس هرتزلیا ارائه کرد، درک کرد، وی گفته بود: اسرائیل امور را در یک مثلث استراتژیک مدیریت می‌کند که زاویه مرکزی بالای آن «بازدارندگی و آمادگی» بوده و ۲ زاویه دیگر مثلث «ممانعت از افزایش قدرت نظامی گروه‌های مقاومت» و «تضمین ادامه تلاش‌های بشردوستانه غیرنظامی به منظور تثبیت وضعیت مهار شده غزه» است.

در پی جنگ آغاز شده توسط رژیم صهیونیستی علیه جنبش جهاد اسلامی در سال ۲۰۲۲، هالوی این جنگ را «حمله پیشگیرانه» ارزیابی کرد؛ چراکه به عقیده وی این جنبش سکوت را کنار گذاشته و وارد میدان شده بود و حملات با هدف مهار کردن جنبش جهاد اسلامی صورت گرفت و در نهایت صهیونیست‌ها مدعی شدند که بازدارندگی را در این حملات به مقاومت نوار غزه تحمیل کردند.

اما، آنچه اکنون در غزه در حال رخ دادن است و ضربات سنگین مقاومت به ارتش اشغالگران و جنگ متقابل حزب‌الله و ارتش رژیم صهیونیستی، این ادعا را که دشمن توانسته قدرت بازدارندگی خود را احیا کند، رد می‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha