• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۱۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403033020166
  • خبرنگار : 71660

آنتونوف، مسیر «دشوار» صلح اوکراین را ترسیم کرد

آنتونوف، مسیر «دشوار» صلح اوکراین را ترسیم کرد

سفیر روسیه در آمریکا گفت، به‌رغم تبلیغاتی که غرب انجام می‌دهد، پیشنهادات مسکو برای خاتمه جنگ اوکراین «خاص و واقع‌بینانه» هستند.

به گزارش ایسنا، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید، این کشور برای حل مسالمت‌آمیز و پایان کامل این جنگ نیاز دارد که اوکراین به یک «کشور غیرهسته‌ای و بی‌طرف» بدل شود و هم‌چنین تحریم‌هایی که کشورهای غربی علیه روسیه وضع کرده‌اند، لغو شود.

«آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا طی مصاحبه‌ای با نشریه نیوزویک ضمن اشاره به مسیر صلح در اوکراین بیان کرد: «مسیری برای صلح وجود دارد، حتی اگر مسیر دشوار باشد و این مسیر شامل مواردی است.»

سفیر روسیه در آمریکا در رابطه با این مسیر و موارد مربوط به آن گفت: «این مسیر شامل خروج نیروهای مسلح اوکراین از چهار منطقه روسیه، تایید وضعیت کریمه، سواستوپل، دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا به عنوان مناطق فدراسیون روسیه، خودداری کی‌یف از عضویت در ناتو، وضعیت اوکراین به عنوان طرفی خنثی، تبدیل به کشوری غیرهسته‌ای، نازی‌زدایی و غیرنظامی‌سازی آن، لغو تحریم‌های غربی و تضمین حقوق، آزادی و منافع شهروندان روسی‌زبان این کشور است.»

آنتونوف افزود: «مذاکرات درباره مسائل فوق باید بدون دستورات و دیکته‌های استعماری کاخ سفید انجام شود. زمان آن فرا رسیده که ایالات متحده متوجه بیهودگی اقدامش برای تحت فشار گذاشتن اراده کشورها شود و باید بداند که دیگر نمی‌تواند مانع چرخش فزاینده به سمت جهان چندقطبی شود.»

او با اشاره به ادعاهای غرب مبنی بر «تهدید روسیه و آمادگی کشور در حمله به ناتو» عنوان کرد: «این داستان‌های ترسناک دیوانه‌وار بیانگر چیزی جز قصد و نیت ایالات متحده برای نگه‌داشتن دست‌نشانده‌هایش به‌خصوص در اروپا نیست. هدف نهایی آنها این است که این قاره به را حیاط خلوت آمریکا تبدیل کنند که نه حق دارد نظر خود را داشته باشد و نه تاریخش را.»

این دیپلمات روسی علاوه بر آنکه کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس را «فرصت‌طلبی محض» خواند، خاطرنشان کرد: «این کنفرانس توهمی نسبت به حمایت گسترده از «فرمول صلح» در پایتخت‌های گوناگون ایجاد کرد اما در واقعیت هرگونه شک و تردید را نسبت به مشروعیت رژیم کی‌یف که مدتهاست هم از نظر سیاسی و هم به لحاظ اقتصادی ورشکسته شده، لاپوشانی کرد.»

وی افزود: «گفت‌وگوهای پوچ و این کنفرانس شکست خورده با شرایط شفاف رئیس‌جمهور پوتین در تضاد است. کارزار تبلیغاتی که آمریکا و متحدانش به راه انداخته‌اند توقف نخواهد شد بلکه پروژه‌ خونینی را که غرب بیش از ۱۰ سال اجرا کرده، طولانی‌تر می‌کند.»

ابتدای این هفته «کنفرانس صلح اوکراین» با حضور بیش از ۹۰ کشور در سوئیس برگزار شد؛ کنفرانسی که روسیه در آن حضور نداشت و از طرفی چنین کنفرانسی را هم «پوچ» تلقی کرده بود. ابتدا روز یکشنبه پیش‌نویس بیانیه نهایی کنفرانس صلح اوکراین توسط خبرگزاری رویترز مشاهده و منتشر شد و این پیش‌نویس عملیات نظامی روسیه در اوکراین را به عنوان «جنگ» تلقی کرد؛ مسئله‌ای که روسیه آن را رد می‌کند. اما پایان همان روز کشورهای گروه بریکس و چندین کشور دیگر بیانیه مشترک این کنفرانس را امضا نکردند.

آناتولی آنتونوف در ادامه این مصاحبه با اشاره به موضع کشورش تاکید کرد: «روسیه مذاکره و صلح را دنبال می‌کند و آماده گفت‌وگوهای جدی بدون هیچ ضرب‌الاجلی است. آنچه مسکو می‌خواهد امنیت برابر در اوراسیا، مبتنی بر احترام متقابل است.»

آنتونوف ضمن انتقاد از تصمیمات آمریکا و متحدانش برای استفاده از ۵۰ میلیارد دلار دارایی‌های مسدود شده روسیه جهت کمک به اوکراین گفت: «فقط فکر کنید که واشنگتن چگونه این اقدام را توجیه می‌کند! بر کسی پوشیده نیست که ایالات متحده لابی‌گر اصلی این دزدی در روز روشن است اما مقامات عالی‌رتبه آمریکا بدون هیچ تردیدی ادعا می‌کنند که این اقدام را نمی‌توان دزدی تلقی کرد.»

او در پایان این مصاحبه درباره مسئله «روس‌هراسی» گفت: «در یک معماری سیاسی جدید که منعکس‌کننده ورود به جهان چندقطبی است، هیچ جایی برای تسلط سیاسی و اقتصادی کشورها وجود نخواهد داشت. اگر ما در پاسخ با مسئله روس‌هراسی و استفاده از تسلیحات غربی و تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه مواجه شویم، خطرات جهانی صرفا افزایش خواهند یافت. من مطمئنم که این به نفع شهروندان ایالات متحده نیست.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha