• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۷:۱۴
  • دسته‌بندی: خراسان شمالی
  • کد خبر: 1403033020060
  • خبرنگار : 50046

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان خبر داد

سرطان معده، شایع‌ترین سرطان در مردان خراسان شمالی

سرطان معده، شایع‌ترین سرطان در مردان خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: سرطان معده، شایع‌ترین سرطان در بین مردان این استان است.

دکتر محمدرضا اکبری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه سرطان یک معضل بهداشت عمومی، اقتصادی و اجتماعی در قرن بیست و یکم است، گفت: یک‌پنجم مردم دنیا در طول زندگی خود به سرطان مبتلا می‌شوند و عامل تقریباً یک‌ششم مرگ‌ها و یک‌چهارم مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در جهان است.

وی افزود: در گروه سنی ۳۰ تا ۶۹ سال، سرطان موجب سه مرگ زودرس از هر ۱۰ مرگ می‌شود. علاوه بر اینکه سرطان یک مانع مهم برای افزایش امید زندگی به شمار می‌رود، هزینه‌های کلان اقتصادی و اجتماعی را موجب می‌شود که باتوجه‌به نوع سرطان، جنس و موقعیت جغرافیایی متفاوت است.

اکبری با اشاره به اینکه پیشگیری از سرطان یکی از مهم‌ترین چالش‌های سلامت بوده و نقش مهمی در مقابله با سرطان دارد، خاطرنشان کرد: حداقل۴۰درصد از تمام سرطان‌ها با اقدامات پیشگیری اولیه مؤثر قابل‌پیشگیری است و با تشخیص زودهنگام تومورها، مرگ‌های ناشی از سرطان می‌تواند کاهش یابد.

وی ادامه داد:۲۰ میلیون موارد جدید سرطان و ۷/۹میلیون مرگ ناشی از سرطان در سال ۲۰۲۲ در جهان ثبت شده است.

اکبری به عوامل خطر سه سرطان شایع پروستات، معده و مثانه در مردان پرداخت و عنوان کرد: سرطان پروستات دومین سرطان جهان و اولین سرطان شایع در ایران است. علل ایجاد کننده سرطان پروستات کاملا شناخته نشده است، اگرچه تعدادی از عوامل، خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهند.

وی بیان کرد: عوامل خطر سرطان پروستات در مردان عبارت‌اند از سن، سابقه خانوادگی، رژیم غذای، مواد شیمایی و چاقی است و مطالعات اخیر، احتمال بین چاقی و سرطان پروستات را نشان می‌دهند و یک رژیم غذایی متعادل و فعالیت بدنی منظم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ارتباط بین مصرف مواد غذایی مختلف و سرطان پروستات مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، اعلام کرد: نتایج این مطالعات نشان می‌دهند مصرف گوجه‌فرنگی با کاهش خطر سرطان پروستات همراه بوده است. مصرف گوشت قرمز و گوشت‌های فراوری شده، هم چنین مصرف غذاهای سرخ‌کردنی و چربی زیاد در رژیم غذایی موجب افزایش خطر سرطان پروستات می‌شود.

وی سرطان معده را چهارمین سرطان جهان و سومین سرطان شایع مردان در ایران  ذکر و تصریح کرد: بیشترین مرگ ناشی از سرطان‌ها در ایران مربوط به این سرطان است و سن، عفونت با هلیکوباکترپیلوری، اضافه‌وزن و چاقی، رژیم غذایی، مصرف سیگار و سابقه خانوادگی از عوامل بروز این سرطان در مردان هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره سرطان مثانه در مردان، گفت: سرطان مثانه، نهمین سرطان دنیا و پنجمین سرطان شایع مردان در ایران است. این سرطان، یکی از پرچالش‌ترین و گران‌ترین سرطان‌ها در تشخیص و درمان است. تشخیص آن عمدتاً بر مبنای‌ سیستوسکوپی است که روشی تهاجمی و گران است.

وی همچنین دخانیات، سابقه خانوادگی، مواجهات شغلی در محل کار و رژیم غذایی را عوامل خطر سرطان مثانه ذکر کرد و گفت: دخانیات مهم‌ترین عامل خطر برای سرطان مثانه است که تقریباً۵۰ درصد موارد را تشکیل می‌دهد. آمین‌های معطر و هیدروکربن‌های آروماتیک چندحلقه‌ای در دود تنباکو با ایجاد سرطان مثانه مرتبط هستند. خطر این سرطان با طول مدت و شدت استعمال سیگار افزایش می‌یابد.  

اکبری تأکید کرد: قرارگرفتن در معرض دود دست‌دوم تنباکو نیز با افزایش خطر سرطان مثانه همراه است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha