• سه‌شنبه / ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۶
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1403032919305
  • خبرنگار : 50598

فروش لوازم خانگی در فرهنگسرای آئینه اراک!

فروش لوازم خانگی در فرهنگسرای آئینه اراک!

ایسنا/مرکزی قریب به ۲۵ سال از عمر فرهنگسرای آئینه کلانشهر اراک می‌گذرد، فرهنگسرایی که بخشی از حافظه هنری و فرهنگی استان و جایگاه اصلی هنرمندان اراکی است ولی این مکان که قرار بود آینه تمام نمای اهالی هنر و محل رفت و آمد هنرمندان باشد به آینه تمام نمای مبل و یخچال و اجاق گازهای سه شعله و پنج شعله تبدیل شده است.

پس از چند سال رکود هنر به دلیل شیوع بیماری کرونا، فروردین سال گذشته بود که سینا دلشادی، مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا از بهسازی و واگذاری فرهنگسرای آینه به بخش خصوصی خبر داد.

دلشادی اظهار کرده بود: متاسفانه در گذشته فرهنگسرای آینه به شکل مناسبی به بخش خصوصی واگذار نشده بود و مسائل و مشکلات قانونی درخصوص آن وجود داشت که رفع اشکال شد و هفته آینده به بخش خصوصی واجد شرایط واگذار خواهد شد تا به بهترین نحو مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در بهسازی این فرهنگسرا، بخش‌هایی که در گذشته مورد استفاده ‌قرار نمی‌گرفت یا به شکل انباری درآمده بودند، به فضای فعال و قابل استفاده تبدیل شدند.

مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با بیان این موضوع که بخش خصوصی می‌تواند باعث خدمت‌رسانی هرچه بهتر مجتمع های فرهنگی و هنری شود، گفته بود: به لحاظ قانونی، دولت نمی‌تواند از اماکن خود درآمدزایی کند و باید آن‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند. بخش خصوصی نیز ناگریز است برای درآمدزایی بیشتر، از تمامی امکانات و فضاها به بهترین شکل استفاده کند تا برایش توجیه اقتصادی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

بازگشایی مجتمع ستارگان اراک/واگذاری فرهنگسرای آئینه به بخش خصوصی واجد شرایط

بعد از گذشت مدتی از این مصاحبه و پس از برگزاری مزایده برای این فرهنگسرا، از ابتدای تیرماه ۱۴۰۲، فرهنگسرای آئینه به مدت یکسال به بخش خصوصی واگذار شد.

اما حالا بعد از گذشت ۱۱ ماه از این واگذاری، چند روزی است که این فرهنگسرا به جای برگزاری نمایشگاه‌های هنری، مکانی برای برگزاری نمایشگاه مبل و لوازم خانگی شهرستانی از استان همجوار شده است. اقدامی که صدای اهالی فرهنگ و هنر استان مرکزی را درآورده است.

فروش لوازم خانگی در فرهنگسرای آئینه اراک!

سوال اینجاست که آیا متن مزایده به درستی تدوین نشده و باعث شده است که بهره‌بردار بتواند چنین معامله ای با یک مکان فرهنگی بکند یا او خلاف تعهد عمل کرده و نظارت بر عملکرد آنقدر ناقص بوده که کار را به اینجا کشانده و چنین ویترینی را برای یک مکان فرهنگی حاصل کرده است.

آرزو حیدری، معاون هنری اداره‌کل‌ فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا پیرامون این موضوع اظهار کرد: بنده خودم ناراضی هستم و برای خودم نیز تعجب برانگیز بود که چرا این اجناس به داخل فرهنگسرا آمده است. شوربختانه در میانه دو برنامه هنری که اساتید برجسته کشوری در آن حضور داشتند، چنین اتفاقی رخ داد که خودم نیز از این موضوع ناراضی هستم.

وی با بیان اینکه فرهنگسرای آئینه را معاونت پشتیبانی منابع اداره‌کل به مزایده گذاشته است، گفت: این مشکل ربطی به معاونت هنری ندارد و کاری از دست من برنمی‌آید. در زمان مزایده، باید مواردی در متن مزایده آورده می‌شده که فقط به صورت شفاهی و در قالب مذاکره گفته شده و بخش خصوصی نیز ملزم بوده کارهایی را انجام دهد ولی متاسفانه انجام نداده‌ است.

حیدری با بیان اینکه اکنون همه به خصوص هنرمندان از این مسئله ضرر کرده‌اند، افزود: مزایده فرهنگسرای آئینه تا آخر خردادماه اعتبار دارد و مزایده مجدد برای واگذاری این فرهنگسرا به زودی برگزار خواهد شد.

وی در رابطه با چرایی تعطیلی مجتمع فرهنگی و هنری ستارگان نیز تصریح کرد: مدت مزایده سالن ستارگان پایان یافته بود و دوباره به مزایده گذاشته شد و بخش خصوصی که پارسال برنده شده بود امسال نیز برنده مزایده شد ولی مشکلاتی در پرداخت وثیقه‌ها به وجود آمد و آنها زیر بار نمی‌رفتند.

حیدری با تاکید بر اینکه تعطیلی سالن ستارگان به هیچ وجه ربطی به مسائل هنری ندارد، افزود: بخش خصوصی بر سر آیین نامه مزایده نیز مشکلاتی با اداره پیدا کرد که در حال رفع و رجوع است و به زودی مجتمع ستارگان بازگشایی می‌شود.

به گزارش ایسنا، اراک به عنوان یک کلانشهر از امکانات و زیرساخت‌های تفریحی کمی برخوردار است و صدای چندانی هم از معدود مراکز فرهنگی این شهر بر نمی خیزد.

در واقع اراک که چند سالی است عنوان کلانشهر را یدک می کشد و انصاف نیست که همین معدود مکان های فرهنگی آن نیز به چنین روزی بیفتند و هنرمندانی که از کمبود زیرساخت‌های هنری و فرهنگی و کمبود رویدادهای فرهنگی و هنری در این شهر آزرده خاطر هستند، را آزرده خاطرتر کند.

قطعا در این شهر اماکن مرتبط دیگری برای عرضه یخچال و ماشین لباسشویی پیدا می شود و نیاز نیست که چنین اتفاقی در بزرگترین فرهنگسرای این شهر رقم بخورد.  

حال باید منتظر بود و دید که آیا با شروع فصل سبز تابستان، زمستان آئینه فرهنگ و هنر اراک پایان می‌پذیرد یا خیر و از سوی دیگر باید دید سرانجام پروژه‌های نیمه کاره، تعطیل و غیر فعال فرهنگی و هنری اراک مثل تالار مرکزی شهر، بزرگترین کتابخانه خاورمیانه، مجتمع ستارگان و فرهنگسرای آئینه و مجتمع آفتاب چه خواهد شد.

آنچه در خصوص چنین مواردی بیش از همه ضروری به نظر می رسد، پس از دقت در عقد قرارداد مزایده و توجه به تمامی نکات، نظارت بر عملکرد بهره‌بردارانی است که اداره مجموعه‌های مختلف را در مزایده‌ها برعهده می‌گیرند تا شاهد چنین تجربیاتی در چنین مجموعه‌هایی نباشیم.

هرچند تا چند روز دیگر قرارداد بهره‌بردار فرهنگسرای آئینه به پایان می‌رسد ولی انتظار می رود مسئولان مربوطه به این مسئله رسیدگی کرده و در مزایده بعدی دقت کنند تا چنین ویترین‌هایی را دوباره در چنین مکان مهم فرهنگی شاهد نباشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۳۰ ۱۷:۰۷

سلام من خودم ساکن اراک هستم. واقعا جوان ها نه جای تفریحی دارند و نه جاهای فرهنگی تنها جایی که جوان ها برای اوقات فراغت دارند خیابان گردی در باغ ملی است. علاوه بر فرهنگسرا، کانون پرورشی امام خمینی هم تبدیل شده ب جایی برای فروش لوازم خانگی لطفا اگر امکانات بیشتر نیست همین چند جا هم از بین نبرید