• دوشنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۰۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403032819098
  • خبرنگار : 71415

پسکوف: تاثیر اجلاس صلح اوکراین، صفر است

پسکوف: تاثیر اجلاس صلح اوکراین، صفر است

سخنگوی کرملین امروز (دوشنبه) تاکید کرد، اجلاس اخیر صلح اوکراین در سوئیس هیچ تاثیری در رقم زدن چنین صلحی در میدان جنگ نداشته است. او همچنین تاریخ سفر پوتین به کره‌شمالی و ویتنام را هم اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین امروز دوشنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران درباره اجلاس صلح اوکراین که روزهای شنبه و یکشنبه هفته جاری به میزبانی سوئیس بدون دعوت از مسکو برای شرکت در آن برگزار شد، گفت: «البته اگر ما بخواهیم درباره تاثیر کلی این اجلاس صحبت کنیم تاثیر آن به صفر میل می‌کند. شما می‌توانید در چنین اجلاس نظراتی را با رعایت بی‌طرفی یا در ضمن طرفداری بیان کنیم اما در اینجا نمی‌توانید صحبتی از تاثیرگذار بودن این اجلاس (بر دستیابی به صلح) حرف بزنید.»

این مقام ارشد کرملین خاطر نشان کرد مسکو در نظر دارد که بسیاری از کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس در سوئیس به صحبت درباره بی‌ثمر بودن بحث درباره اوکراین بدون شرکت روسیه پرداختند و این نظر به صورت رایج در بین شرکت‌کنندگان در این اجلاس وجود داشت.

پسکوف اضافه کرد: «ما به همکاری خود با همه کشورهایی که مایل به همکاری با ما باشند ادامه خواهیم داد. این موضعی است که رئیس جمهور کشور ما دارد. او همچنان پذیرای گفت‌وگو و مذاکرات جدی، اساسی و ثمربخش است.»

موضع ترکیه در کنفرانس سوئیس

سخنگوی کرملین خاطر نشان کرد کشورهای مجارستان، صربستان و ترکیه در ضمن شرکت در اجلاس سوئیس و بحث‌ها بر سر وضعیت اوکراین موضعی اتخاذ کردند که به روابط با روسیه آسیب وارد نمی‌کند.

این مقام ارشد کرملین تاکید کرد: «ما البته موضعی را که این کشورها اتخاذ کردند، در نظر خواهیم گرفت. این برای ما مهم است.»

پسکوف در ادامه این نشست مطبوعاتی تاکید کرد رویکرد روسیه نسبت به مساله اوکراین شفاف و منسجم بوده و کاملا برای کی‌یف شناخته شده است.

او در پاسخ به این پرسش که آیا روسیه در دور بعدی کنفرانس سوئیس برای صلح اوکراین احتمالا در پاییز امسال شرکت خواهد کرد، گفت: «رویکرد طرف روسیه نسبتا شفاف و منسجم و برای همه از جمله برای دمیترو کولبا (وزیر امور خارجه اوکراین) شناخته شده است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در نشست اخیر خود در روز جمعه با مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه روسیه این رویکرد را تشریح کرد.»

به گفته پسکوف ابتکارعمل پوتین برای صلح اوکراین همچنان در دستور کار باقی خواهد ماند.

تحرکات هسته‌ای ناتو

پسکوف همچنین تاکید کرد صحبت‌های اخیر «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ائتلاف ناتو درباره احتمال مستقر ساختن تسلیحات هسته‌ای در وضعیت آماده‌باش رزمی تناسبی با بافت اعلامیه اجلاس صلح اوکراین در سوئیس ندارد.

استولتنبرگ به نشریه دیلی‌تلگراف در روز یکشنبه گفت کشورهای ناتو درباره امکان استقرار تعداد بیشتری کلاهک هسته‌ای و قرار دادن آنها در وضعیت آمادگی رزمی به عنوان یک فاکتور بازدارنده بحث و مذاکره می‌کنند.

پسکوف در ادامه صحبتش به خبرنگاران بیان داشت: «حرف‌هایی که استولتنبرگ زد به وضوح با بافت اعلامیه‌ای که روز قبل از آن و بدون امضا شدن توسط همه شرکت‌کنندگان تصویب شد، همخوانی ندارد؛ اعلامیه‌ای که اگر اشتباه نکنم در آن از غیر قابل قبول بودن چنین ادبیاتی صحبت شده بود.»

محاکمه خبرنگار آمریکایی

سخنگوی کرملین همچنین تاکید کرد درباره برقراری تماس بین روسیه و آمریکا بر سر تبادل «ایوان گرشکوویچ» خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال که امروز جزئیاتی از محاکمه او در اواخر ماه ژوئن در روسیه اعلام شد، هیچ اعلامیه‌ای وجود ندارد.

یک دادگاه منطقه‌ای در روسیه اوایل روز دوشنبه اعلام کرد قرار است اولین جلسه محاکمه گرشکوویچ در پرونده کیفری او به اتهام جاسوسی روز ۲۶ ژوئن برپا شود.

پسکوف به خبرنگاران تاکید کرد: «می‌خواهم بار دیگر به شما یادآوری کنم رئیس جمهور روسیه در گفت‌وگوی اخیرش با سران خبرگزاری‌ها در شهر سن پترزبورگ تایید کرد چنین تماس‌هایی وجود دارند اما همچنان ادامه دارند و باید در سکوت خبری کامل برگزار شوند. بنابراین هیچ اعلامیه، بیانیه یا اطلاعاتی درباره این وضعیت نمی‌توان ارائه کرد.»

پسکوف همچنین از اظهارنظر درباره اینکه تصمیم دادگاه برای محاکمه گرشکوویچ ممکن است به چه صورت باشد، امتناع کرد.

سفر پوتین به کره‌شمالی و ویتنام

سخنگوی کرملین امروز همچنین اعلام کرد ولادیمیر پوتین از ۱۸ تا ۱۹ ژوئن (سه‌شنبه تا چهارشنبه همین هفته) در سفری دوستانه به کره‌شمالی سفر خواهد کرد. دیمیتری پسکوف همچنین گفت، ولادیمیر پوتین در روزهای ۱۹ تا ۲۰ ژوئن (چهارشنبه و پنج‌شنبه همین هفته) به ویتنام سفر خواهد کرد.

پسکوف در رابطه با سفر پوتین به ویتنام گفت، برنامه‌ریزی شده است تا وضعیت و چشم‌اندازهای توسعه بیشتر مشارکت استراتژیک جامع بین روسیه و ویتنام در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، علمی، فناوری و بشردوستانه و همچنین تبادل‌نظر در مورد موضوعات جاری در دستور کار بین‌المللی و منطقه‌ای مورد بحث قرار گیرد.

در پی این مذاکرات، بیانیه مشترک و تعدادی اسناد دوجانبه امضا خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha