• یکشنبه / ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403032718519
  • خبرنگار : 50180

معاون دامپزشکی کرمانشاه:

ذبح دام قربانی را خارج از کشتارگاه انجام ندهید

ذبح دام قربانی را خارج از کشتارگاه انجام ندهید

ایسنا/کرمانشاه معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از شهروندان خواست ذبح دام قربانی را خارج از کشتارگاه انجام ندهند.

شاهرخ یارویسی در آستانه عید قربان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه شهروندان باید دام‌های قربانی را برای ذبح به کشتارگاه‌های سطح استان برده و دام قربانی را در کوچه و خیابان و یا داخل حیاط منزل خود ذبح نکنند، اظهار کرد: از شهروندان می‌خواهیم به هیچ‌وجه کشتار دام را به دلیل احتمال وجود بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در خارج از کشتارگاه انجام ندهند. 

وی ادامه داد: با وجود اینکه تاکید ۱۰۰ درصدی داریم که شهروندان به هیچ عنوان نباید دام قربانی را در منزل خود ذبح کنند، اما در صورتی که فردی اصرار به ذبح دام در منزل داشته باشد، باید حتما نکات بهداشتی را رعایت کرده و با تجهیزاتی مثل عینک، دستکش، لباس بلند و چکمه اقدام به ذبح دام قربانی شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه احتمال انتقال بیماری‌های خطرناک زیادی از طریق ذبح غیربهداشتی دام به انسان وجود دارد، عنوان کرد: تاکنون ۱۸۰۰ عامل بیماری‌زا برای انسان شناسایی شده که حدود ۸۳۲ مورد آنها یعنی حدود نیمی از عوامل بیماری‌زای شناخته شده برای انسان، قابل انتقال بین انسان و دام است.

وی با بیان اینکه بیماری «تب‌خونریزی‌دهنده‌کریمه‌کنگو» یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است، گفت: این بیماری در دام کاملا بدون علامت بوده، اما دام‌های ناقل بیماری می‌توانند آلودگی را از طریق خراش های پوستی، تنفس و ... به دیگر دام ها و حتی انسان منتقل کنند.

وی ادامه داد: از دیگر عوامل بیماری‌زای مشترک بین انسان و دام که احتمال انتقال آنها از طریق ذبح غیربهداشتی دام وجود دارد، می‌توان به بیماری‌هایی مثل تب مالت، کزاز، هاری، شاربن، انواع مسمومیت‌ها و بیماریهای انگلی، قارچی، میکروبی و... اشاره کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه برای پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و دام باید گوشت دام قربانی بعد از کشتار به مدت ۲۴ ساعت در شرایط پیش سرد -سردخانه‌های با دمای بین صفر تا چهار درجه سانتیگراد- نگهداری شود، گفت: در این صورت فعل و انفعالات شیمیایی در لاشه دام رخ  داده و گوشت لاشه از حیث بیماری پاک می‌شود.

یارویسی از خانواده‌ها خواست برای پیشگیری از ابتلا به بیماری، گوشت دام تازه ذبح شده را به‌ مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه هر عامل بیماری زایی با حرارت از بین می‌رود، گفت: تاکید می شود خانواده هایی که اصرار به مصرف گوشت دام قربانی تازه ذبح شده دارند، حتما گوشت را به طور کامل پخته و سپس مصرف کنند.

 وی اضافه کرد: شهروندان به جد باید از خام خوری و یا خوردن گوشت نیمه پخته خودداری کنند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha