• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1403032315781
  • خبرنگار : 71489

دهقان: در این روزها به شدت به «ادب سیاسی» نیازمندیم

دهقان: در این روزها به شدت به «ادب سیاسی» نیازمندیم

یکی از فعالان سیاسی گفت: همانطور که در فوتبال با واژه بازی جوانمردانه سر و کار داریم، در ادبیات سیاسی نیز بیش از گذشته به بازی جوانمردانه نیازمندیم.

غلامعلی دهقان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر ضرورت حاکم بودن اخلاق در رقابت‌های انتخاباتی بین نامزدها و لزوم پرهیز از بدگویی، تهمت‌زنی و لجن‌پراکنی در رقابت‌های انتخاباتی اظهار کرد: از قدیم به درستی گفته‌اند که «ادب مرد بِه از دولت اوست»؛ واقعیت این است که در باور مردم ایران که یکی از اصیل‌ترین و ریشه‌دارترین مردم جهان هستند، موضوع ادب بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه البته ادب آداب دارد، گفت: این جمله به آن معناست که هر جایی ادب خاص خود را می‌طلبد؛ ادب کلاس‌داری، ادب خانوادگی و البته ادب سیاسی که این روزها به شدت به آن نیاز داریم؛ درباره ادب سیاسی باید گفت مهمترین رکن ما باید تکیه بر جنبه‌های ایجابی نامزدهای انتخاباتی باشد و هر کسی باید به جای دیدن عیوب دیگران، نخست عیوب خود را ببیند تا بتواند کاندیدای خود را به خوبی معرفی کند.

این فعال سیاسی ادامه داد: ادب انتخابات یعنی اینکه دیگران را به خاطر پیروزی خراب نکنیم و از سیاه‌نمایی‌ها جلوگیری کنیم و به جنبه‌های ایجابی نامزد مورد نظر خود بپردازیم؛ برای همین است که در ادبیات کهن ما آمده است که «ادب مرد بِه ز دولت اوست».

دهقان با اشاره به برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری عنوان کرد: انتخاباتی در پیش است که همانند دیگر انتخابات‌های گذشته، می‌گذرد، اما آنچه می‌ماند خاطره‌ای از انتخابات چهاردهمین در اذهان توده‌ مردم و خواص جامعه است؛ چقدر زیباست که سالیان بعد وقتی درباره انتخابات چهاردهم سخن می‌گویند، از نامزدها و حامیان آن‌ها سخن بگویند که متخلق به اخلاق خوب، وزین و متین بوده‌اند.

وی تاکید کرد: در این مقطع از انتخابات انتظار می‌رود حامیان کاندیداها به وجه ایجابی نامزدهای خود بپردازند تا وجه سلبی نامزدهای دیگران و قاعده انصاف را رعایت کنند و از کاه، کوهی درست نکنند؛ در انتخابات‌های گذشته نیز شاهد بودیم که کسانی به عنوان قهرمان اخلاق به یادگار ماندند؛ کسانی که از خود ایثار و فداکاری نمودند و حتی در برخی از مواقع برای حفظ منافع کلان کشور از حق و حقوق خود هم گذشتند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه «یکی دیگر از آداب انتخاباتی، پذیرش نتیجه انتخابات از سوی نامزدها است»، اظهار کرد: وقتی نامزدها پذیرفتند که از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند، به این معناست که داوران بازی را به رسمیت شناخته‌اند؛ در گذشته مواردی بوده که عدم رعایت آنها برای کشور هزینه‌هایی درست کرده است. به هر حال انتظار می‌رود از پرخاشگری، سیاه‌نمایی و دیدن عیوب دیگران دوری شود؛ البته رعایت این مسائل تنها وظیفه کاندیداها نیست بلکه مهم‌تر از آن، حامیان آنها باید قواعد اخلاقی بازی را رعایت کنند. همانطور که در فوتبال با واژه بازی جوانمردانه سر و کار داریم، در ادبیات سیاسی نیز بیش از گذشته به بازی جوانمردانه نیازمندیم.

دهقان در پایان عنوان کرد: واقعیت این است که اگر از نگاه آرمانی به مقوله اخلاق در سیاست دور شویم، آنچه در کف بازار سیاست چه در ایران و چه کشورهای دیگر دیده می‌شود، صدای رجزخوانی‌ها و کل کل‌های سیاسی و متاسفانه برچسب زدن حامیان یک نامزد به دیگر نامزدها است؛ وظیفه هر نامزد انتخاباتی که به تائید شورای نگهبان رسیده  و همچنین حامیان آنها این است که از فضای بدبینی و سیاه‌نمایی پرهیز کنند؛ چراکه معتقدیم در یک نظام سیاسی تحت عنوان جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنیم و اسلام از ما می‌خواهد که موارد اخلاقی و انسانی را در همه موارد رعایت نماییم؛ اینکه در فلان کشور کاندیداها به همدیگر می‌پرند و علیه همدیگر پرونده افشا می‌کنند، نمی‌تواند الگویی برای جامعه‌ای باشد که سخن از دین و اخلاق و جوانمردی دارد. بر همه ما فرض است که در این انتخابات، قواعد اخلاقی را چه به عنوان انسانیت و چه به عنوان نگاه دینی و حضور در یک نظام دینی رعایت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha