• چهارشنبه / ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403032315516
  • خبرنگار : 50562

تعیین عرصه و ‌حریم‌ «سرمسجد» مسجدسلیمان تصویب شد

تعیین عرصه و ‌حریم‌ «سرمسجد» مسجدسلیمان تصویب شد

ایسنا/خوزستان سرپرست اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مسجدسلیمان گفت: طرح تعیین عرصه و حریم سرمسجد این شهرستان به تایید و تصویب رسید و در آینده نزدیک از وزارت میراث‌ فرهنگی ابلاغ خواهد شد.

ایوب سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: مطالعات تعیین عرصه و حریم سرمسجد به لحاظ باستان‌شناسی برای جلوگیری از تداخلات و تعرضات صورت گرفت.

او با بیان این‌که سرمسجد به لحاظ انجام مطالعات باستان‌شناسی حایز اهمیت است، افزود: پژوهش‌های باستان‌شناسی این بنای تاریخی در پایگاه منظر فرهنگی ـ صنعتی مسجد سلیمان انجام پذیرفت.

وی با بیان این‌که مطالعات و طرح کلی سایت موزه بودن سرمسجد تدوین و تکمیل شد، خاطرنشان کرد: از سمت اداره کل موزه‌های کشور سرمسجد به عنوان سایت موزه مسجدسلیمان معرفی شد. مطالعات سایت موزه بودن سرمسجد نیز تکمیل به تهران ارسال شده است.

سرپرست اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی مسجدسلیمان با بیان این‌که مطالعات سایت موزه بودن سرمسجد چند خروجی داشت، توضیح داد: سایت موزه بودن طرح کلی این بنا را به ما می‌دهد که سامان‌دهی به چه شکل باید صورت گیرد و برای سرمسجد در یک افق ۲۰ ساله چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

او در خصوص اقدامات صورت گرفته برای بهسازی محوطه سرمسجد نیز گفت: ۱۲ چشمه بهداشتی، ۱۰ سرویس بهداشتی، ۶۰۰ مترمربع ساماندهی مسیر تردد بازدیدکنندگان سرمسجد، احداث سیستم دفع آب‌های سطحی به بیرون محوطه، احیا ۲ پلکان در جبهه جنوبی سرمسجد مطابق با باقی‌مانده معماری که وجود داشت و در جبهه شمالی نیز بخشی از دیواره‌ها را که مرمت آن‌ها غیراصولی بوده با مصالح بومی بازپیرایی شدند.

سلطانی ادامه داد: همچنین چهار تابلو سنگی به ۲ زبان فارسی و انگلیسی مطابق با آخرین ضوابط یونسکو برای معرفی محوطه متناسب و همگن با محیط نصب شد.

او با اشاره به این‌که به دلیل شرایط آب و هوایی مسجدسلیمان زمان گذران گردشگران و بازدیدهای گردشگری از سرمسجد به شب برمی‌گردد تاکید کرد: به همین دلیل موضوع طراحی روشنایی و نورپردازی سرمسجد در دستور کار قرار گرفت‌.

سلطانی اضافه کرد: ادامه مرمت جبهه شمالی و جنوبی و تجهیز محوطه سرمسجد به دوربین مداربسته نیز پیگیری خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha