• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۶:۴۹
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403032215087
  • خبرنگار : 50180

۲۱ هزار سگ صاحبدار در کرمانشاه علیه هاری واکسینه می‌شوند

۲۱ هزار سگ صاحبدار در کرمانشاه علیه هاری واکسینه می‌شوند

ایسنا/کرمانشاه معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه برآورد کرد، امسال ۲۱ هزار قلاده سگ صاحبدار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شوند.

شاهرخ یارویسی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه کار واکسیناسیون سگ‌های صاحبدار علیه بیماری هاری در استان کرمانشاه از ابتدای سال شروع شده، اظهارکرد: در این مدت ۵۲۰۰  قلاده سگ صاحبدار در سطح استان علیه بیماری هاری واکسینه شده‌اند.

یارویسی افزود: طبق برآوردها تا پایان سال حدود ۲۱ هزار قلاده سگ در استان علیه بیماری هاری واکسینه خواهد شد که البته در صورت شناسایی کانون‌های بیماری احتمال افزایش این میزان وجود دارد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه یادآور شد: سال گذشته هم حدود ۲۱  هزار قلاده سگ در استان کرمانشاه علیه هاری واکسینه شد.

یارویسی با بیان اینکه کار واکسیناسیون سگ‌های شناسنامه‌دار با اولویت کانون‌های بیماری و روستاهایی که جمعیت بیشتری از سگ‌های شناسنامه‌دار را دارند انجام می‌شود، گفت: احتمال بروز بیماری هاری در تمامی موجودات خونگرم وجود دارد و تمامی این حیوانات هم امکان انتقال بیماری به انسان را دارند.

 وی با بیان اینکه احتمال بروز بیماری هاری در گاو، گوسفند، اسب و تمامی حیوانات وحشی و اهلی وجود دارد، تاکید کرد: بیماری هاری یک بیماری ۱۰۰ درصد کشنده در انسان و حیوان است و وقتی علائم بیماری در سگ، گاو و یا هر حیوان دیگری بروز کند، مرگ آن حیوان گریزناپذیر است.

یارویسی تاکید کرد: بیماری هاری در انسان هم درمان ندارد و در صورت بروز علائم  منجر به مرگ فرد خواهد شد. 

وی در ادامه علائم بیماری هاری در حیوانات را شامل ریزش بزاق و داشتن حالت تهاجمی و خشن عنوان کرد و گفت: حیوانی که مبتلا به هاری باشد، به اشیاء، حیوانات و حتی صاحبش حمله‌ور می‌شود.

یارویسی با بیان اینکه از ابتدای امسال دو کانون بیماری هاری در استان شناسایی شده، گفت: هر دو این کانون‌ها دامی بوده که یکی در شهرستان کرمانشاه و دیگری در شهرستان ثلاث باباجانی شناسایی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha