• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۳
  • دسته‌بندی: مازندران
  • کد خبر: 1403032214560
  • خبرنگار : 50618

معاون هنری ارشاد مازندران مطرح کرد

آزمون‌های جامع و ادواری؛ اثرگذار اما مهجور

آزمون‌های جامع و ادواری؛ اثرگذار اما مهجور

ایسنا/مازندران آزمون‌های جامع و ادواری مهارت‌آموزی کاردانش که به ترتیب دومین و چهل و سومین دوره سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲ آن هم‌زمان با سراسر کشور در مازندران در حال اجرا است، بستری برای ساختن پایه‌های شغلی آینده و یا توسعه شغلی است که اکنون در آن مشغول به کارهستید، بازه سنی شرکت‌کنندگان آن از ۱۶ سال کامل آغاز می‌شود و سقف آن بی‌نهایت است. قبولی در این آزمون‌ها، نخستین گام برای اشتغالزایی بر پایه مهارت فردی بوده و پایان این راه به اشتغال می‌رسد، راهی که در طول مسیر آن، تنها نیستید.

«محمدتقی روحی» معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گفت‌وگو با ایسنا به برخی پرسش‌ها درباره اهمیت این آزمون، چگونگی برگزاری و شرایط شرکت در آن پاسخ داده است.

جامانده از تحصیل یا داوطلب؟

اگرچه بیشتر شرکت‌کنندگان این آزمون‌ها جامانده از تحصیل تلقی می‌شوند، اما محمدتقی روحی این مساله را به گونه‌ای دیگر تشریح می‌کند: شرکت‌کنندگان این آزمون‌ها الزاما جامانده از تحصیل نیستند، بلکه تنها تعدادی از شرکت‌کنندگان به دلایل گوناگون امکان ادامه تحصیل برای‌شان فراهم نبوده و به کمک این آزمون‌ها می‌توانند این خسران را جبران کنند.  

وی ادامه می‌دهد: برخی افراد که از رشته‌های غیرهنری فارغ‌التحصیل شده‌اند و در عین حال فرصت ورود به بازار را داشته‌اند، با شرکت در این آزمون‌ها می‌توانند پایه‌ای‌ترین مدرک تحصیلی لازم برای توسعه یا ادامه کار را به دست بیاورند. از طرف دیگر برخی شرکت‌کنندگان برای کسب مهارت و اشتغالزایی و کارآفرینی در مراکز تحت‌نظارت ثبت‌نام می‌کنند، در حقیقت خلاف گروه اول این افراد گام اول برای ورود به بازار و مهارت‌آموزی را با حضور در دوره‌های آموزشی مراکز و موسسه‌ها برمی‌دارند و در ادامه پس از موفقیت در آزمون‌های نظری و عملی، راه ورودشان به بازار کار فراهم می‌شود. نقش اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تسهیل‌گری برای کارآفرینی در رشته‌های یادشده است.

وی درباره اهمیت آزمون‌ها اظهار می‌کند: چنانچه از نام آزمون‌های مهارتی پیدا است، این دوره‌ها با هدف اشتغالزایی برگزار می‌شود، به عبارت ساده افراد ذیل رشته‌های خاصی که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می‌شود مهارت لازم برای ایجاد شغل به دست می‌آورند. این رشته‌ها زیرگروه هنر بوده و از چهره‌پردازی و تصویربرداری تا دستیاری و طراحی و دوخت و ترمیم لباس در ذیل آنها قرار دارند. هنرجو یا داوطلب در موسسه‌ها و مراکز آموزشی مهارت‌های یادشده ثبت‌نام می‌کند و پس از طی دوره و کسب مهارت لازم، با شرکت در آزمون‌های جامع و ادواری که به‌صورت سراسری در کشور برگزار می‌شوند، موفق به دریافت گواهی مهارت که همان دیپلم کاردانش است؛ می‌شود.

گام به گام تا اشتغال

به گفته روحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تسهیل‌گری در این حوزه توانسته بستر مناسبی برای اشتغالزایی افراد علاقمند به کسب مهارت فراهم کند، اما تسهیل‌گری پایان مسئولیت این نهاد نبوده و او دراین‌باره می‌گوید: در گام بعدی افرادی که موفق به قبولی در آزمون و دریافت دیپلم شده‌اند برای دریافت تسهیلات به برخی از نهادهای متولی و همسو با این برنامه معرفی می‌شوند. وام‌های مشاغل خانگی، وام اشتغال و مانند آن از مهم‌ترین تسهیلات این حوزه است که فرد پس از معرفی می‌تواند از آنها برای کارآفرینی یا اشتغال در منزل استفاده کند.

روحی تاکید می‌کند: با همکاری برخی نهادهای دولتی ازجمله تفاهم‌نامه با برخی بانک‌ها برای دریافت تسهیلات اعتباری، فرد گام به گام تا رسیدن به شغل موردنظر و درآمدزایی همراهی می‌شود.

از ۱۶ سال تا سالمند؛ همه می‌توانند

آزمون‌های جامع و ادواری نیز شرایط خاصی برای برگزاری دارند، اما نکته درخشان آن به بازه سنی شرکت‌کنندگان بازمی‌گردد؛ از ۱۶ سال کامل تا سالمند همه می‌توانند در این آزمون‌ها شرکت کنند.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد مازندران اظهار می‌کند: حداقل سن برای شرکت در آزمون جامع ۱۶ سال کامل و آزمون ادواری ۱۷ سال کامل اعلام شده و سقف سنی آن نامحدود است.

آزمون‌های جامع و ادواری؛ اثرگذار اما مهجور

مازندران از استان‌های شاخص در آمار شرکت‌کنندگان آزمون‌های جامع و ادواری کشور است، روحی درباره کمترین و بیشترین میزان استقبال در شهرهای استان می‌گوید: بیش از ۴ هزار هنرجو در آزمون‌ها شرکت کرده‌اند که بیشترین آمار با ۶۶۹ هنرجو متعلق به حوزه چالوس (چالوس، نوشهر، نور و محمودآباد) است. آمل و بابل رتبه‌های بعدی را دارند و کمترین میزان هم به شهرهای تنکابن و رامسر با ۱۰۰ شرکت‌کننده تعلق دارد.

روحی خاطرنشان می‌کند: چنانچه فرد در یک دوره آزمون موفق به کسب امتیاز لازم نشده باشد، در دوره‌های بعدی می‌تواند برای جبران کمبود امتیاز، مجدد شرکت کند و امتیاز لازم را به دست آورد، عدم‌قبولی در یک دوره به معنای از دست رفتن کامل امتیاز نیست.

گرافیک در صدر، طراحی پوشاک در ابتدای راه  

این مسئول در پاسخ به این پرسش که کدام رشته بیشترین جذب مخاطب را داشته می‌گوید: از میان ۲۸ رشته، گرافیک بیشترین شرکت‌کننده را دارد و این امر به مازندران هم محدود نبوده و سراسری است، یکی از دلایل این استقبال به ابزار کار مربوط است. در گرافیک و گرافیک رایانه‌ای میزان امکانات و فضای لازم برای شروع کار کمتر از سایر رشته‌ها است.

از میان رشته‌های موجود، طراحی لباس به دلیل آن که پوشاک همواره یکی از مهم‌ترین نیازهای انسان بوده و در سال‌های اخیر نیز تولیدکنندگان و طراحان ایرانی ورود درخشانی به این حوزه‌ داشته‌اند، موردتوجه ویژه شرکت‌کنندگان قرار دارد.

این مسئول درباره این رشته اظهار می‌کند: این رشته نوپا بوده و دامنه اشتغال آن نیز گسترده است، به همین دلیل طرفداران بسیاری دارد. شرکت‌کنندگان در این رشته می‌توانند از طراحی، تولید و مرمت پوشاک تا حوزه سینما فعالیت داشته باشند. صدور مجوز موسسه تک‌منظوره مد و لباس و امکان اتصال به تولیدکنندگان یکی از مزایایی است که برای علاقمندان در این رشته فراهم می‌شود. فعالیت کارگروه ساماندهی مد و لباس در مازندران و برگزاری جشنواره‌های مرتبط با این رشته نشان می‌دهد که بازار این رشته در حال شکل گرفتن است. بستر لازم فراهم شده و با اتصال آن به چرخه تولید می‌توانیم انتظار رشد و توسعه صنعت پوشاک را در استان داشته باشیم.

روحی خاطرنشان می‌کند: مد و لباس رشته‌ای نوپا در استان‌ها است و امروزه طراحی طلا و جواهر نیز به‌عنوان بخشی مهم و لاینفک از آن شناخته می‌شود، چراکه طلا و جواهر اکسسوری پوشاک بوده و در تکمیل طراحی آن نقش اثرگذاری دارد. باتوجه به گرایش اجتماعی سال‌های اخیر برای دسترسی عموم به لباس فاخر و همچنین استقبال از پوشاک ایرانی، رشته طراحی طلا و جواهر نیز یکی از رشته‌های آزمون عنوان شده تا علاوه بر توسعه بسترهای اشتغالزایی در جامعه، با تکیه بر دانش و مهارت ایرانی و بومی دسترسی لازم به پوشاک تولید داخل و متعلقات آن برای عموم مردم فراهم شود.

آزمون‌های جامع و ادواری؛ اثرگذار اما مهجور

وی افزود: مازندران در کنار شهرهای اصفهان، یزد، تهران و کرمان یکی از ۵ استان برتر کشور در شاخه مد و لباس است، همین عامل باعث شده تا نمایشگاه‌های حوزه طراحی پوشاک و مد بستر فرهنگی مناسبی برای عرضه و فروش محصولات این حوزه باشند. در این راستا با همکاری اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت چرخه ایده تا تولید و توزیع این شغل در حال توسعه است تا علاقمندان بتوانند با سرعت و سهولت بیشتری در این حوزه فعالیت داشته باشند.

روحی درباره یکی دیگر از رشته‌های این آزمون بیان می‌کند: در حوزه نوازندگی ساز جهانی و نوازندگی ساز ایرانی نیز اقدامات قابل‌توجهی انجام شده، در این راستا تربیت مدرس و راه‌اندازی موسسه‌های تک‌منظوره‌ی تهیه، تولید و تکثیر آثار موسیقی ابتدایی‌ترین گام برای حمایت از هنرجویان این رشته است که با تولی‌گری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود.

آزمونی اثربخش اما مهجور

به گفته معاون هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد، مازندران در ادوار پیشین آزمون‌های ادواری و جامع در دو بخش برگزاری و نظارت مورد تقدیر قرار گرفته، بیشترین شرکت‌کننده در کشور متعلق به استان ما است و به همین دلیل یکی از استان‌های شاخص کشور به شمار می‌آییم.

وی خاطرنشان می‌کند: آزمون مهارت‌آموزی فرهنگ و هنر در سه نوبت با بیش از ۵ هزار شرکت‌کننده در سال به‌صورت سراسری برگزار می‌شود اما متاسفانه مهجور واقع شده، درواقع تصور عمومی از این آزمون‌ مانند آزمون‌های دیگر است، در حالی که آزمون‌های جامع و ادواری به دلیل آن که هنرجو با مشکل محدودیت سنی روبرو نیست یکی از اثرگذارترین بسترهای ورود به بازار کار و اشتغالزایی به شمار می‌آید.

آزمون‌های جامع و ادواری؛ اثرگذار اما مهجور

روحی افزود: رصد ما در بخش‌های گوناگون نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان به‌ویژه در بخش مشاغل خانگی موفق به اشتغال شده‌اند. پیش‌بینی‌های ما از آزمون‌ها به خروجی مناسب دست یافته و باید آگاه باشیم که این آزمون‌ها گامی برای پیش رفتن هستند و تمام راه نیستند. به‌عنوان یک دستگاه فرهنگی شرایط بسترسازی کامل را نداریم اما با تسهیل‌گری، بستر لازم برای ورود به بازار کار و اشتغال را فراهم ساخته‌ایم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha