• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۰
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1403032214428
  • خبرنگار : 50471

تپه نقاره‌چی نهاوند؛ بزرگترین پروژه‌ باستان‌شناسی غرب کشور منتظر تأمین اعتبار

تپه نقاره‌چی نهاوند؛ بزرگترین پروژه‌ باستان‌شناسی غرب کشور منتظر تأمین اعتبار

ایسنا/همدان تپه نقاره‌چی از آثار تاریخی بسیار مهم و با ارزش شهرستان نهاوند در دوره سلوکیان است که با تخصیص اعتبار و انجام کاوش‌ها می‌تواند بسیاری از زوایای تاریک تاریخ در این دوران را روشن کند.

شهر نهاوند با قدمت بیش از هفت‌هزار سال یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران محسوب می‌شود که به جرأت می‌توان گفت قدمتی به درازای تاریخ دارد. 

این شهرستان آثار قابل توجه و بسیار مهمی از ادوار مختلف تاریخ را در دل خود جای داده که از جمله این آثار می‌توان به تپه تاریخی گیان که نشان می‌دهد تمدن نهاوند، حداقل به ۳۷ قرن قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و این تمدن حاصل استقرار هفت هزار ساله قوم آریایی بوده است و همچنین به آثار مهم معبد لائودیسه و تپه نقاره‌چی از آثار دوره سلوکیان اشاره‌ کرد که آثار کشف شده در این مکان‌های تاریخی نشان می‌دهد شهر نهاوند استقرار قبل از تاریخ داشته است؛ در صورتی‌که به گفته باستان‌شناسان قبل از این کاوش‌ها گمان می‌رفت که پایه و بنیان شهر نهاوند مربوط به دوران سلوکی است اما پس از چند فصل کاوش در محل معبد لائودیسه مشخص شد شهر نهاوند بر روی بقایا و استقراری از دوران پیش از تاریخ قرار دارد و کشف این رازهای مهم تاریخی میسر نمی‌شد مگر با این کاوش‌ها.
و اما تپه نقاره‌چی از مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی دوران سلوکی در نهاوند و از جمله بزرگترین پروژه‌های باستان شناسی غرب کشور محسوب می‌شود و تاکنون دو فصل کاوش در این محوطه تاریخی صورت گرفته و طی این کاوش‌ها یک "گور تومولوسی" متعلق به دوره سلوکی کشف شد که این نخستین "آرامگاه تومولوسی" ایران در نهاوند است و این مهم نشان می‌دهد که شهر نهاوند از شهرهای مهم‌ دوران سلوکیان بوده است و کشف رازهای مهم و تاریخی دیگر در این مکان نیاز به کاوش‌های بیشتر دارد.

برای آغاز فصل سوم کاوش نقاره‌چی منتظر تأمین اعتبار هستیم

سرپرست تیم باستان‌شناسی تپه نقاره‌چی نهاوند با بیان اینکه کشف «آرامگاه تومولوسی» در تپه نقاره‌چی گردشگری نهاوند را متحول می‌کند، به ایسنا گفت: برای آغاز فصل سوم کاوش در این منطقه منتظر تأمین اعتبار هستیم.

محسن جانجان با اشاره به اینکه «تپه نقاره‌چی» با ارتفاع هشت‌متر در جنوب شرقی نهاوند و در حاشیه باغ‌های این شهر قرار دارد و در گزارش سفر «ناصرالدین شاه» به این تپه و آرامگاه اشاره شده است، افزود: شهرستان نهاوند از شهرهای مهم در حکومت سلوکیان است و از طرف دیگر وجود «معبد لائودیسه» در این منطقه می‌تواند اثبات‌گر این باشد که این آرامگاه مربوط به یک فرد مهم مانند یک سردار رده بالا یا ساتراپ(شهربان) و یا پادشاهی از دوران سلوکی باشد که ما درصدد کشف این گورهای سلطنتی هستیم.

جانجان ادامه داد: فصل اول کاوش‌ها در ثبت تپه نقاره‌چی نهاوند شهریور ۹۸ به مدت یک‌ماه و فصل دوم هم دوم اردیبهشت ۱۴۰۱ تا خردادماه به اتمام رسیده است و اکنون منتظر تأمین اعتبار برای آغاز فصل سوم و کشف پاسخ و ابهامات جامعه علمی کاوش‌گران و باستان‌شناسان در دنیا و ایران هستیم.

"گور تومولوسی" نقاره‌چی نخستین "آرامگاه تومولوسی" در ایران

وی تصریح کرد: تاکنون نتایج این کاوش‌ها ارتباط بین معبد لائودیسه و نقاره‌چی را تقویت کرده و در حال حاضر به یک گور تومولوسی دوره سلوکی ختم شده است که نخستین "آرامگاه تومولوسی" ایران در شهرستان نهاوند است و می‌تواند بسیاری از زوایای تاریک تاریخ غرب کشور در دوران سلوکی را کشف کند.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی فصل دوم کاوش تپه نقاره‌چی بیان کرد: در زمان پادشاهی آنتیوخوس سوم، نهاوند تبدیل به یکی از شهرهای مهم این پادشاهی شد تا جایی که وی معبدی به نام «لائودیسه» را در آن ساخت و مردم را به پرستش آن دعوت کرد.

جانجان اضافه کرد: براساس شواهد تاریخی از دوره سلوکیان اسامی شهرهایی از جمله آنتوخیه، الکساندریا، آپولو و لائودیسه بر جا مانده است و لائودیسه همان نهاوند کنونی است که با توجه به اهمیت این شهر باستان‌شناسان به دنبال کشف گورستان آن بودند.

وی با بیان اینکه در آرامگاهی که در تپه نقاره‌چی به دست آمد هیچ شی‌ء تاریخی یا تابوت و استخوانی پیدا نشد چراکه در زمان ناصرالدین شاه، عبدالصمدمیرزا ملقب به عزالدوله به این مقبره رفته و اشیاء درون آن را خارج کرده است، خاطرنشان کرد: در گزارش‌ها آمده بود که عزالدوله حاکم وقت نهاوند در آن زمان وارد این آرامگاه شده و اشیاء داخل تابوت را خارج کرده و شنیده شده که وقتی او از مقبره خارج شده، دستمالی سفید و خنجر در دست داشته و با توجه به آن که احتمال می‌دهیم این گور یک گور سلطنتی بوده، به طور قطع اشیاء مهمی در آن وجود داشته است.

سرپرست کاوش‌ها تأکید کرد: حتی دکتر فوریه فرانسوی و محمدحسن‌خان اعتمادالسلطنه نیز برای کاوش به این محوطه رفتند؛ از بالا کاوش کردند و بخشی از سقف آرامگاه را تخریب کردند که البته قابل بازسازی است.

تپه نقاره‌چی مورد توجه رسانه‌های خارجی 

جانجان اضافه کرد: آنچه در تپه نقاره‌چی به دست آمده از سوی رسانه‌های خارجی مورد توجه قرار گرفت و همین نقطه عطفی برای جذب گردشگر خارجی برای شهرستان محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه ادامه کار و کاوش در تپه نقاره‌چی بسیار مهم است، گفت: در دو فصل کاوش در این منطقه به نتیجه خوبی رسیدیم ولی نیاز است که کاوش‌ها ادامه داشته باشد و با توجه به اینکه این تپه وسعت کمی دارد با کاوش‌ها سریعتر به سرانجام می‌رسد.

این مقام مسئول با تأکید براینکه این اثر تاریخی یک ظرفیت بی‌نظیر در کشور است و جذابیت زیادی برای گردشگران دارد، بیان کرد: از همه مسئولین ارشد شهرستان تقاضا داریم به این مهم توجه کنند و برای ادامه کاوش‌ها اعتبار اختصاص دهند.

کشف آرامگاه تومولوسی سرنخی برای شناخت معماری و آیین تدفین سلوکی‌ها در ایران

سرپرست هیات باستان‌شناسی محوطه نقاره‌چی، با اشاره به اینکه کاوش‌های قبلی در این مکان اعتبار آنچنانی نداشته و برای فصل سوم کاوش به حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: با توجه به کمبود آثار دوره سلوکی در ایران، از وجود معماری شهرهای یونانی و آداب رسوم تدفین آن‌ها اطلاعی نداریم بنابراین کشف معبد لائودیسه و یا آرامگاه یک سردار و یا ساتراپ سلوکی می‌تواند سرنخی برای شناخت معماری و آیین تدفین سلوکی‌ها در ایران و تاثیرپذیری احتمالی آن‌ها از ایرانی‌ها باشد و نقش بسزایی در جذب گردشگری خارجی دارد.

به گفته‌ وی، اگر اعتباری برای فصل سوم کاوش تپه نقاره‌چی تأمین شود یقیناً موقیعت خاصی در گردشگری و جذب توریست برای نهاوند و استان همدان ایجاد خواهد کرد.

جانجان افزود: با کشف «مجموعه آرامگاهی» که در فصل سوم در جستجوی آن خواهیم بود، یک پارک باستان‌شناسی یا سایت موزه ایجاد و راه‌اندازی خواهد شد که کمک قابل توجهی به کشف معبد لائودیسه خواهد داشت.

سرپرست کاوش‌ها خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت معماری این محوطه و نزدیکی آن به شهر نهاوند و سراب گیان این منطقه مکانی ارزشمند برای بنا نهادن یک پارک باستان شناسی برای علاقمندان به تاریخ است و موقعیت مهم این تپه که برای جامعه پژوهشگران اهمیت خاصی دارد، زمینه تقویت گردشگری شهرستان را فراهم می‌کند.

کشف معبد لائودیسه و آرامگاه تومولوسی فرصتی تاریخی برای توسعه نهاوند

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشکردی و صنایع دستی شهرستان نهاوند نیز دراین باره به ایسنا گفت: نهاوند در حوزه آثار باستانی یک شهرستان مهم و دارای آثار تاریخی قابل توجه است که این نشان دهنده غنای فرهنگی و تاریخی این شهرستان است.

محمد احمدی اظهار کرد: طی چند فصل کاوش که در منطقه دوخواهران و برای کشف معبد لائودیسه انجام شده، آثاری بازمانده از دوران سلوکی، اشکانی و اسلامی(دوره ایلخانی) کشف شده است که این قدمت و اهمیت تاریخی نهاوند را اثبات می‌کند.

وی افزود: علاوه بر معبد لائودیسه، تپه نقاره‌چی نیز از مهم‌ترین آثار تاریخی دوران سلوکی در نهاوند است که در دو فصل کاوش شده است و با توجه به ارتباط آن با معبد لائودیسه از لحاظ باستان‌شناسی و گردشگری می‌تواند در توسعه شهرستان نقش مؤثری داشته باشد.
احمدی کشف معبد لائودیسه و آرامگاه تومولوسی در تپه نقاره‌چی را یکی از فرصت‌های تاریخی برای توسعه نهاوند دانست و افزود: کشف نهایی معبد لائودیسه که تنها معبد یونانی ایران در شهرستان است و کشف نخستین آرامگاه تومولوسی در تپه نقاره‌چی رازهای سر به مهر این سلسله تاریخی را فاش می‌کند.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم که امسال برای فصل سوم کاوش تپه نقاره‌چی اعتبار تأمین شود، تأکید کرد: به‌طور قطع کشف این آثار مهم‌ می‌تواند در جذب گردشگر به ویژه گردشگر خارجی بسیار موثر باشد و موجب رونق گردشگری و اقتصادی در شهرستان و حتی در استان شود و نهاوند را در سطح بین‌المللی مطرح کند.

به گزارش ایسنا، با توجه به کمبود آثار تاریخی مربوط به دوران سلوکیان در ایران، کشف "آرامگاه تومولوسی" در تپه نقاره‌چی و "معبد لائودیسه" به عنوان دو گنجینه از آثار سلوکیان در ایران می‌تواند بسیاری از زوایای تاریک تاریخ این دوران را روشن کند و رونق گردشگری و  اقتصادی شهرستان نهاوند را در پی داشته باشد که البته تحقق این مهم توجه و همت مسئولان را می‌طلبد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۲۲ ۱۷:۵۲

از حرف تا عمل خیلیییی فاصله هست

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۲۲ ۲۱:۲۰

از تمام کسانی که به هر نوعی در امر مهم تاریخ ایران عزیزمون زحمت میکشن کمال تشکر را داریم

avatar
۱۴۰۳-۰۳-۲۴ ۰۷:۴۳

سلام قدمت واقعی نهاوند بیش از پانزده هزار سال و قدیمی ترین شهر