• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۱۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 1403032214409
  • خبرنگار : 71145

کنست استمرار قانون تمدید معافیت حریدی‌ها از خدمت نظامی را تصویب کرد

کنست استمرار قانون تمدید معافیت حریدی‌ها از خدمت نظامی را تصویب کرد

هیئت عمومی کنست (پارلمان اشغالگران) بامداد سه‌شنبه ادامه قانون تمدید معافیت حریدی‌ها از خدمت اجباری در ارتش رژیم صهیونیستی را تصویب کرد.

به گزارش ایسنا، پیش‌نویس قانون معافیت یهودیان حریدی از خدمت اجباری با اکثریت رای ۶۳ نماینده کنست در مقابل ۵۷ مخالف تصویب شد. این بدان معناست که کنست ادامه اجرای پیش‌نویس قانون قبلی کنست را تصویب کرده است که حریدی‌ها را از خدمت اجباری معاف می‌کند.

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تنها کسی بود که در میان اعضای ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو به این موضوع رای منفی داد.

پس از اینکه هیئت عمومی کنست با ادامه قانون جذب نیرو که در کنست قبلی در اولین قرائت تصویب شده بود، موافقت کرد، اکنون این پیش‌نویس به کمیته روابط خارجی و امنیت ارجاع خواهد شد.

یولی ادلشتاین، رئیس کمیته و عضو کنست از حزب لیکود، گفت: «نکته اصلی ارائه پاسخ واقعی و دقیق به نیازهای ارتش اسرائیل و نیازهای امنیتی دولت خواهد بود.»

وی اذعان کرد: اسرائیل با چالش‌های پیچیده‌ای مواجه است و ماموریت ما این است که همه شرایط لازم برای پیروزی را برای آن فراهم کنیم.

ادلشتاین افزود: «این یک نقطه عطف تاریخی برای مردم اسرائیل است. این ضروری است و ما چاره دیگری نداریم.»

وی ادامه داد: «همه ما به ارتش موثر و قوی اسرائیل نیاز داریم و این کار را با همکاری همه جانبه انجام خواهیم داد.»

اما گالانت پس از پایان رای‌گیری در پستی در پلتفرم «X» با تاکید بر لزوم «تغییرات داخلی با اجماع گسترده» نوشت که «مردم اسرائیل تمایل به دستیابی به توافقات دارند».

گالانت تاکید کرد: «ما نباید به پشتوانه جنگنده‌های ارتش اسرائیل سیاست گذاری کنیم.»

وی پیش از این تاکید کرده بود که وزارتش برای تصویب قانونی جهت استخدام در صفوف ارتش بدون موافقت همه اجزای دولت اضطراری که علاوه بر اردوگاه راست‌گرایان به رهبری نتانیاهو، ائتلاف «اردوگاه اصلی» به رهبری بنی گانتس را نیز شامل می‌شد، فشار نخواهد آورد.

یائیر لاپید، رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی به دولت حمله کرد و گفت: «این بزرگترین اشتباه که این دولت درباره نیروهای نظامی صحبت می‌کند.»

لاپید به شدت از اعضای احزاب افراطی ارتدوکس(حریدی) که در گذشته مخالفت شدید خود را با تهیه این لایحه ابراز داشتند، انتقاد کرد.

وی گفت: «این یکی از نفرت انگیزترین لحظات شرم آوری است که کنست تا به حال شاهد بوده است.»

وی افزود: «در بحبوحه یک روز دیگر از نبرد شدید در نوار غزه، دولت فرای قانون فرار و طرد را تصویب می‌کند. همه چیز سیاست است... ارزش‌ها صفر هستند.»

مراو میکائیلی، عضو کنست از حزب کارگر نیز، به ائتلاف حاکم در اراضی اشغالی به دلیل موافقت با ادامه تصویب لایحه‌ای که یهودیان تندرو را از خدمت در ارتش معاف می‌کند، حمله کرد و گفت: «این ائتلاف اینگونه چهره‌اش را ترسیم می‌کند؛ صبح‌ از خانواده‌های اسیران انتقاد می‌کند و شب‌ با تصویب لایحه فرار از خدمت نظامی به صورت نظامیان آب دهان می‌اندازد. آنها از پیروزی کامل زیاد صحبت می‌کنند، بگذارید چشمانشان را باز کنند... همه چیز شکست می‌خورد.»

همچنین اردوگاه اصلی به ریاست بنی گانتس پس از تصویب پیش‌نویس قانون به نخست وزیر این رژیم و ائتلاف حاکم حمله کرد و گفت: «آنها امشب ثابت کردند در زمان جنگ، به ۶ اکتبر (قبل از عملیات طوفان الاقصی) بازگشته‌اند. زمانی که سربازان ارتش اسرائیل برای وطن می‌جنگند. آنها برای تداوم معافیت از خدمت تلاش می‌کنند. هنوز برای تصویب یک طرح گسترده و جامع که نیازهای امنیتی و اجتماعی را برآورده کند، دیر نیست.»

آویگدور لیبرمن، رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» با انتقاد از تصویب این قانون علیرغم نیاز ارتش اشغالگر به نیروهای اضافی، گفت: «در زمینه خدمت سربازی هرگز نفهمیدم که چرا یک یهودی اجازه ندارد نظامی باشد. همه رهبران بزرگ یهود نظامی بودند.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha