• سه‌شنبه / ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۰۷
  • دسته‌بندی: دانشگاه‌های بین‌الملل
  • کد خبر: 1403032214405
  • خبرنگار : 71967

دانشگاه آکسفورد مجسمه ۵۰۰ ساله را به هند بر می‌گرداند

دانشگاه آکسفورد مجسمه ۵۰۰ ساله را به هند بر می‌گرداند

دانشگاه آکسفورد اعلام کرده است که قصد دارد مجسمه ۵۰۰ ساله یک قدیس هندو را به هند تحویل بدهد. این مجسمه برنزی حدودا ۶۰ سانتی متری که یکی از قدیس‌های هندو به نام تیرومانکای الوار را به تصویر می‌کشد، در موزه اشمولین دانشگاه آکسفورد به نمایش گذاشته شده بود.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، چند وقت پیش بود که کمیسیون عالی هند ادعا کرد که این مجسمه مربوط به قرن شازندهم متعلق به این کشور است. هندی‌ها اعتقاد دارند که این مجسمه برنزی ممکن است از یک معبد هندی غارت شده باشد.

در بیانیه‌ منتشر شده از سوی این موزه آمده است: حدود دو ماه پیش ، شورای دانشگاه آکسفورد از ادعای کمیسیون عالی هند برای بازگرداندن مجسمه برنزی از موزه اشمولین حمایت کرد. این تصمیم اکنون برای تصویب نهایی به کمیسیون امور خیریه ارائه می‌شود.

موضوع جواهرات هند در انگلیس از جمله موضوعات مورد مناقشه میان این دو کشور بوده است. در ماه می سال گذشته، ملکه انگلستان در مراسم تاچگذاری پادشاه چارلز، در حالی تاج معروف بر سرش بود که الماس جنجالی کوه نور روی آن قرار نداشت. این الماس یکی از مهمترین موضوعات تنش میان دو کشور بوده است. کوه نور، یکی از بزرگترین جواهرات تراشیده شده در جهان، پس از پیروزی در جنگ دوم انگلیس و هندی‌ها در سال ۱۸۴۹ توسط شرکت هند شرقی در پنجاب تصرف شد.  آن الماس به ملکه ویکتوریا داده شد و از آن زمان تاکنون در خانه جواهر در برج لندن به نمایش عمومی گذاشته شده است. هند مدعی است که مالک واقعی این الماس است.

در سال ۲۰۲۲ نیز دانشگاه‌های آکسفورد و کمبریج گفتند که می‌توانند پس از درخواست نیجریه، مجموعه‌های برنز بنین را به این کشور  بازگردانند. این مجموعه شامل  بیش از ۲۰۰ اثر باستانی است که توسط نیروهای استعماری بریتانیا در سال ۱۸۹۷ در پاسخ به یک مناقشه تجاری  غارت شد. در آن زمان، بسیاری از این مصنوعات در لندن فروخته شد تا هزینه‌های ماموریت نظامی انگلستان جبران شود.

مساله جواهرات و آثار تاریخی دیگر کشورها در انگلیس، سال گذشته نیز باعث بروز تنش میان ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس و نخست وزیر یونان شد. سوناک پس از لغو دیدار با نخست وزیر یونان، او را متهم کرد که می‌کوشد در مورد مجسمه‌های مورد مناقشه پارتنون، خودنمایی کند.  آتن چندین دهه است که برای بازگرداندن این آثار باستانی از انگلستان مبارزه می‌کند. این کشور می‌گوید که این آثار به‌طور غیرقانونی در طی دوره‌ای از اشغال خارجی به دست آمده‌اند.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha