• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۱:۰۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403032114314
  • خبرنگار : 30147

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار مطرح کرد

سبزوار تنها شهرستان غیرساحلی پرورش ماهیان خاویاری کشور

سبزوار تنها شهرستان غیرساحلی پرورش ماهیان خاویاری کشور

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: سبزوار با تولید سالانه ۶۰ تن گوشت و ۱.۵ تن تخم خاویار تنها شهرستان غیر ساحلی پرورش ماهیان خاویاری کشور است.

علی‌اصغر امانیان به ایسنا گفت: فاز اول مجموعه پرورش ماهیان خاویاری در کال شور به عنوان بزرگترین مجتمع خاویاری شرق کشور آماده بهره‌برداری است.

وی در همین خصوص از اخذ مجوز تولید و تکثیر ماهیان خاویاری در سال گذشته برای شهرستان سبزوار خبر داد و اظهار کرد: شهرستان سبزوار با تولید سالانه ۲۷۰۰ تن ماهی سردابی و گرمابی در سالیان اخیر همواره رتبه نخست تولید شیلات را در این استان داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار ادامه داد: در راستای تدوین سند تحول خراسان رضوی و به تبع شهرستان سبزوار، یکی از محصولاتی که افزایش سطح زیر کشت آن در دستور کار قرار گرفت محصول جو بود.

امانیان با بیان اینکه با اقدامات انجام شده میانگین تولید محصول جو از ۲۸۰۰ تن به ۴ تن در سطح ۹۹۰۰ هکتار افزایش یافت، اظهار کرد: شهرستان سبزوار با ۲۱۱ واحد و ظرفیت ۱۵ میلیون قطعه رتبه اول استان را در پرورش طیور دارد به طوری که سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ توانستیم بالغ‌بر ۳۰ درصد افزایش جوجه ریزی را داشته باشیم.

وی همچنین گفت: در دولت سیزدهم در تولید دام سبک و سنگین نیز ۳۵ واحد سنگین در شهرستان با ظرفیت ۷۰۰۰ رأس و ۲۵ واحد صنعتی دام سبک با ظرفیت ۵۰۰۰ رأس وارد چرخه تولید شدند.

امانیان در همین خصوص از برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت همزمان سازی فحلی و اصلاح نژاد دام سبک در سبزوار خبر داد و افزود: اصلاح نژاد دام سبک یکی از مهمترین مباحث اقتصادی در دامپروری و از عوامل تأثیرگذار در تولید پروتئین و امنیت غذایی است.

وی اظهار کرد: گسترش اصلاح نژاد دام با استقلال اقتصادی، ارتباط بسیار نزدیکی دارد و در اشتغال‌زایی مفید و مولد، نقش بسزایی را ایفا می‌کند به طوری که، حفظ این سرمایه ملی و افزایش میزان انواع تولیدات برای تأمین پروتئین حیوانی و مواد خام مورد نیاز صنایع کشور، تنها با سرمایه‌گذاری، آموزش و تحقیق و بهبود مدیریت و اصلاح نژاد گوسفند و بز محقق می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای گوشت قرمز و لبنیات، دامداران باید به افزایش هر چه بیشتر تعداد دام مرغوب و اصلاح شده ترغیب شوند.

وی همچنین بیان کرد: افزایش تولید و حداکثری کردن سود، مهمترین و اصلی‌ترین هدف اصلاح نژاد دام است که باید با برنامه‌ریزی مناسب و توجه ویژه در راستای پایداری و توسعه پرورش دام‌های مزیت دار کشور (گوسفند، بز، گاومیش، شیر و طیور بومی) شود.

وی تأکید کرد: باید از پیشرفت‌های فنی و عملی به دست آمده به طور سیستماتیک در تغذیه فرآوری خوراک، ژنتیک، تولید مثل، سلامت دام و بهداشت استفاده شود تا با بهبود عملکرد دام فاصله بین بهره‌وری موجود و مورد انتظار کاهش پیدا کند.

امانیان در ادامه خاطرنشان کرد: با توجه سیاست‌گذاری‌های انجام شده در دولت شهید آیت الله رئیسی در حوزه صنایع نیز ۲۲ واحد راکد بخش کشاورزی وارد چرخه تولید شدند که کارخانه خوراک دام، کارخانه آبزیان و کشتارگاه مرغ از مهمترین آنها بودند.

وی همچنین با اشاره به راه‌اندازی خط تولید پودر شیر خشک در این شهرستان اذعان کرد: عملیات اجرایی این کارخانه‌ با ظرفیت ۲۰۰ تن توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی سال گذشته در ناحیه صنعتی شهرستان سبزوار آغاز شده است.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار در خصوص حوزه آب و خاک همچنین گفت: سال گذشته حدود ۷۱ پروژه با اعتباری بیش از ۱۵ میلیارد ریال داشتیم که ۴۱ پروژه در حوزه قنوات بود.

وی در پایان افزود: با توجه به سیاست گذاری‌های انجام شده در سال ۱۴۰۳ و سال‌های آینده امیدواریم آنچه درشان و منزلت دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت جهاد کشاورزی است به همت کشاورزان بتوانیم به تولید و امنیت غذایی کشور برسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha