• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1403032113833
  • خبرنگار : 50121

رئیس اداره محیط زیست اردستان:

قانون حمایت از محیط‌بانان تقویت شود

قانون حمایت از محیط‌بانان تقویت شود

ایسنا/اصفهان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اردستان گفت: قوانین فعلی کشور در خصوص حمایت از محیط‌بانان نیاز به تقویت دارد و باید شفاف و قاطع شود.

حسین شواخی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دولت سیزدهم با نگاه ویژه‌ای که به حوزه محیط زیست داشته یکی از بهترین دولت‌ها بوده است. تلاش برای تحقق عدالت محیط زیستی و بهره‌گیری از روش‌ها و دستاوردهای دانش‌بنیان و فرهنگ سازی و حس مسئولیت اجتماعی از دیگر نکات مهمی بوده که در این دولت به آن توجه شده است.

وی افزود: اداره محیط زیست شهرستان اردستان یک عرصه ۱۲ هزار کیلومتر مربعی را زیر نظر دارد که از مهم‌ترین مناطق حیات وحش این شهرستان می‌توان به منطقه حفاظت شده کهیاز با مساحت‌ تقریبی ۱۰۰ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش خارو با وسعت ۲۰۰ هزار هکتار اشاره کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان با بیان اینکه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مشکل ما در مواجهه با حفظ و نگهداری مناطق زیست محیطی کمبود نیرو و محیط‌بان است، گفت: در شهرستان اردستان تنها شش محیط‌بان بدون حتی یک روز تعطیلی در حال انجام وظیفه هستند که این تعداد نیرو نسبت به مناطق موجود عدد بسیار کمی است که باید در بدترین حالت این تعداد به چهار یا پنج برابر افزایش پیدا کند.

شواخی با اشاره به ارائه گزارش عملکرد این اداره در یک سال گذشته، تصریح کرد: در یک سال گذشته با تلاش محیط‌بانان این اداره ۲۵ شکارچی غیرمجاز دستگیر و ۱۱ قبضه اسلحه از این افراد ضبط شده است.

وی یکی از وظایف اداره محیط زیست را پایش صنایع و معادن عنوان کرد و گفت: طی یک سال گذشته ۱۲۰ مورد پایش و بازرسی از واحدهای صنعتی و معادن شهرستان اردستان صورت گرفته که ۱۲ مورد منجر به شکایت شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اردستان، گفت: اصل ۵۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی حفاظت از محیط زیست را یک وظیفه همگانی اعلام کرده، اما این وظیفه تنها بر دوش محیط بانان قرار گرفته و کار را برای آنها با مشکلاتی روبرو کرده است.

شواخی بر لزوم توجه و حمایت از وضعیت محیط‌بانان تأکید و تصریح کرد: محیط‌بانان خط مقدم محیط زیست در مبارزه با مجرمان و متخلفانی هستند که به حیات وحش و محیط زیست آسیب و صدمه وارد می‌کنند و در این راستا نزدیک به ۱۵۰ شهید محیط‌بان و ۲۸۰ نفر جانباز گواه بر آن دارد که این افراد ناجیان گمنام حیات وحش هستند.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته برخی از محیط‌بانان این اداره توسط متخلفان مورد حمله و ضرب و جرح که منجر به بستری در بیمارستان شد قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: نیاز است مراجع قانونگذار اختیارات بیشتری به محیط بانان که در مأموریت‌هایشان مظلومانه مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند، قائل شود.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست اردستان، اضافه کرد: قوانین فعلی کشور در خصوص حمایت از محیط‌بانان نیاز به تقویت دارد زیرا در زمینه حمایت از محیط بانان خلاء قانونی وجود دارد و وضعیت فعلی برای حمایت از محیط بانان، شفاف و قاطع نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۳-۰۳-۲۲ ۱۴:۵۱

بازم خوبه ولی دیر به فکر افتادن