• دوشنبه / ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: کردستان
  • کد خبر: 1403032113701
  • خبرنگار : 50294

/گزارش/

واکسیناسیون ‌دام‌ علیە بیماری؛ حرکتی بە سبک جهادی

واکسیناسیون ‌دام‌ علیە بیماری؛ حرکتی بە سبک جهادی

ایسنا/کردستان با اکیپ جهادی جهادگران دامپزشکی استان کردستان راهی می‌شویم، مقصد روستای منصور بلاغی حسین آباد است، روستایی از توابع شهر سنندج.

ساعت پنج صبح بە سمت مقصد حرکت می‌کنیم، باید تا قبل از خروج دام‌ها از خانە بە روستا برسیم تا عملیات واکسیناسیون قبل از چرای دام‌ها انجام شود.

به گزارش ایسنا، ساعت ٦ صبح است، سرانجام با گذر از جادە آرام و پیچ‌درپیچ بە روستای منصوربلاغی می‌رسیم از ماشین پیادە شدە و با اکیپ دامپزشکان همراە می‌شویم، خانە بە خانە می‌رویم دام‌ها را می‌بینیم و ویزیت و واکسیناسیون آنان توسط پزشکان انجام می‌شود.

روستای منصوربلاغی مردم خونگرمی دارد، اهالی روستا در مسیر روستا با ما همکلام می‌شوند و می‌گویند وقت کشاورزی و برداشت گندم و کار کمباین‌ها هم حتما بە روستای منصوربلاغی سری بزنید تا از مشکلات حوزە کشاورزی اینجا هم برایتان بگوییم.

خانەها را یکی یکی سر می‌زنیم از دور پیرزنی خوش سر و زبان روبەرویمان می‌آید و با لهجە شیرین کردی پزشک را مورد خطاب خود قرار می‌دهد و می‌گوید، قربانت شوم تا دام را روانە چرا نکردەام بیا و کار واکسیناسیون دام‌های ما را تمام کن.

استقبال از اکیپ‌ها در روستای منصوربلاغی بسیار است، این نشان می‌دهد مردم روستا برای سلامت دام و گوشت دامی خود اهمیت زیادی قائل هستند.

بعد از بازدید از کار جهادگران دامپزشکی کە بدون هیچ دستمزد و چشم‌داشتی روانە روستاها می‌شوند و وضعیت دامی آن منطقه را از نظر می‌گذرانند، با مدیرکل دامپزشکی استان کردستان دیدار کردیم.

واکسیناسیون ‌دام‌ علیە بیماری؛ حرکتی بە سبک جهادی

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: در راستای سیاست‌های مدون سازمان دامپزشکی کشور و با هدف پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دامی و همچنین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و به منظور ارائه خدمات دامپزشکی رایگان به مناطق کم برخوردار، اردوی جهادی دامپزشکی در روستاهای استان کردستان برگزار می‌شود.

کامران زیباکردار در جریان تور رسانەای خبرنگاران بە روستای منصور بلاغی اظهار کرد: در این اردو خدمات رایگان دامپزشکی همچون واکسیناسیون دام، ویزیت دام‌ها، تشخیص و درمان بیماری‌های دامی، ارائه مشاوره‌های بهداشتی، مسائل آموزشی در خصوص تب برفکی، آنفولانزای فوق حاد پرندگان صورت می‌گیرد که علاوه بر حفظ و نگهداری از سرمایه‌های دامی، کمکی در جهت کاهش هزینه‌های درمانی دامداران است.

زیباکردار بیان کرد: خدماتی کە در این اردوهای جهادی برای دامداران صورت می‌گیرد، کاملا رایگان است و این اردوها در همە شهرستان‌های استان بە صورت روتین در حال اجرا است، لذا اکثر این اردوها در مناطق محروم روستایی متمرکز است.

افزایش ۱٥ درصدی جمعیت دامی کردستان در سال جاری

زیباکردار بە آمار دام سبک و سنگین استان کردستان در سال ۱٤۰۲ اشارە و ادامە داد: حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار راس دام سبک و ٨٨ هزار دام سنگین، آمار جمعیتی دام استان کردستان در یک سال گذشتە بودە است.

وی افزود: خوشبختانە امسال با توجە بە افزایش میزان بارندگی‌ها، طبق برآوردهای انجام شدە جمعیت دامی استان کردستان نسبت بە سال گذشتە افزایشی ۱۵ درصدی داشتە است.

زیباکردار تصریح کرد: جمعیت دام سبک در سال جاری بە یک میلیون و ۴۰۰ هزار و جمعیت دام سنگین بە ۱۰۰ هزار راس در استان کردستان رسیدە است.

تزریق ٨ میلیون سر واکسیناسیون دام در کردستان

وی ادامە داد: در مجموع برای این تعداد دام حدود هشت میلیون نوبت سر انواع واکسیناسیون تزریق می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان بە چهار استراتژی مهم در ارتباط با کنترل بیماری در دام‌ها اشارە و اضافە کرد: اولین استراتژی اصول امنیت زیستی و قرنطینە، دومین استراتژی ایمن‌سازی دام، سومین استراتژی پایش و مراقبت از دام است.

کامران زیباکردار اظهار کرد: تمام واکسیناسیونی کە در سطح استان انجام می‌شود رایگان بودە و ۲۰ درصد آن دولتی و ٨۰ درصد آن برعهدە بخش خصوصی است.

واکسیناسیون ‌دام‌ علیە بیماری؛ حرکتی بە سبک جهادی

شناسایی ۱۹۳۰ نقطە نگهداری دام در کردستان

وی اضافه کرد: در حال حاضر یک هزار و ۹۳۰ نقطە نگهداری دام در استان شناسایی شدە کە در طول سال بارها باید بە آن‌ها مراجعە و خدمات مختلفی را بە آن‌ها ارائە کنیم.

زیباکردار با اشارە بە اینکە در خصوص چندین بیماری مشترک بین دام و انسان شامل تب مالت، سل و مشمشە برنامەهای اختصاصی انجام می‌شود، گفت: برای شناسایی این بیماری‌ها باید تک تک دام‌ها مورد آزمایش قرار گیرند و در صورت ابتلای دام از چرخە تولید خارج شوند.

تنها ٨ درصد از بیماری‌های دامی استان کردستان واگیردار هستند

وی عنوان کرد: هر گونە اتفاقی در جمعیت دامی استان کردستان اعم از پایش و مراقبت، شناسایی و کشتار دام در سامانەای بە نام  سامانه GIS ثبت و در کل کشور قابل مشاهدە است.

زیباکردار در ادامە بحث بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و دام را حائز اهمیت خواند و گفت: طبق برآوردهای انجام شدە از طریق سامانە GIS، کل بیماری‌هایی کە در سال ۱٤۰۲ در استان شناسایی شدە است، حدود هشت درصد بیماری‌های مشترک بین دام و انسان و ۹۲ درصد آن بیماری‌های تک‌گیر، تغذیەای و مدیریتی بودە است.

وی ادامە داد: آمار شناسایی ٨ درصدی بیماری‌های واگیردار و مشترک بین انسان و دام در استان کردستان نشان می‌دهد کە در طول یک سال اخیر علارغم اینکە استان تحت خطر بیماری تب برفکی قرار داشت، کانون‌های دامپزشکی در سطح استان اپیدمی تب برفکی در استان را بە خوبی مدیریت کردند.

واکسیناسیون ‌دام‌ علیە بیماری؛ حرکتی بە سبک جهادی

کاهش ۳ درصدی بیماری‌های واگیری دام در کردستان

بە گفتە این مقام مسئول، طی دو ماهە اول سال جاری، وجود ٨ درصدی بیماری‌های واگیردار در استان کردستان کاهشی ۳ درصدی داشتە و بە ۵ درصد رسیدە است.

در ادامە رحمانی مسئول مبارزە با بیماری‌های دامی استان کردستان اظهار کرد: بحث پیشگیری از سە بیماری تب مالت، سل و مشمشە جزو برنامەهای قانون‌مند سازمان دامپزشکی است.

وی عنوان کرد: تمام واحدهای صنعتی و نیمە صنعتی، ۱۰۰ واحد گاوداری، ٤۰ واحد پرورش و نگهداری اسب در سطح استان تحت پوشش این سازمان قرار دارند.

رحمانی اضافە کرد: این سازمان بە صورت دورەای و هر شش ماە یکبار بە واحدهای نامبردە شدە مراجعە و اگر دامی مورد شناسایی قرار بگیرد از چرخە تولید و از جمعیت دامی استان حذف خواهد شد.

تزریق ۲۰ هزار نوبت واکسیناسیون دامی در گاوداری‌های استان کردستان

وی بیان کرد: درسال گذشتە بیش از ۲۰ هزار نوبت واکسیناسیون در گاوداری‌ها، ۱۲ هزار نوبت ارزیابی تب مالت و در اسب‌داری‌ها هم بیش از یک هزار نوبت بررسی بیماری مشمشە کە مشترک بین دام و انسان و کشندە است در سطح استان صورت گرفتە است.

رحمانی در ادامە خاطرنشان کرد: در مجموع در سال گذشتە ٦ اسب، ۲۰ راس گاو بە لحاظ تب مالت، ٨۰ مورد دام مبتلا بە سل در سطح استان شناسایی و از جمعیت دامی استان حذف شدند.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: یکی از برنامەهای ادارە دامپزشکی استان کردستان در سال جاری انجام ۱۵ هزار نوبت تست سل، ۱۰ هزار نوبت تست تب مالت و حدود یک هزار تست مشمشە در واحدهای موجود دامداری خواهد بود کە بە صورت دورەای در سطح استان انجام می‌شود.

واکسیناسیون ‌دام‌ علیە بیماری؛ حرکتی بە سبک جهادی

در ادامە تور رسانەای، از کوچە پس کوچەهای روستا گذشتە و بە مکانی رسیدیم کە مردم روستا جمع شدە بودند تا برای دام‌های خود از پزشک دارو دریافت کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha