• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۲۳:۳۴
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403032013520
  • خبرنگار : 50283

رئیس سازمان شیلات ایران خبر داد

از افزایش اشتغال ۲۶ هزار نفری در حوزه شیلاتی تا صادرات ۵۶ هزار تنی خوراک آبزیان

از افزایش اشتغال ۲۶ هزار نفری در حوزه شیلاتی تا صادرات ۵۶ هزار تنی خوراک آبزیان

ایسنا/گیلان رئیس سازمان شیلات ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه در گیلان به بخشی از اقدامات انجام شده در این سازمان اشاره کرد و گفت: از جمله این اقدامات افزایش ۲۶ هزار نفر اشتغال در حوزه شیلاتی طی ۲ سال اخیر را می‌توان نام برد و در حال حاضر ۲۳۶ هزار نفر در این صنعت اشتغال مستقیم دارند.

سیدحسین حسینی امروز یکشنبه، ۲۰ خردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه آئین رهاسازی ۴۵۰ میلیون قطعه انواع بچه ماهی و میگو در سواحل شمال و جنوب کشور که به صورت‌ نمادین در مصب رودخانه پل‌رود کلاچای رودسر گیلان برگزار شد، با اشاره به رشد ۱۱ درصدی در تولید، اظهار کرد: تولیدات این بخش از حدود یک میلیون و ۲۶۳ هزار تن به یک میلیون و چهار صد و هشت هزار تن افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به رشد در حوزه اشتغال، افزود: ۲۶ هزار نفر افزایش اشتغال در حوزه شیلاتی طی این ۲ سال شاهد بودیم و در حال حاضر ۲۳۶ هزار نفر در این صنعت اشتغال مستقیم دارند.

حسینی در خصوص جذب سرمایه‌گذاری در شیلات تصریح کرد: طی ۲ سال اخیر رکورد ۲.۲ همت در سال‌های گذشته شکسته شد و در این ۲ سال بیش از ۳۰ همت جذب سرمایه‌گذاری داشتیم.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به توسعه دریامحور با استقرار قفس‌های پرورش ماهی، تاکید کرد: فعالیت این حوزه از ۱۳۳ قفس به نزدیک ۳۳۹ قفس رسیده و این یک رشد قابل توجه است.

حسینی با اشاره به حوزه بازسازی ذخایر و زیستگاه‌های مصنوعی، گفت: در حال حاضر با ۱۵ هزار زیستگاه مصنوعی رشد ۵۰ درصدی در این حوزه را شاهد هستیم.

وی با بیان ایجاد ۲۶۶ بازار تخصصی شیلاتی و رشد ۴ برابری بازارهای اینترنتی در این حوزه، تصریح کرد: از ۶ شرکت دانش بنیان به ۵۳ شرکت دانش بنیان شیلاتی رسیدیم که بیشتر آنها تجاری شدند.

رئیس سازمان شیلات ایران تاکید کرد: رشد گیاهان آبزی از ۳۴ تن به ۳۴۷ تن وزن ِ تَر گیاهان آبزی رسیده و یک رشد ۱۰ برابری را نشان می‌دهد.

وی افزود: در حوزه ماکرو جلبک‌ها؛ موسسه تحقیقاتی سازمان شیلات به دانش نشاکاری کاهوی دریایی رسیده و درصدد ایجاد سرمایه‌گذاری برای تجاری‌سازی در این حوزه هستیم.

رئیس سازمان شیلات ایران علاوه بر خود اتکایی؛ به رشد و پایداری‌های محقق شده اشاره کرد و گفت: در این حوزه بیش از ۸۵ درصد تجهیزات قفس پرورش ماهی، بومی شده همچنین از وارد کننده خوراک آبزیان به صادر کننده تبدیل شدیم به طوری که سال گذشته ۵۶ هزار تن خوراک آبزیان صادر کردیم.

حسینی با بیان اینکه «تخم چشم زده» یکی از نهاده‌های اصلی قزل آلا محسوب می‌شود، تاکید کرد: در این حوزه نیز وابسته و وارد کننده بودیم در حالی که هم اکنون از حدود ۵۰۰ میلیون قطعه مورد نیاز؛ ۳۶۵ میلیون قطعه «تخم چشم زده ماهی» توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شود.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه قابلیت تولید کل «تخم چشم زده» مورد نیاز کشور را داریم، تصریح کرد: استفاده از کالای ایرانی باید فرهنگ سازی شود تا بتوانیم محصولات داخلی را در این حوزه جایگزین محصولات وارداتی کنیم.

حسینی با تاکید بر اینکه در طراحی و ساخت شناورهای صیادی از قایق، لنج، کشتی تا ادوات صیادی؛ کاملاً بومی شدیم، افزود: فعالیت های صیادی در آب‌های کم عمق، عمیق و اقیانوس‌ها تماماً توسط ایرانی‌ها و با تجهیزات ایرانی انجام می‌شود و هم اکنون در غرب آسیا؛ رتبه اول را در حوزه تولیدات شیلاتی، صید و صیادی به خود اختصاص دادیم همچنین در اقیانوس هند در بین ۳۲ کشور رتبه دوم را داریم ضمن اینکه شناورهای فعال ما در اقیانوس هند از ۸۰۰ شناور به ۱۰۷۵ شناور رسیده است.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به بحث سخت و زیان آور بودن شغل صید و صیادی، تصریح کرد: سال گذشته با کمک مجلس محترم؛ این شغل به عنوان سخت و زیان آور مصوب شد و هم اکنون در پروسه عملیاتی شدن است. البته در استان‌های شمالی در بابلسر اولین نفر به عنوان بازنشسته صید و صیادی از این مزایا استفاده کرده است.

حسینی در بحث احکامی که کمک کار فعالیت های شیلاتی در برنامه هفتم هستند، گفت: از جمله این احکام، برق رسانی به مجتمع‌های شیلاتی همچنین تامین سوخت فراسرزمینی هستند که به عنوان قانون در کمیسیون تلفیق مصوب و در صحن علنی مجلس رای گرفت و این اقدام موثری برای رفتن به سمت توسعه صید فراسرزمینی است و نقطه موثری برای جهش تولید محسوب می شود.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به برنامه این سازمان در سال جاری به عنوان برنامه جهش تولید با مشارکت مردمی، تصریح کرد: در سال‌های گذشته چیزی نزدیک به ۱۱۸۰۰ حلقه پایاب و چاه با ۸۴ هزار تن تولید پای کار آمد و امسال ۱۵ هزار چاه، پایاب و آب بندهای کشاورزی؛ برای ۱۰۰ هزار تن تولیدات شیلاتی در این بخش را برنامه‌ریزی کردیم.

حسینی با اشاره به استفاده از مکانیزاسیون نانوحباب که یک تکنولوژی ویژه برای گندزدایی در آب‌ است، گفت: با استفاده از این تکنولوژی در حوزه آبزی پروری تا ۲.۵ برابر راندمان در مراحل پایلوت افزایش داشت لذا ۲۰ درصد از مزارع آبزی پروری قزل آلا و سردابی تحت این پروژه را لحاظ کردیم.

وی با اشاره به اینکه ۲۴ هزار هکتار مزارع و زمین‌های مطالعه شده میگو در اختیار شهرک‌های کشاورزی به عنوان شهرک‌های عامل برای توسعه گذاشته شده، افزود: با افزایش ظرفیت در این حوزه چیزی نزدیک به ۶۰ هزار تن به تولید میگو اضافه خواهد شد ضمن اینکه زیرساخت‌های میگو از ۱۶ هزار هکتار در سال ۱۳۹۹ به ۲۶ هزار هکتار در سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرده که امیدواریم جهش قابل ملاحظه‌ای در این حوزه داشته باشیم.
 
حسینی با بیان اینکه میزان صادرات شیلات از ۱۴۵ هزار تن به ۲۱۰ هزار تن با رقم ۶۵۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرده، تصریح کرد: هدف گذاری ما ظرف ۲ سال آینده رساندن به یک میلیارد دلار است که امیدواریم با توجه به اقبال سرمایه‌گذاران و تسهیلگری‌های خوبی که در دیپلماسی فعال صادرات اتفاق افتاده، به این رقم برسیم.

رئیس سازمان شیلات ایران تاکید کرد: با بنیاد برکت و بنیاد علوی به عنوان عامل سرمایه‌گذاری برای ایجاد مشاغل خرد خانگی پیش رفتیم و امیدواریم با توجه به پای کار بودن استاندار محترم گیلان بتوانیم یک نظام مناسب برای بهره‌برداری از مشاغل خرد در این استان شاهد باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha