• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1403032013163
  • خبرنگار : 50176

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد لرستان:

کتب علمی در محیط‌‎های دانشگاهی معرفی شوند

کتب علمی در محیط‌‎های دانشگاهی معرفی شوند

ایسنا/لرستان معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد لرستان بر لزوم معرفی کتب علمی منتشر شده در محیط‌های علمی، دانشگاهی، رسانه‌ای و دانشجویی تأکید کرد و گفت: برگزاری جلسات رونمایی و نقد کتاب می‌تواند گام مهمی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین مردم باشد.

امین آزادبخت امروز در آیین رونمایی از دو عنوان کتاب «مدیریت علائم در سرطان گوارش» تالیف محمد غلامی و «قارچ‌شناسی پزشکی» تالیف اصغر سپهوند که به همت انتشارات جهاد دانشگاهی لرستان در سالن جلسات شهید مطهری دانشکده پزشکی پردیس کمالوند دانشگاه علوم پزشکی استان و با حضور مؤلفان، اساتید، دانشجویان و صاحب‌نظران حوزه سلامت برگزار شد، بیان کرد: طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی در حوزه کتاب در دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام گرفته است.

وی با اشاره به مشارکت و همکاری دانشگاه علوم پزشکی و جهاد دانشگاهی لرستان در زمینه نشر کتاب، افزود: جهاد دانشگاهی یک نهاد علمی است و با راه‌اندازی سازمان انتشارات قدم‌های خوبی در عرصه نشر کتاب، ترویج کتابخوانی و معرفی کتاب برداشته است.

آزادبخت با اشاره به ظرفیت جهاد دانشگاهی با وجود دو خبرگزاری ایکنا و ایسنا برای معرفی کتاب، اضافه کرد: معاونت فرهنگی و سازمان انتشارات جهاددانشگاهی لرستان آمادگی دارد در زمینه برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب، آیین رونمایی کتاب، جشن امضای کتاب، معرفی و حتی توزیع کتب منتشر شده با مؤلفان همکاری داشته باشد.

این معاون جهاد دانشگاهی واحد لرستان بر لزوم معرفی کتب علمی منتشر شده در محیط‌های علمی، دانشگاهی، رسانه‌ای و دانشجویی تأکید کرد و ادامه داد: سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی با دارا بودن فروشگاه‌های کتاب در سراسر کشور ظرفیت خوبی برای توزیع و فروش کتاب است و علاوه‌بر این فروش آنلاین کتاب نیز از سوی این سازمان انجام می‌گیرد که کمک خوبی به مؤلفان برای فروش و توزیع کتب است.

آزادبخت، برگزاری حلقه‌های کتابخوانی در محیط‌های دانشگاهی و برگزاری کارگاه‌های تخصصی و سمینارهای علمی با موضوع کتاب برای اقشار مختلف جامعه اعم از جامعه پزشکی، دانشجویان، بسیج پزشکی و ... را  از دیگر ظرفیت‌های سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی برشمرد و گفت: امروزه گرانی کتاب و گرایش مردم به سمت فضای مجازی تا حدودی باعث شده سرانه مطالعه کتاب پایین بیاید که برگزاری این قبیل جلسات رونمایی و نقد می‌تواند گام مهمی در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین مردم باشد.

آیین رونمایی و نقد کتاب یک ایده خوب است

اصغر سپهوند، دکترای تخصصی قارچ‌شناسی پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در آیین رونمایی کتاب «قارچ‌شناسی پزشکی»، گفت: این کتاب ویژه دانشجویان دندان‌پزشکی است که با همکاری محمد یاراحمدی، دکترای تخصصی قارچ‌شناسی پزشکی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با ویراستاری علمی مهرداد اسدی و ویراستاری ادبی مژگان یاراحمدی به رشته تحریر درآمده است.

وی افزود: این کتاب در صد نسخه و در پنج فصل با عناوین کلیات قارچ‌شناسی، بیماری‎‌های قارچی‌ سطحی، بیماری‎های قارچی جلدی، بیماری‎‌های قارچی زیرجلدی، بیماری‎های قارچی احشایی تألیف شده و در پایان کتاب سؤالات قارچشناسی پزشکی علوم پایه طرح و به آنها پاسخ داده شده است.

مؤلف کتاب «قارچ‌شناسی پزشکی» با اشاره به ضرورت و اهمیت تألیف این کتاب،  ادامه داد: برگزاری آیین رونمایی و نقد و بررسی کتاب یک ایده خوب است که اخیراً توسط جهاددانشگاهی انجام می‎گیرد و این اقدام می‎تواند باعث ایجاد انگیزه در مؤلفان و دانشجویان و اعضای هیئت علمی دانشگاه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، اظهار کرد: قارچ‌ها در تعادل اکوسیستم دهانی مؤثر بوده و اختلال در این تعادل که غالباً به علل؛ کمبود ایمنی، استفاده طولانی مدت از آنتی‌بیوتیک‌ها، بهداشت نامناسب دهان و ... به‌وجود می‎آید، می‌‍تواند منجر به افزایش قارچ‌ها و ایجاد عفونت‌های قارچی دهانی در اشکال مختلف شود.

وی با اشاره به اینکه دندان پزشکان می‌بایست توانایی تشخیص و درمان این بیماری‎ها را به خوبی داشته باشند، اظهار کرد: این کتاب اولین ارائه در این حوزه بوده که نه تنها اهمیت مباحث قارچ‌شناسی در دندان پزشکی را بیان می کند بلکه با ارتباط مباحث منطبق بر سرفصل‌های وزارت بهداشت و افزودن سؤالات علوم پایه که در پایان کتاب عرضه شده‌اند، به دانشجویان دندان پزشکی این امکان را می‌دهد که مفاهیم آموخته شده را بهتر و در چارچوبی علمی و تحلیلی مرور کنند.

انجمن خیریه مراقبت از بیماران سرطانی راه‌اندازی شود

محمد غلامی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز در این آیین، گفت: کتاب «مدیریت علائم در سرطان گوارش» با مشارکت محمد غلامی، پژمان پیری‌نژاد، اتابک حاتمی‌کیا، رضا سالاری و سپیده قزوینه در انتشارات جهاددانشگاهی تألیف شده و ویراستاری علمی آن را فاطمه گودرزی و طراحی جلد آن را سینا نوری برعهده داشته است.

وی با بیان اینکه سرطان گوارش از شایع‌ترین علل مرگ و میر مرتبط با سرطان در جهان و ایران است، اظهار کرد: بیماران مبتلا به سرطان گوارش در زندگی روزمره با این بیماری، چالش‌ها و مشکلات متعددی در زمینه مدیریت عوارض درمان و پیامدهای مستقیم این نوع سرطان بر عملکرد فردی و اجتماعی خود، تجربه می‌کتتد.

غلامی با بیان اینکه با توجه به شیوع بالای سرطان‌های گوارشی، مدیریت علائم در این بدخیمی‎ها بسیار مهم و کاربردی است، از طرفی کتب موجود، کمتر به جنبه‌های مراقبتی و کیفیت زندگی در این سرطان‌ها می‎پردازند، ادامه داد: حمایت و مراقبت بهینه در سرطان یکی از رسالت‌های مهم در نظام‌های سلامت دنیا محسوب می‌شود و مراقبت در سرطان از سخت‌ترین مسئولیت‌های کارکنان سلامت است.

مؤلف کتاب «مدیریت علائم در سرطان گوارش» اضافه کرد: کارکنان سلامت در مواجه با تنش‌ها، عوارض و تظاهرات بالینی متعدد مثل دردهای مقاوم، موکوزیت گوارشی، دیسفاجی و کاشکسی ناشی از سرطان گوارش، نیاز به یک دانش منسجم و مبتنی بر شواهد جهت ارتقاء کیفیت زندگی و مهارت‌های خودمراقبتی در این گروه از بیماران دارند.

وی افزود: در این کتاب تلاش شده با دیدگاه مراقبت جامع‌نگر و ملاحظه مراقبت‌های دارویی و غیردارویی مثل آموزش خودمراقبتی و طب مکمل، با هدف بهبود کیفیت زندگی و توانبخشی بیمار و خانواده، توصیه‌های کاربردی و منعطفی را در اختیار دانشجویان و کارکنان مراقبت سلامت قرار دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان راه‌اندازی انجمن خیریه مراقبت از بیماران سرطانی را پیشنهاد داد و گفت: در این انجمن خیریه می‎توان از ظرفیت پرستاران بازنشسته، دانشجویان رشته پرستاری و افرادی که علاقمند به انجام کارهای خیر و مراقبت از بیماران هستند، استفاده کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha