• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۳:۴۸
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1403032013134
  • خبرنگار : 50300

در نشست مدیریت بقایای گیاهی استان مطرح شد

ضرورت ارایه راهکار برای مشکل سوزاندن کاه و کلش مزارع در خوزستان

ضرورت ارایه راهکار برای مشکل سوزاندن کاه و کلش مزارع در خوزستان

ایسنا/خوزستان در نشست رویداد مدیریت بقایای گیاهی خوزستان با اشاره به مشکل سوزاندن کاه و کلش مزارع کشاورزی در استان بر لزوم حل این مشکل و ارایه راهکاری برای کل کشور تاکید شد.

جمال فیاضی رییس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در نشست رویداد مدیریت بقایای گیاهی که امروز (۲۰ خرداد) در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: اکنون در عرصه علم اثرات متقابل یک موضوع، بسیار اهمیت دارد. در برهه‌ای از زمان هستیم که برد بشر در قبضه گرفتن اثرات متقابل میان پدیده‌ها است. هر پدیده معایب و مضراتی دارد و این مساله بد نیست.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: هدف از برگزاری چنین نشست‌های افزایش بهره‌وری است. ما بسیاری از مسایل را نمی‌دانیم چراکه مباحث علمی است و در علم، ما حق گذاشتن نقطه در انتهای جمله نداریم، چراکه این ماهیت علم، تکاملی است.

داوود میرشکار مدیرکل محیط زیست خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: یکی از مشکلات ما سوزاندن کاه و کلش مزارع کشاورزی است که امیدواریم این موضوع در استان حل و راهکاری برای کل کشور ارایه شود. سوزاندن بقایای مزارع کشاورزی در کل کشور رخ می‌دهد اما با توجه به اهمیت نقش استان در امنیت غذایی، نیاز است نشست‌های هم‌اندیشی برگزار شود.

وی ادامه داد: هر کدام از ما باید سهم خود را در تداوم حیات داشته باشیم. آتش زدن بقایای گیاهی مزارع، برای کشاورزان فواید زودهنگامی دارد اما در درازمدت مشکلاتی به همراه دارد. از جمله فواید آن سرعت عمل برای آماده‌سازی زمین کشاورزی برای کشت، جلوگیری از هزینه‌ها، جلوگیری از استهلاک ماشین آلات کشاورزی و... است اما از سویی باعث آلودگی شدید محیط زیست، تاثیرگذاری بر حیات وحش و از بین رفتن آن، شوری خاک، از بین رفتن بافت و میکروارگانیسم خاک نیز می‌شود.

میرشکار اضافه کرد: تنها باقیمانده جنگل‌های جلگه‌ای بین‌النهرین در استان خوزستان وجود دارد که متاسفانه همکاران ما درگیر آتش‌سوزی در این منطقه هستند. قریب به ۹۹ درصد آتش‌سوزی‌ها عمدی است که از زمین‌های اطراف تسریع پیدا می‌کند.

مدیرکل محیط زیست خوزستان  با اشاره به مفید بودن وجود کاه و کلش در زمین کشاورزی، گفت: کشت و صنعت در حال کار کردن روی موضوع است. باید از این تجربیات استفاده کرد و به بقیه استان‌ها تسری داد.

میرشکار یادآور شد: قوانینی در منع آتش زدن مزارع کشاورزی داریم و به جد پیگیری این مساله هستیم. قانون حفاظت از مراتع، جنگل‌ها و حفاظت از محیط زیست و هوای پاک، همگی سوزاندن بقایای گیاهی را نفی می‌کنند. بر اساس این قوانین پیگیری قضایی نیز انجام می‌شود. با توجه به پیش‌بینی آتش‌سوزی از سال قبل، نشست‌های ترویجی و آموزشی با جهاد کشاورزی برگزار شد.

وی تاکید کرد: باید به دنبال روش ترویجی موثر باشیم. اقناع کشاورزان در این حوزه می‌تواند موثر باشد. اطلاعیه ممنوعیت سوزاندن کاه و کلش صادر و کمیته هوای پاک استان ویژه این موضوع با حضور دانشگاه‌ها برگزار شد. شناسایی کشاورزانی که نسبت به سوزاندن اقدام می‌کنند را از طریق دادگستری پیگیری کردیم چراکه تهدید علیه بهداشت عمومی است و شعبه ویژه رسیدگی به این تخلف نیز ایجاد خواهد شد.

میرشکار ادامه داد: جلسه کارگروه حقوق عامه برگزار شد که مصوبات خوبی داشت. بر این اساس، برای پیشگیری از آتش‌سوزی مصوب شد با توجه به کوتاهی در آموزش و هدایت‌گری کشاورزان در جمع‌آوری اصولی پسماندها، محیط زیست و جهاد کشاورزی اثر نامطلوب این اقدام را از طریق رسانه‌ها باید گزارش دهند. سازمان جهاد کشاورزی و محیط زیست ملزم شدند به کشاورزان آموزش دهند. همچنین نسبت به روش‌های کاربردی جمع‌آوری پسماند بدون هزینه، باید از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری استفاده شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha