• یکشنبه / ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۸
  • دسته‌بندی: محور مقاومت
  • کد خبر: 1403032012814
  • خبرنگار : 71610

کابوس در بیمارستان‌های غزه و درخواست وزارت بهداشت برای تهیه ژنراتورهای برق

کابوس در بیمارستان‌های غزه و درخواست وزارت بهداشت برای تهیه ژنراتورهای برق

منابع رسانه‌ای فلسطین گزارش دادند که بیمارستان شهدای الاقصی در مرکز نوار غزه درپی تداوم حملات رژیم صهیونیستی و به ویژه حملات اخیر به اردوگاه «النصیرات» با یک کابوس و فاجعه مواجه شده است. همچنین وزارت بهداشت غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما یک درخواست فوری از جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی و امدادی آن برای ارائه ژنراتورهای برق به بیمارستان‌های نوار غزه داریم.

به گزارش ایسنا، این وزارتخانه افزود: هشت ماه است که پس از تخریب تنها نیروگاه در نوار غزه، برای تامین انرژی برق مورد نیاز بیمارستان‌ها به صورت شبانه روزی بر ژنراتورهای برق تکیه کرده‌ایم.

در این بیانیه آن آمده است: تعدادی از ژنراتورهای برق در بیمارستان‌ها دچار نقص فنی شده‌اند که تعمیر آنها دشوار است و برخی دیگر مستقیماً توسط رژیم اشغالگر ویران شده‌اند. پیش‌بینی می‌کنیم که ژنراتورهای برق در بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و انبارهای دارویی باقی‌مانده به دلیل ممنوعیت ورود قطعات یدکی مورد نیاز برای نگهداری از آنها از کار بیفتند.

این وزارتخانه همچنین هشدار داد: ازکار افتادن ژنراتورهای برق به معنای مرگ حتمی بیماران و مجروحان و پایان کامل خدمات بهداشتی در نوار غزه است. نیروهای رژیم اشغالگر عمدا ژنراتورهای برق مجتمع الشفاء، مجتمع ناصر، بیمارستان اندونزی و بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه را با هدف از کار انداختن آنها منهدم کردند.

وزارت بهداشت غزه درباره وضعیت بیمارستان شهدای الاقصی نیز اعلام کرد: بیمارستان شهدای الاقصی پس از خرابی یکی از ۲ ژنراتور، همچنان با یک ژنراتور کار می‌کند و وقوع یک فاجعه انسانی این بیمارستان را تهدید می‌کند.

در این بیانیه آمده است: ما از ابتدای تجاوز به منظور تامین ژنراتورها و قطعات یدکی جدید با نهادهای بین‌المللی به رهبری کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در تماس بوده‌ایم، اما این تماس‌ها در نتیجه مانع‌تراشی‌های اشغالگران بی‌نتیجه بوده است.

منابع فلسطینی در این باره اعلام کردند که بیمارستان شهدای الاقصی در شهر «دیر البلح» میزبان پیکرهای شهدا و مجروحان زیادی است و تمامی راهروهای آن مملو از مجروح است.

طبق گزارش خبرگزاری شهاب، در همین راستا، وزارت بهداشت غزه اعلام کرد: بیمارستان شهدای الاقصی تنها بیمارستان در استان مرکزی نوار غزه است و در حال حاضر تنها با یک ژنراتور برق کار می‌کند؛ چراکه یکی از ۲ ژنراتور این بیمارستان هشت ماه است که از کار افتاده است و اگر این ژنراتور نیز ازکار بیفتد، فاجعه‌ای واقعی رخ دهد.

در بیانیه وزارت بهداشت غزه آمده است: بیمارستان شهدای الاقصی به یک میلیون فلسطینی و آواره خدمات بهداشتی ارائه می‌دهد و قادر به ارائه خدمات به این حجم مراجعه و پذیرش پیکر شهدا و مجروحان نیست، بیمارستان کاملاً پر شده است و از این رو از جامعه جهانی، سازمان‌های ملل متحد و همه سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم برای نجات بیمارستان و حفظ سیستم بهداشتی در استان مرکزی در نوار غزه وارد عمل شوند.

تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نیز به خوبی گویای وضعیت فاجعه‌بار در بیمارستان شهدای الاقصی است.

در همین راستا، سازمان پزشکان بدون مرز در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد بیمارستان شهدای الاقصی در نتیجه نبود منابع و تعداد بالای مجروحان در نتیجه ادامه حملات با یک «کابوس» مواجه است.

این سازمان در ادامه از سکوت جامعه بین‌المللی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه انتقاد و اضافه کرد: چند مرد، زن و کودک دیگر باید کشته شوند تا رهبران جهان تصمیم به متوقف کردن این کشتار بگیرند؟

همچنین «رأفت المجدلاوی» مدیرکل مجمع بهداشتی «العوده» در النصیرات، با تاکید بر لزوم برنامه ریزی جامع برای خروج بیماران از این منطقه، گفت: النصیرات روز گذشته میدان جنگ بود و ما در بیمارستان قادر به ارائه خدمات پزشکی نبودیم.  

وی با اشاره به اینکه رژیم اشغالگر بیشتر بیمارستان‌های فعال در نوار غزه را ویران کرده است، تاکید کرد: باید بیمارستان‌های صحرایی بیشتری برای مداوای مجروحان و بیماران در نوار غزه فراهم شود.

المجدلاوی همچنین تاکید کرد که موسسات بهداشتی و پزشکی در نوار غزه برای تهیه سوخت و نگهداری تجهیزات با چالش بزرگی مواجه هستند و بیشتر آوارگان در شمال نوار غزه از بیمارستان شهدای الاقصی و العوده استفاده می‌کنند.

مدیر بیمارستان کمال عدوان هم اشاره کرد: شبح قحطی در شمال نوار غزه دیده می‌شود.

مدیر بیمارستان کمال عدوان در شمال غزه در بیانیه‌ای اعلام کرد: تنها در یک هفته حدود ۵۰ کودک مبتلا به سوء تغذیه شمارش شدند. ما نشانه‌هایی از سوء تغذیه را در برخی از کودکان ثبت کردیم.

پیش از این نیز دفتر اطلاع‌رسانی دولتی در نوار غزه در بیانیه‌ای با بیان اینکه بیمارستان شهدای الاقصی توانایی پذیرش تعداد شهدا و مجروحان را ندارد، از جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی خواست تا این بیمارستان را نجات دهند و تجهیزات پزشکی و ژنراتورهای برق را برای آن تامین کنند.

این دفتر همچنین اعلام کرد که وضعیت بیمارستان شهدای الاقصی فاجعه بار و به شدت خطرناک است.

وضعیت بیمارستان شهدای الاقصی درپی جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در اردوگاه النصیرات و شهادت ۲۱۰ فلسطینی و جروح شدن ۴۰۰ تن دیگر وخیم‌تر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha