• شنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403031912384
  • خبرنگار : 30147

یک فعال محیط‌زیست:

امروزه در حال مصرف آخرین منابع آب‌های زیرزمینی هستیم

امروزه در حال مصرف آخرین منابع آب‌های زیرزمینی هستیم

ایسنا/خراسان رضوی یک فعال محیط‌زیست با بیان اینکه نباید با نگاه مادی به طبیعت نگریست، افزود: یادمان نرود امروزه در حال مصرف آخرین منابع آب‌های زیرزمینی منطقه هستیم، حتی در برخی مناطق نیز به سنگ‌بستر و آب‌های شور رسیده‌ایم.

حبیب‌الله متحدین در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه گرمای زودرس به دلیل رفتار بدون احترام بشر با طبیعت است، بیان کرد: اولین پیام امام رضا در سفر تاریخی‌شان از مدینه به مرو مربوط به حفظ انفال و محیط‌زیست است.

وی اظهار کرد: متأسفانه علیرغم اینکه با بحران جدی آب مواجه هستیم اما کمترین صرفه‌جویی نسبت به این نعمت خدادادی داریم، حتی عده‌ای محدود هرروز اقدام به شستن حیاط و خودرو می‌کنند.

 این فعال محیط‌زیست با اشاره به اینکه موضوع آب بحران ملی است، عنوان کرد: همانگونه که مانور زلزله و آتش‌سوزی داریم باید مانور آب هم برگزار شود تا خانواده‌هایی که این‌گونه اسراف می‌کنند در جریان عمق فاجعه و مشکل قرار گیرند.

وی با اعلام اینکه امروزه در حال مصرف آخرین آب‌های باستانی هستیم که آنها را از عمق ۳۳۰ متری زمین بیرون می‌آوریم، گفت: شهروندان متعهد به افرادی که در حال اسراف آب هستند حتماً تذکر بدهند.

متحدین با بیان اینکه اسراف آب آسیب‌های اجتماعی به همراه دارد و اینگونه نیست که چون پول آن را می‌دهد هرگونه خواست از نعمت آب استفاده کند، خاطرنشان کرد: خدمات شهری باید به این موضوع ورود کند و پاکبانان اگر اینگونه افرادی را می‌بینند گزارش دهند.

وی با اشاره به اینکه پاکبانان همانند یک شبکه مویرگی در سطح شهر قطعاً فعال‌اند و می‌توانند نظارت بهتری داشته باشند، گفت: همه ما موظفیم به محیط‌زیست احترام بگذاریم، زیرا بی‌احترامی به طبیعت عواقب جبران‌ناپذیری در پی دارد که گرمای زودرس از آن جمله است.

این فعال محیط‌زیست عنوان کرد: یکی از آسیب‌های تغییر اقلیم، نزدیک شدن چهار فصل به یکدیگر به لحاظ دمایی است که این یک آفت و معضل جدی تلقی می‌شود و با توجه به‌ قرار گرفتن بر روی کمربند خشک آسیایی، در گذشته بوم‌سازان کاملاً با احترام به طبیعت ساخت‌وساز انجام می‌دادند.

وی با بیان اینکه۹۰ درصد کشور ما در منطقه خشک و نیمه ‌خشک واقع است و میانگین بارندگی ما تقریباً یک‌سوم میانگین جهانی  و تبخیر سه برابر متوسط جهانی است، خاطرنشان کرد: حتی باید مصالح ساختمانی بر اساس نوع اقلیم استفاده شود. اگرچه در گذشته از آجر استفاده می‌شد، اما امروز از نماهایی استفاده می‌شود که موجب افزایش مصرف انرژی شده است.

متحدین با تأکید بر اینکه استفاده از سنگ در نما موجب افزایش گرما در درون خانه و محل کسب‌وکار می‌شود، اذعان کرد: در اقلیم داغ و گرمای سوزان یزد خانه‌ها به‌ نوعی احداث می‌شدند که بهترین دما و سرما را دارد.

وی گفت: در گذشته در خواف به دلیل بادهایی که داریم آسبادهای نشتیفان احداث شد، اما در عشق‌آباد که باد پایدار داریم نیروگاه‌های حرارتی احداث کردند که عملاً بدین طریق زمینه فروپاشی و مرگ محیط‌زیست شهر فراهم‌ شده است.

این فعال محیط‌زیست با بیان اینکه نباید با نگاه مادی به طبیعت نگریست، افزود: یادمان نرود امروزه در حال مصرف آخرین منابع آب‌های زیرزمینی منطقه هستیم، حتی در برخی مناطق نیز به سنگ‌بستر و آب‌های شور رسیده‌ایم لذا باید نسبت به مصرف بهینه منابع خدادادی دقت داشته باشیم و از اسراف پرهیز کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha