• شنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1403031912181
  • خبرنگار : 50649

رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز تبیین کرد:

‌ نقش دانشگاه‌ها در تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم»‌/ تقویت بنیه ملی ضروری است

‌ نقش دانشگاه‌ها در تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم»‌/ تقویت بنیه ملی ضروری است

ایسنا/فارس رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، با اشاره به نام‌گذاری سال به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، نکاتی را درباره راهکارهای تحقق این شعار و همچنین نقش دانشگاه‌ها در این عرصه بیان کرد.

سیروس حدادنیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به منویات رهبری در سال ۱۳۹۶ و تأکید ایشان در تمرکز بر نهاد ملی به عنوان راهبرد اصلی، گفت: برای افزایش سطح مقاوم‌پذیری اقتصاد ملی و کاهش یا تسکین فشارهای دشمن بر اقتصاد ایران، همچنان تقویت بنیه تولید ملی یک ضرورت راهبردی است.

‌وی ادامه داد: برای فهم اهمیت بحران اقتصادی و مسئله تولید، می‌توان به تأکیدهای فراوان مقام معظم رهبری توجه کرد، چرا که ایشان در نام‌گذاری ۱۰ سال اخیر، از واژه تولید استفاده کرده‌اند. این موضوع بیانگر دغدغه رهبر معظم انقلاب به مسأله اقتصاد، تولید و از همه مهم‌تر معیشت مردم است.

حدادنیا با بیان اینکه شعار سال ۱۴۰۳ متفاوت‌تر از شعار سال‌های گذشته مطرح شده است، گفت: لازم است به مفهوم جهش، تولید و مشارکت مردم توجه عمیق شود. سوال اینجاست چرا از واژه‌ای مانند حرکت، رشد و پیشرفت استفاده نشده است؟ در دوره‌های قبل هم سابقه استفاده از این کلید واژه‌ها مانند پیشرفت را داشته‌ایم، مقام‌ معظم ‌رهبری در برخی موارد از این کلید واژه‌ها در ادبیات توضیحی‌شان برای حرکت رو به جلوی کشور استفاده کرده‌اند، اما امروز تشخیص آن بوده است که از واژه جهش استفاده شود. زمانی که عنوان جهش تولید مطرح می‌شود، انتظارمان این است که تولید به یک‌باره اتفاق بیفتد و مسیری که چند سال و با آهستگی گذرانده شده است را با سرعت بیشتر پیش ببریم.

رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز ادامه داد: انجام کارها و گشایش‌های اقتصادی را نباید فقط بر دوش دولت گذاشت، بلکه مردم هم در بهبود اقتصادی و تولید سهیم هستند و دارای ظرفیت‌هایی هستند که می‌تواند موثر واقع شود.

وی تصریح کرد: همیشه در تفکر رهبران انقلاب اسلامی، یکی از مؤلفه‌های اصلی قدرت، اتکای آن به نیروی پرقدرت توده‌های مردم و مشارکت فعالانه آن‌ها در عرصه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است. بر همین اساس، اولاً مشارکت عمومی یک اصل چندضلعی در اقتصاد، سیاست و فرهنگ است، پس نمی‌توان مردم را در سیاست و فرهنگ در حاشیه نگه‌ داشت و در عرصه اقتصاد انتظار کنشگری عامه مردم در وسط میدان تولید داشت؛ ثانیاً مشارکت عمومی مردمی یک تمایز هویتی با ایدئولوژی پرطرفدار روزگار ما، یعنی بازارگرایی و خصوصی‌سازی دارد، ثالثاً غایت این مشارکت‌گرایی در عرصه اجتماعی در نظام فکری اسلام، جلوگیری از وابستگی فکری و فرهنگی جامعه است.

رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز ادامه داد: در بیان راهکارهای جذب مشارکت مردم در جهش تولید و تحقق شعار سال شایسته است که یک رویکرد مقایسه‌ای در ارتباط ایفای نقش دولت به عنوان مسبب اصلی و مراکز علمی به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی، به عنوان یک نهاد اجتماعی صورت گیرد. برای مشارکت مردم باید امنیت اقتصادی برقرار شود.

حدادنیا تصریح کرد: کارشناسان و فعالان اقتصادی زیادی معتقدند که دولت صرفاً باید در سیاست‌گذاری، مدیریت، پشتیبانی و تسهیل قوانین نقش داشته باشد و کار اصلی به مردم سپرده شود. برای تحقق شعار جهش تولید، باید مردم را در امور جاری دخالت داد و جامعه هم با تکیه بر دانش روز و اقتصاد تعاونی‌ محور و غیر دولتی و خصوصا دانش‌بنیان در این عرصه قدم بردارد، چرا که این موضوع، تجربه درخشان و موفق ملل توسعه‌یافته است و خلق ثروت مستمر و اشتغال پایدار را به دنبال دارد.

به بخش خصوصی میدان دهیم

 وی با بیان اینکه برای تحقق شعار سال باید به بخش خصوصی میدان داد تا وارد بازار تولید شوند، گفت: باید رانت‌ها و امتیازات خاص و ویژه حذف شود. مردم در تولید زمانی مشارکت می‌کنند که شرایط مساعد و امنیت اقتصادی فراهم باشد و فضای امن کسب و کار را به طور ملموس حس کنند و بدانند در صورت ورود به بازار تولید، سرمایه‌هایشان را از دست نمی‌دهند.

رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز یکی از معضلات اصلی در بخش اقتصادی کشور را وجود بازارهای غیررسمی و کالاهای قاچاق و ممنوعه دانست و گفت: برای مشارکت مردم در تولید باید امنیت اقتصادی فراهم شود و قوانین و مقررات از ثبات برخوردار باشد. کالاهای قاچاقی که وارد کشور می‌شوند و خرید و فروش آن ممنوع است، وضعیت شفاف‌تری دارد و حداقل این اطمینان وجود دارد که در محیط‌های رسمی تجاری، تبادل آن صورت نمی‌گیرد، اما برخی کالاها، پس از ورود به کشور و بازارهای مصرف، مورد شناسایی قرار می‌گیرند و بر اساس چارچوب‌های قانونی، تعیین مصداق می‌شوند.

حدادنیا با بیان اینکه دسترسی برابر به اطلاعات اقتصادی و آمار و ارقام اقتصادی از دیگر الزامات برای مشارکت مردم در اقتصاد است،‌ افزود: نابرابری‌های موجود، موجبات کاهش ریسک و افزایش ترس و واهمه برای از دست دادن سرمایه در بخش خصوصی را فراهم می‌سازد.

رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز گفت: فعالان اقتصادی و همچنین کارشناسان معتقد هستند که انحصار جز با ایجاد فضای رقابتی حاصل نخواهد شد و آنچه کیفیت و کمیت را در اقتصاد افزایش می‌دهد، رقابت سالم است که این امر وظیفه دولت‌هاست.

وی ادامه داد: قدرت انحصاری، در ذات خود فساد دارد و این در حالی است که رشد و توسعه اقتصادی جز با حضور همگان در عرصه اقتصاد امکان‌پذیر نخواهد شد. بهبود قوانین، مقررات، صدور مجوزها، پرداخت تسهیلات بانکی و مواردی از این دست را می­توان، عاملی برای جلوگیری از انحصار در تولید و تجارت دانست.

انحصار در اقتصاد را از بین ببریم

حدادنیا با تاکید بر اینکه تنها با رقابتی کردن اقتصاد و ورود افراد با استعداد به حوزه‌های اقتصادی، زمینه از بین رفتن انحصار ایجاد خواهد شد، گفت: اگر اقتصاد به‌ ویژه در بخش تولید رقابتی نباشد، از توان خود حداقل استفاده را می‌کند. در حالی‌که حماسه اقتصادی جز با حضور همگان و با تمام توان و اندیشه امکان‌پذیر نیست، زیرا حضور همه با انحصار در تضاد قرار می‌گیرد بنابراین بدون حضور مردم، زمینه رشد و توسعه اقتصاد و حل مسائل اقتصادی، تولید و تجارت امکان‌پذیر نخواهد بود.

رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز، بستر قانونی جلوگیری از انحصار در اکثر کشورها را قوانین ضد انحصار دانست و افزود: در این شرایط هر موضوعی که ایجاد انحصار کند، قانون مانع آن خواهند شد. نمونه آن صدور مجوزهای تولید، واردات و صادرات است.

حدادنیا به بیان فرمایشات امام خمینی(ره) استناد کرد که فرمودند: هرکاری که ملت می‌توانند انجام دهد، دولت ورود نکند. و ادامه داد: این موضع نشان می‌دهد انحصار دولتی، شخصی، نهادی و بنگاهی در جمهوری اسلامی مقبولیت ندارد.

 وی با تاکید بر اینکه اقتصاد کشور باید به دست مردم باشد، گفت: کارشناسان و فعالان فضای کسب و کار معتقدند که دولت به جای این‌که همه امور را در اختیار گیرد تا تخلف صورت نگیرد، باید نظارت را تقویت کند و این نظارت به صورت سیستمی انجام شود. خصوصی سازی‌های که انجام می‌شود، باید برای رشد و توسعه اقتصاد کشور باشد نه این‌که تنها با آن کسری بودجه دولت را تأمین کنیم.

رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز افزود: جهش تولید در سایه مشارکت محسوس مردمی، به عنوان یک پروژه باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد و پس از باور پیدا کردن به این پروژه، آن را عملیاتی کنند.

وی با بیان نقش بی‌بدیل تعاونی‌ها در توسعه اقتصادی و رشد تولید، گفت: بهترین روش برای مشارکت‌پذیری مردم در تولید، فعال شدن تعاونی‌ها است. اقتصاد تعاونی‌ به عنوان یک الگوی اقتصادی موفق می‌تواند یکی از بهترین جلوه‌های مشارکت مردم در تولید باشد. بنابراین لازم است با الگوسازی نمونه‌های موفق در این بخش گام برداریم تا این بخش از مردمی‌سازی اقتصاد بیش از پیش، تقویت شود.

حدادنیا افزود: کارشناسان و صاحبان علم معتقد هستند تعاون و اشتغال، دو حلقه یک زنجیر هستند. بنابراین باید تلاش کنیم اعتمادآفرینی به بخش تعاون، در بین مردم شکل بگیرد، چرا که با رونق بخش تعاون، شاهد حضور مردم در چرخه تولید خواهیم بود. بدون شک تعاونی‌ها یکی از الگوهای مطلوب رشد تولید با مشارکت مردم هستند.

وی گفت: تعاونی‌ها سرمایه‌های خرد را جمع می‌کنند، تک‌تک افراد را توانمند و اشتغال فراوان تولید می‌کنند. بنابراین ضروری است برای پشتیبانی از تعاونی‌ها و مانع‌زدایی از رشد سهم بخش تعاونی در اقتصاد ملی، تدابیری اندیشیده شود.

رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز بیان کرد: با ایجاد هماهنگی در فرایندهای تولید و توزیع، تعاونی‌ها می‌توانند به بهره‌وری بیشتری در استفاده از منابع و کاهش هزینه‌ها کمک کنند. رشد بخش تعاون، باعث ایجاد و تقویت فرهنگ تعاون می‌شود. فرهنگ تعاون باید به عنوان یک تفکر و ارزش ملی در ذهن آحاد مردم جامعه نهادینه شود.

 وی با بیان اینکه اشتغال ارتباط مستقیمی با بخش تولید دارد، گفت: وظیفه اصلی کارگروه رفع موانع جهش تولید، هموار کردن مسیر و رفع مشکلات و مسائل اصلی پیش روی بخش تولید است. در جلسات کارگروه رفع موانع تولید، باید به طور جدی به موضوعات و مسائل اصلی بخش تولید پرداخته شود، اولویت‌بندی صورت بگیرد و برای رفع مشکلات تصمیمات لازم اتخاذ شود.

موانع پیش‌روی جهش تولید

 حدادنیا افزود: موانع پیش روی جهش تولید مشتمل بر مجموعه مسائلی است که تحریم، مسائل مدیریتی، مشکلات فضای کسب و کار، تامین مالی بخش تولید و فعال کردن کارخانجات و مراکز تولیدی راکد، از جمله مواردی است که باید تلاش کنیم در کارگروه رفع موانع جهش تولید با اتخاذ تصمیمات راهگشا، کارآمد و موثر برای رفع ریشه­ای این مسائل و بهبود فضای کسب و کار اقدامات جدی انجام دهیم.

 وی ادامه داد: لزوما همه مشکلات ریشه در اقتصاد ندارد، ممکن است بخشی از آن ریشه مدیریتی یا اجتماعی داشته باشد که توجه به این موارد می‌تواند در رفع مشکلات اقتصادی و تولید کمک کننده باشد. دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک نهاد اجتماعی نیز از این قضیه مستثنی نیست و یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار است.

حدادنیا در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر نقش دانشگاه آزاد اسلامی درتبیین شعار سال گفت: دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی باید تلاش کنند فهم درستی از شعار سال داشته باشند تا بتوانند جهش تولید و مشارکت مردمی را تبیین کنند. مشارکت مردم ابعاد گوناگونی دارد که شامل مشارکت مالی، فنی، مهارتی و مشارکت در تک تک ایستگاه‌های زنجیره تولید است. باید شعارهای سال را درست فهم کنیم و برداشت علمی و دقیقی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ آزاد اسلامی باید وارد عرصه تولید شود و سعی کند که فناوری تولید را به روز کند، افزود: یکی از عوامل مهم و کلیدی رونق تولید، نیروی کار ماهر، متعهد، متخصص، خلاق، کارآمد و اثربخش است.

حدادنیا ادامه داد: تحقق تولید مبتنی بر دانش‌ و ایجاد اشتغال، امر مهمی است که نیازمند برنامه‌ریزی در سطح کلان است و در صورتی به ثمر می‌نشیند که همه نهادها و سازمان‌های کشور در این راستا به خدمت گرفته شوند.

وی با اشاره به نقش دانشگاه‌ها در تحقق شعار سال گفت: ماموریت دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه آزاد اسلامی، آماده‌سازی طرح‌ و برنامه‌هایی است که به تقویت دانش‌بنیان‌ها و کارآفرینی کمک کند. دانشگاه تاکنون توانسته است کارنامه درخشانی از خود نشان دهد.

ایجاد و توسعه سراهای نوآوری و دانش‌بنیان

رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز از فعال کردن سراهای نوآوری یاد کرد و گفت: یکی از گام‌های اساسی مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، تبدیل واحدهای مختلف این دانشگاه به دانشگاهی کاربردی است؛ هدف این سراها این است که فرآیند ایده تا محصول به‌ راحتی انجام گیرد. از دیدگاه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، این سراها، ترکیبی از محیط جدید، تخصصی بازار و تیمچه‌های قدیمی است که فضایی برای تعامل و ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در واقع سراهای نوآوری شامل زیرساخت‌های فناوری و نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، مراکز رشد، شتابدهی، کسب‌وکار، ثبت اختراع و مراکز خدمات فناوری هستند. سراهای دانش بنیان از جمله مفاهیم بومی کشور است که با ادبیات دانشگاهی کاملاً منطبق است.

حدادنیا افزود: به طور کلی فعالیت‌های سراها بر بالندگی و کارآمدکردن استعدادهای منطقه‌ای، بومی به صورت چابک و دانش محور در کل کشور با مدیریت تخصصی دانشگاه، در پیشبرد اهداف هر سرا به صورت موضوعی، متمرکز است. دانش و فناوری، محور تمامی فعالیت‌ها است. اگر اقتصاد مبتنی بر خلاقیت و ایده باشد، هیچ محدودیت و مرزی برای توسعه نخواهد داشت.

وی افزود: در واقع اگر ما به دنبال ایجاد کشوری قدرتمند هستیم، باید به خلاقیت و نوآوری توجه ویژه داشته باشیم. با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر مسئله جهش تولید، باید به توسعه نوآوری و اقتصاد دانش بنیان، اهمیت دهیم که این مهم، محقق نخواهد شد جز در بستر دانش و دانشگاه، که زمینه تولید ثروت از علم را فراهم خواهد ساخت.

حدادنیا با اشاره به اینکه، دانشگاه باید به‌ سمت دانشگاه نسل سوم و کارآفرین حرکت کند، گفت: برای این‌که یک دانشگاه کارآفرین ایجاد کنیم، باید بستر را برای دانشجویان فراهم بیاوریم و سعی کنیم ظرفیت‌ها و قابلیت‌های هر منطقه را بشناسیم. به نظر کارشناسان مشکل بزرگی که در نظام آموزش عالی با آن مواجه هستیم این است که، اصلا نقش کارآفرینی و کسب‌وکار در دانشگاه‌ها جدی گرفته نشده است. نیاز روز کشور این است که عموم دانشگاه‌های ما جوانان را تشویق و مجهز کنند که به سمت تأسیس واحدهای اقتصادی و کارآفرینی بروند. دانشگاه‌ها باید برای دانشجویان دو الی سه واحد ترکیبی، از دانش و تجربه بگذارند و در آن راه‌اندازی یک واحد کسب‌وکار را به‌صورت عملی آموزش دهند که اگر دانشجو جوهره و علاقه‌ای به کارآفرینی دارد در دانشگاه آموزش ببیند و بعد از آن بتواند در بیرون دانشگاه پیاده‌سازی کند.

وی با تاکید بر اینکه یادگیری یک مهارت در کنار تحصیل، از دغدغه‌های آینده دانشجویان می‌کاهد، گفت: نمونه بارز این عمل را می‌توان در طرح پویش دانشگاه آزاد اسلامی دید. هدف از اجرای این طرح، فراهم کردن شرایط اشتغال و ارتقای کار آمادگی دانشجویان از طریق توأم‌کردن آموزش تخصصی و مهارت حرفه‌ای و ایجاد ارتباط و پیوند نظام‌مند میان دانشگاه، صنعت و جامعه است.

حدادنیا تصریح کرد: یکی از مولفه‌های ایجاد اشتغال، فراهم کردن شرایط اشتغال است به گونه ای که آموزش، پژوهش و فناوری کاربردی باشد. با تقویت ارتباط دانشگاه با صنایع گوناگون این تعامل دو سویه گسترش پیدا می‌کند و نیروی انسانی توسط دانشگاه برای صنعت، پرورش می‌یابد و زمینه را برای مشاکت در تولید و تحقق شعار سال مهیا می‌شود.

ارتباط دانشگاه با جامعه و صنعت

رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز گفت: کار اصلی دانشگاه آزاد اسلامی، تربیت نیروهای متخصص و متعهد بر اساس نیاز کشور با انجام کار تحقیقاتی و پژوهشی است. کارشناسان معتقدند که دانشگاه‌های کارآفرین و مسأله محور باید از اقتصاد و تولید ملی حمایت کنند و در خدمت کشور باشند.

 وی با بیان اینکه حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی بسیار مهم است، گفت: این پایان‌نامه‌ها می‌توانند در بخش تولید و اقتصاد کاربردی باشند. دانشگاه‌ها به‌واسطه تولید سرمایه فکری و انسانی می‌توانند نقش عمده‌ای در توسعه اقتصادی، بهبود فضای کسب‌وکار و عملیاتی‌کردن ارتباط دانشگاه با صنعت و در نتیجه تحقق شعار سال و جهش تولید، داشته باشند.

حدادنیا افزود: هماهنگی بیشتر در ارتباط بین صنعت و دانشگاه، هدایت محققان جوان دانشگاهی در سوق دادن پژوهش‌های کاربردی و حل مسأله و بازکردن گره‌های چرخه تولیدات صنعتی را می­‌توان از الزامات «جهش تولید» تلقی کرد.

رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز ادامه داد: با تعامل صنعت و دانشگاه و اصلاح چرخه‌های معیوب آن می‌توان در جهش تولید موثر بود. موضوع مهم دیگری که می‌توان از آن در جهش تولید بهره برد، استفاده از ظرفیت و امکانات موجود دانشگاه آزاد اسلامی از جمله تمرکز تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی واحدهای هر استان، در شهرک‌های صنعتی، برای استفاده عموم است. یعنی خدمات را به محل خدمت انتقال بدهیم. دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه اجتماعی است که سال‌های اخیر بیشتر این مولفه‌ها در آن مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تاکید بر نقش دانشگاه آزاد که می‌تواند نیازها و تقاضاهای موجود در جامعه را به سرعت شناسایی کند و توان پاسخگویی به آنها را داشته باشد، گفت: این امکان برای دانشگاه اجتماعی وجود دارد تا ظرفیت‌هایی که توسط مردم، در حال رشد بوده و جزء ظرفیت بالقوه محسوب می‌شود را به جریان جهش متصل کند.

حدادنیا گفت: دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یک دانشگاه اجتماعی گام بلندی در این جهت برداشته است. این دانشگاه از یک‌سو موضوع پیشرفت و توسعه فناوری را به شکل کامل و دقیق ارائه کرده است و از سوی دیگر بحث توسعه و پیشرفت فناوری را به معنای پاسخگویی به نیازهای موجود در جامعه و هم تکامل فناوری‌ها و نوآوری‌های مرتبط با نیازهای جامعه و صنعت دنبال می‌کند. یعنی چیزی در این دانشگاه اجتماعی رشد می‌کند که نیاز مستقیم بازار و جامعه و صنعت است.

یکی از نشانه‌های جامعه مترقی، دانشگاه کارآمد است

حدادنیا افزود: دانشگاه کارآمد یکی از نشانه‌های جامعه مترقی است، یعنی دانشگاهی که مسئله‌محور است و مشکلات و نیازهای جامعه را برطرف می‌کند، نه دانشگاهی که تنها به صدور مدرک اکتفا می‌کند. دانشگاه نقش بسیار پررنگی در علم و فرهنگ جامعه دارد و نه تنها بر پیرامون خود بلکه باید برای کشور و جهان تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: اطلاعات در دنیای امروز حرف اول را می‌زند و دانشگاه جدا از شهر و کشور نیست؛ بنابراین نمی‌توان به صورت تبلیغاتی به تعامل و ارتباط دانشگاه و شهر اشاره کرد، بلکه باید محصول منحصر به فرد ارائه داد. دانشگاه قبلا به دنبال دانایی بود و امروز به دنبال توانایی است.

حدادنیا گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای شعار سال مبنی بر رشد تولید و مشارکت مردم تلاش مضاعفی در جهت پیوند دانشگاه با جامعه و حل مسائل و مشکلات مردم شروع کرده است که می­توان به ایجاد دانشکدگان موضوعی اشاره کرد. این تلاش موجب می­‌شود رسالت دانشگاه آزاد اسلامی به سمت دانشگاه مسئله‌محور سوق داده شود.

رئیس دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی شیراز تأکید کرد: هرچه دانشجویان از آمادگی بیشتری برای ورود به بازار کار و تولید برخوردار باشند، به همان اندازه قدرت ریسک پذیری بیشتری برای مشارکت در تولید خواهند داشت. بنابراین تاثیر ایجاد دانشکده‌گان در تحقق شعار سال و جهش تولید غیر قابل انکار است.

وی ادامه داد: مشارکت مردم در تولید به معنای شانه خالی کردن دولت از وظیفه تولید و خدمات نیست، بلکه به معنی استفاده موثر از ظرفیت‌های جامعه و مردم است. در جامعه ایران اسلامی و پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بسیاری از کارهای اصلی و اساسی در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ... به دست مردم و با حضور به موقع مردم مرتفع شده است. یکی از ظرفیت‌ها و دست آوردهای انقلاب اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی است که همچون نگینی بر انگشتری دانشگاهای کشور عزیزمان می درخشد.

حدادنیا گفت: دانشگاه آزاد اسلامی توانسته تاکنون در راستای منویات رهبر کبیر انقلاب اسلامی آیت‌الله امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و سند تحول و تعالی دانشگاه، گام‌های بلندی در جهت اعتلای کشور عزیزمان ایران اسلامی بردارد.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی که یک دانشگاه مردمی و اجتماعی است توانسته با ارائه راهکارها و راهبردهای مناسب همیشه در کنار نظام جمهوری اسلامی و حاکمیت ولی فقیه ایفای نقش کند و با طراحی راهکارهای کاربردی و عملیاتی از جمله ایجاد سراهای نوآوری و دانش بنیان، تدوین طرح پویش، ایجاد روحیه کارآفرینی و نخبه پروری، ایجاد دانشکدگان موضوعی، ایجاد ارتباط و تعامل با جامعه و صنعت و ... مسیر تحقق شعار جهش تولید با مشارکت مردم را به خوبی هموار سازد.

‌حدادنیا با بیان نقش دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه پیشرو، پویا و تحول آفرین، گفت: در آینده نزدیک شاهد موفقیت‌ها و تعالی هرچه بیشتر دانشگاه آزاد اسلامی در راستای جهش تولید خواهیم بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha