• شنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۰۸:۳۱
  • دسته‌بندی: زنجان
  • کد خبر: 1403031911806
  • خبرنگار : 50159

/به بهانه برگزاری رقابت‌های بین‌المللی جام تختی در زنجان/

هتلینگ؛ پاشنه آشیل میزبانی زنجان‌

هتلینگ؛ پاشنه آشیل میزبانی زنجان‌

ایسنا/زنجان هفته گذشته زنجان میزبان چهل و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی کشتی آزاد جام تختی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی کشور بود.

میزبانی زنجان از این رویداد ریشه‌دار و قدیمی از ماه‌ها قبل در رسانه‌های استان مطرح و حتی جزو یکی از دستور جلسات شورای اسلامی شهر زنجان نیز قرار گرفت، تا اینکه مقرر شد این مسابقات طی روزهای دهم و یازدهم خردادماه امسال در سالن شش‌هزار نفری مجموعه ورزشی انقلاب برگزار شده و زنجان تجربه دیگری از میزبانی یک رویداد مهم ورزشی را در کارنامه خود به ثبت برساند.

فارغ از کم و کیف برگزاری این دوره از رقابت‌ها و حضور کمرنگ تیم‌های صاحب کشتی جهان که یکی از دلایل اصلی آن - به گفته مسئولان امر - به تعویق افتادن یک هفته‌ای این رویداد به خاطر سانحه بالگرد رئیس‌جمهور و هیئت همراه بود، دغدغه اصلی در برگزاری چنین رویدادهایی به زیرساخت‌های میزبانی برمی‌گردد؛ زیرساخت‌هایی که نه در حوزه ورزش، بلکه در زمینه «هتلینگ» همواره دغدغه میزبانی‌ها بوده است.

وقتی پای صحبت مسئولان و اهالی ورزش استان می‌نشینیم، برآیند این صحبت‌ها حکایت از آن دارد که بخش عمده‌ای از دغدغه‌های مربوط به میزبانی رویدادهای ورزشی به ویژه در عرصه ‌بین‌المللی به زیرساخت‌های غیرورزشی که اتفاقاً تاثیر زیادی نیز در کسب این میزبانی‌ها دارد، بازمی‌گردد و اهالی ورزش استان متفق‌القول بر این باورند که زنجان به لحاظ زیرساخت مهمی چون اسکان، آن‌طور که باید مهیای چنین میزبانی‌هایی نیست.

جام تختی؛ آبروداری برای ورزش زنجان

وقتی قرار شد چهل و چهارمین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد جام جهان پهلوان تختی به میزبانی زنجان برگزار شود، اهالی ورزش استان بر این باور بودند که این رویداد می‌تواند از ورزش زنجان آبروداری کند، هر چند سنگین شدن کفه ترازوی دغدغه هتلینگ، این موضوع را نیز که برگزار نشدن این جام معتبر در حد و اندازه‌های قدمت آن می‌تواند لطمه بزرگی به اعتبار ورزش زنجان به ویژه کشتی بزند، مطرح کرد.

هتلینگ؛ پاشنه آشیل میزبانی زنجان‌

بعد از حضور موفق نماینده کشتی زنجان در رقابت‌های لیگ برتر باشگاه‌های کشور که در نهایت با حمایت نشدن از این تیم به کار خود در این عرصه پایان داد، ورزش زنجان از میزبانی رویدادهای مهم باشگاهی محروم شده بود، تا اینکه رئیس هیئت کشتی زنجان رایزنی‌ها را برای میزبانی این شهر از جام تختی آغاز کرد و این سرآغازی برای به تکاپو افتادن ورزش زنجان در خردادماه امسال بود.

عباس محمدی با تاکید بر اینکه جام تختی به هر میزان که با کیفیت بالایی برگزار شود، به همان اندازه برای ورزش استان آبرو و اعتبار به همراه خواهد داشت، می‌گوید: با توجه به اینکه ورزش استان از حیث میزبانی رقابت‌های معتبر چند سالی است که دچار خلاء شده بود، تلاش کردیم تا این خلاء را با کسب میزبانی جام تختی پر کنیم و خوشبختانه همگان میزان استقبال جوانان این شهر را از این رویداد بین‌المللی به عینه دیدند.

کسب امتیاز میزبانی؛ رقابتی خارج از گود ورزش

امروزه که ورزش در حوزه قهرمانی کاملاً به صورت حرفه‌ای دنبال شده و اکثر معادلات اقتصادی و سیاسی نیز به واسطه نتایج مسابقات ورزشی رقم می‌خورد، میزبانی رویدادهای مهمی چون المپیک و جام‌های ‌جهانی، موضوعی نیست که جوامع مختلف به راحتی از کنار آن بگذرند، از همین رو جنگ برای میزبانی رویدادهای مهم ورزشی به رقابتی خارج از گود در عرصه ورزش تبدیل شده که مسئولان سیاسی نیز تمایل دارند در آن ایفای نقش کنند.

هتلینگ؛ پاشنه آشیل میزبانی زنجان‌

کمبود تاسیسات گردشگری مناسب از جمله هتل‌ها در شهر زنجان باعث شده است که برگزاری رویدادها و به تبع آن جذب گردشگران با مشکلاتی مواجه شده و ورزش زنجان نتواند آن‌طور که باید شاهد میزبانی رویدادهای بزرگ در این عرصه باشد و این موضوعی است که معاون امور ورزشی اداره‌کل ورزش و جوانان استان زنجان نیز با صحه گذاشتن بر آن می‌افزاید: ورزش زنجان از دیرباز از این موضوع رنج می‌برد.

غفار امانی یکی از دغدغه‌های میزبانی رویدادهای مهم ورزشی به واسطه نبود اسکان مناسب را افزایش هزینه‌ها و مشکلات سازماندهی برای برگزارکنندگان و میزبانان مسابقات عنوان کرده و اظهار می‌کند: تداوم این امر باعث می‌شود تا سهم زنجان از این نوع میزبانی‌ها کاهش پیدا کرده و به تبع آن در سطح کشوری از این حیث حرفی برای گفتن نداشته باشیم که این خود در طولانی‌مدت، سد راه توسعه ورزش استان خواهد شد.

دو سر برد؛ خروجی میزبانی رقابت‌های بین‌المللی

حافظه تاریخی مردم زنجان گویای این مطلب است که ورزش زنجان به جز چند رویداد بین‌المللی و برگزاری مقطعی رقابت‌های لیگ برتر در چند رشته، نتوانسته است آن‌طور که باید در زمینه میزبانی مسابقات مهم ورزشی گام‌های بلندی بردارد و همین امر باعث شده است تا اثربخشی مطلوبی را از این حیث برای ورزش استان و سایر بخش‌ها که نشأت گرفته از این میزبانی‌ها خواهد بود، شاهد نباشیم.

هتلینگ؛ پاشنه آشیل میزبانی زنجان‌

بی‌تردید اگر رویکرد استانی این باشد که ظرفیت‌های گردشگری این منطقه به خوبی معرفی شود، باید به فکر برگزاری و گرفتن امتیاز میزبانی رویدادهایی باشد که بتواند از نظر کمی، مهمانان بیشتری را جذب کند؛ چرا که این موضوع از نظر اقتصادی نیز برای استان مفید بوده و فقط رویکرد هزینه‌محور نخواهد داشت و این همان موضوعی است که مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان بر آن تاکید داشته و آن را مهم می‌شمارد.

جواد بازرگان با اعتقاد بر اینکه میزبانی رویدادهای مهمی چون جام تختی در بخش‌های دیگری از جمله اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی تاثیر انکارناپذیری خواهد گذاشت، ادامه می‌دهد: خروجی میزبانی این رویداد بین‌المللی برای استان دو سر برد بوده و قطع یقین حضور ورزشکاران کشورهای خارجی، حوزه صنایع‌دستی و گردشگری، هتلینگ و حتی اقتصاد ورزشی را توسعه خواهد داد.

زنجان و دغدغه هتل‌هایی که ستاره کم دارند

اگر بخواهیم به مقوله جذب گردشگر و رونق اقتصادی به واسطه میزبانی رویدادهای مهم ورزشی به طور جدی فکر کنیم، خواهیم دید که زنجان به یک هتل چهار یا پنج ستاره صنعتی نیاز دارد؛ چرا که تحقق این مهم باعث می‌شود برگزارکنندگان رویدادهای بین‌المللی در عرصه ورزش، نیم‌نگاهی نیز به زنجان داشته و علاوه بر این، قدرت چانه‌زنی و جذب استان با ارائه چند راهکار بالا خواهد رفت.

هتلینگ؛ پاشنه آشیل میزبانی زنجان‌

برای کسب اطلاع از این راهکارها به سراغ یکی از فعالان باسابقه حوزه گردشگری در زنجان رفتیم که اویس کیانی از تشویق سرمایه‌گذاری با ارائه تسهیلات مالی و مالیاتی در راستای احداث هتل به عنوان اولین راهکار یاد کرده و تصریح می‌کند: توسعه هتل‌های بومی می‌تواند راهکار بعدی باشد؛ چرا که با این کار می‌توان از افراد و کسب ‌و کارهای محلی برای احداث هتل‌های بومی و ارائه خدمات اقامتی حمایت کرد.

ارتقای بخش خدمات، توسعه امکانات فرهنگی و تفریحی، ارتقای زیرساخت‌ها از جمله زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی و نیز تبلیغات و بازاریابی در راستای معرفی جاذبه‌های گردشگری شهر زنجان به داخل و خارج از کشور، از دیگر راهکارهایی بود که این فعال حوزه گردشگری به آن اشاره کرده و خاطرنشان می‌کند: اگر رویکرد تصمیم‌گیران این حوزه در این زمینه باشد، قطعاً باید به توسعه تاسیسات گردشگری اهتمام بورزند.

هتلینگ؛ پاشنه آشیل میزبانی زنجان

قبل از جمع‌بندی گزارش، سری به تاریخچه کشورهایی که میزبانی رویدادهای مهم ورزشی را بر عهده داشتند زدیم. گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از این کشورها زیرساخت‌هایی که هم از نظر ورزشی و هم به لحاظ گردشگری برای کسب میزبانی مسابقات ایجاد کرده‌اند، در آینده تبدیل به مهم‌ترین ظرفیت برای رونق بخشیدن به عرصه‌هایی چون صنعت گردشگری شده و این رونق کماکان تداوم دارد.

هتلینگ؛ پاشنه آشیل میزبانی زنجان‌

تجربه نشان می‌دهد که همیشه جذب گردشگر از طریق برگزاری رویداد یک عامل مهم برای توسعه مقصد بوده و این به صورت علمی در صنعت گردشگری نیز ثابت شده است. به طور مثال، اگر یک مقصدی بخواهد خود را در بازار تعریف کند، باید به این آیتم فکر کند و برای آن برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشد، در غیر این صورت قطعاً بخشی از فضای بازار داخلی و خارجی را از دست خواهد داد.

نگاه تقویمی به برگزاری چند رویداد و جشنواره فرهنگی یا ورزشی نمی‌تواند کمک‌حال زنجان در به وجود آمدن تاسیسات گردشگری باشد. برگزاری مقطعی جشنواره اکو و کمرنگ شدن جشنواره ملی آش ایرانی و یا همین رویداد بین‌المللی جام تختی که چند صباح پیش در زنجان برگزار شد، این گوشزد را به مسوولان استان می‌کند که اگر به فکر تقویت این زیرساخت‌ها نباشند، «هتلینگ» کماکان پاشنه آشیل میزبانی زنجان خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha