• جمعه / ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1403031811488
  • خبرنگار : 71129

جمهوری صرب بوسنی رفراندوم استقلال برگزار می‌کند

جمهوری صرب بوسنی رفراندوم استقلال برگزار می‌کند
میلوراد دودیک

رهبر صرب‌های بوسنی گفته که جمهوری صرب بوسنی برای جدایی و استقلال از بوسنی و هرزگوین رفراندوم برگزار می‌کند اما تاریخ آن با توجه به منافع دو طرف تعیین خواهد شد.

به گزارش ایسنا، میلوراد دودیک، رهبر صرب‌های بوسنی در مصاحبه‌ای در حاشیه نشست اقتصاد بین‌الملل سن پترزبورگ گفت: «تصمیمی برای استقلال وجود دارد، اما هنوز روز مشخصی تعیین نشده است. تحقیقات زیادی باید انجام شود، تجزیه و تحلیل باید تکمیل شود. ما دوست داریم این کار را الان انجام دهیم، اما دو طرف دیگر در این موضوع دخیل هستند. البته که این مساله زمان می‌برد.»

به نقل از خبرگزاری تاس، وی افزود: «اکنون وظیفه ما این است که روند مذاکره را آغاز کنیم. ما مطمئن هستیم که در این مرحله بلوغ تاریخی، تمدنی عمومی و درک کافی وجود دارد که این اتفاق باید بیفتد.»

به گفته دودیک، ماندن در بوسنی و هرزگوین «با از دست دادن زمان و فرصت‌ها» برای جمهوری صرب بوسنی مترادف است.

وی افزود: «بنابراین، لازم است هر چه زودتر به آنچه می‌خواهیم برسیم تا از هدر دادن منابع به این امید واهی که بوسنی و هرزگوین می‌تواند کاری انجام دهد، خلاص شویم.»

رهبر صرب‌های بوسنی خاطرنشان کرد: «ما مطلقا نمی‌خواهیم در خاک کشورمان بی ثباتی ایجاد کنیم. به همین دلیل است که ما ابتدا به بوسنی و هرزگوین پیشنهاد دادیم که مستقل شود و توافقنامه دیتون را فسخ کند. ما در واقع در این مسیر حرکت می‌کنیم.»

پیش از این، دودیک گفته بود مقامات جمهوری صرب بوسنی طی ۳۰ روز قطعنامه‌ای درباره جدایی مسالمت‌آمیز از بوسنی و هرزگوین آماده خواهند کرد. به گفته وی، حفظ مدل فعلی عملکرد اقتصاد و انطباق آن با مدل جدایی مسالمت آمیز ظرف چند سال آینده فراهم می‌شود.

رهبر جمهوری صرب بوسنی این ابتکار را به پیش نویس قطعنامه پیشنهادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سارایوو در مورد نسل کشی سربرنیتسا در سال ۱۹۹۵ که دودیک آن را غیرقانونی خواند، مرتبط دانست و گفت که جامعه جهانی به کشتار حدود ۳۵۰۰ صرب توسط نیروهای بوسنی در منطقه سربرنیتسا در جریان درگیری‌های مسلحانه اوایل دهه ۱۹۹۰ توجهی نمی‌کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha